صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۳۱۸۴۳

پدر آنتی‌ویروس!

اگر در گذشته پای یکی از رایانه‌های اداری نشسته و مدتی با آن کار کرده باشید، حتما با پیام‌های گاه و بی‌گاه نرم‌افزار ضدویروس آن روبه‌رو شده‌اید و به یاد دارید که با وجود نرم‌افزارهای مناسب‌تر ضدویروس، اما همچنان ویروس‌یاب سازمانی در ایران «مکافی» بود!

اگر در گذشته پای یکی از رایانه‌های اداری نشسته و مدتی با آن کار کرده باشید، حتما با پیام‌های گاه و بی‌گاه نرم‌افزار ضدویروس آن روبه‌رو شده‌اید و به یاد دارید که با وجود نرم‌افزارهای مناسب‌تر ضدویروس، اما همچنان ویروس‌یاب سازمانی در ایران «مکافی» بود! حتی گفته می‌شد که شرکت این ویروس‌یاب به صورت کامل به وسیله ایران خریداری شده است! ایده ویروس‌یاب مکافی در ذهن خالق آن «جان مکافی» در سال 1986 زمانی که اولین ویروس‌های رایانه‌ای پدیدار شدند، شکل گرفت. «جان مکافی» در دوران جوانی موفق شد یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده ضد ویروس تا به امروز را بنا کند؛ همین موضوع سبب شد تا به شهرت و درآمد بسیار بالایی دست پیدا کند. جان مکافی یکی از جنجالی‌ترین شخصیت‌های حوزه‌ فناوری طی سال‌های اخیر بوده است. نظرات جنجالی مکافی به‌ویژه در حوزه‌ رمزارزها حاشیه‌های فراوانی برای وی ایجاد کرد؛ اما او جدا از حواشی که برای خود ایجاد می‌کرد، شخصیتی تأثیرگذار در حوزه‌ امنیت به شمار می‌رفت. شرکتی که مکافی تأسیس کرده بود، خیلی زود به درآمد سالیانه 5 میلیون دلار رسید و دلیل آن روی‌آوردن شرکت‌های دیگر به تأمین امنیت رایانه‌ها و محافظت در برابر ویروس‌ها با استفاده از ویروس‌یاب مکافی بود. موفقیتی که به واسطه حمله ویروسی به نام «میکل آنژ» به کامپیوترهای شخصی در سال ۱۹۹۲ حاصل شد. جان مکافی باور داشت این ویروس قادر بوده تا ۵ میلیون کامپیوتر شخصی را آلوده کند. تا آن زمان، نرم‌افزارهای ویروس‌یاب محصولاتی نبودند که کاربران رایانه‌های خانگی بخواهند آنها را خریداری کنند؛ اما ویروس «میکل آنژ» این تصور را در میان افراد تغییر داد و به عبارت دیگر، جان مکافی را ثروتمند کرد. حتی گفته می‌شود این ویروس را خود جان مکافی منتشر کرده است تا درآمدش بیشتر شود!

پدر آنتی‌ویروس!

جان مکافی به دلیل فرار مالیاتی در اکتبر سال ۲۰۲۰ در اسپانیا بازداشت شد. طبق گفته‌های وزارت دادگستری آمریکا، وی برای اینکه از پرداخت مالیات بگریزد، بخش عظیمی از ثروت خود را به حساب‌های بانکی یا حساب‌های مبادله‌ ارز دیجیتال با نام‌های صوری می‌ریخت. مکافی حتی به پنهان کردن دارایی‌های خود هم محکوم شده بود که از جمله آنها می‌توان به یک قایق مجلل و املاک مختلف اشاره کرد که به نام دیگران ثبت شده بودند. مکافی در سال ۲۰۱۹ انزجار خود از مالیات را بیان کرد و در توئیتی نوشت، برای هشت سال برگه مالیاتی پر نکرده؛ چون گرفتن مالیات غیرقانونی است. هرچند او از پیشتازان امنیت کامپیوتر بود، اما یک بار در مصاحبه‌ای اذعان کرد عملاً هرگز از این نرم‌افزار یا هیچ نرم‌افزار ضدویروس دیگری در کامپیوترهای خود استفاده نکرده است. او در این باره گفته بود: «من با تغییر دایمی آدرس آی‌پی (پروتکل اینترنتی) از خودم محافظت می‌کنم، در واقع نام خودم را به هیچ دستگاهی که از آن استفاده می‌کنم وصل نمی‌کنم، و به سایت‌هایی که ممکن است ویروس داشته باشند، نمی‌روم.» در واقع پدر آنتی‌ویروس دنیا خود از چنین نرم‌افزارهایی استفاده نمی‌کرد و اعتقادی به آنها نداشت!

شخصیت جان مکافی همچون یک معمای پر رمز و راز می‌ماند. مکافی در جوانی به مواد مخدر گرایش بسیاری داشته است که حتی می‌گویند او اعتقاد داشته است تمام دنیای اطرافش حاصل توهمات اوست و بالاخره یک روز این توهم به پایان می‌رسد. شاید هم می‌توان گفت، این گونه شد! جسد او در حالی که خود را حلق‌آویز کرده بود هفته پیش در اسپانیا کشف شد. خالق اولین ویروس‌یاب دنیا با تمام حاشیه‌های زندگی‌اش، پس از آنکه متهم به فرار مالیاتی و کلاهبرداری، قتل و بسیاری موارد دیگر شده بود، تصمیم گرفت که به توهم خود پایان دهد. پسر وحشی فناوری، لقبی که رسانه‌ها به او داده بودند، سرانجام در حالی که از دولت آمریکا فرار می‌کرد و قصد داشت به استانبول ترکیه فرار کند، در اسپانیا دستگیر شد و بعد از متهم شدن به کلاهبرداری، قتل، دزدی و... تصمیم گرفت در سلول زندان زندگی خود را خاتمه دهد و خود را از دنیا آنیستال کند و شاید دنیا بدون او سریع‌تر به پیشرفتش ادامه دهد، همانطور که رایانه‌ها بدون ویروس‌یابش سریع‌تر کار می‌کردند!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات