صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۳۲۰۲۰

کلاهی که بایدن بر سر جمهوری‌خواهان گذاشت

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان

ماجرای درخواست منابع مالی از کنگره آمریکا برای رسیدگی به زیرساخت‌های آمریکا و مخالفت جمهوری‌خواهان با این مسئله، هر روز ابعاد تازه‌تری در این کشور به خود می‌گیرد. دولت دموکرات بایدن برای عملی کردن وعده او در جهت رسیدگی به زیرساخت‌های این کشور، رسیدگی به وضعیت معیشتی و اجتماعی مردم، ایجاد بیمه‌های سلامت و همچنین از بین بردن تبعیض نژادی در امکانات دولتی ارائه شده به ایالت‌ها و شهرهای مختلف آمریکا، از کنگره آمریکا خواست تا مبلغ 3/7 تریلیون دلار به او منابع مالی بدهد.

از همان ابتدای امر جمهوری‌خواهان که نگران بالا رفتن میزان تورم در این کشور بوده و در عین حال از مسئله کسری بودجه نیز به شدت هراس داشتند، با این کار مخالفت کردند. آنها اعلام می‌کردند این کسری بودجه می‌تواند منجر به تعطیلی دولت آمریکا در ماه ژانویه سال 2022 شود و در عین حال می‌تواند سبب ایجاد دوره‌ای بحرانی در اقتصاد این کشور شود. اما به نظر می‌رسد بایدن به دلیل جایگاه شکننده خود در عرصه سیاسی آمریکا، به دنبال خریدن رأی مردم برای دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش است و به همین دلیل سعی کرد از طریق و راه‌های گوناگون راهی برای رسیدن به توافق با نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره بیابد.

تشکیل تیم مشترک بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در نهایت سبب شد که اعلام شود دو گروه به نتیجه رسیده‌اند و جمهوری‌خواهان کنگره قبول کرده‌اند نه مبلغ 3/7 تریلیون دلار درخواستی بایدن، بلکه مبلغ 1/2 تریلیون دلار را به او بدهند. بایدن اعلام کرد این مبلغ در طی یک لایحه از مجلس درخواست می‌شود و قرار شده است به صورت دو حزبی به آن رأی داده شود تا نشان داده شود که دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه تا چه اندازه به فکر اقتصاد این کشور و زیرساخت‌ها هستند.

این البته ابتدای ماجرای درگیری بایدن با جمهوری‌خواهان بود. او در همان روزی که خبر موافقت جمهوری‌خواهان با لایحه پیشنهادی‌اش را داد، مطرح کرد که قرار است طی دو لایحه جداگانه دیگر مبالغ دیگری را که از قبل درخواست کرده و مورد موافقت آنها قرار نگرفته بود، دوباره از کنگره درخواست کند. اولین لایحه برای مسائل اجتماعی و رسیدگی به وضعیت بیمه‌ها و حقوق بیکاری و رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم و لایحه دوم برای اقدامات عمرانی بعدی بود. گفتن همین صحبت‌ها کافی بود که جمهوری‌خواهان خشمگین که در جلسات خود با کاخ سفید اصلاً در این خصوص با دولت بایدن توافق نداشتند، پشت تریبون‌های خود رفته و از طریق رسانه‌ها عنوان کنند که به هیچ وجه اجازه این کار را به بایدن نداده‌اند و در حقیقت بایدن با اعلام کردن این مسئله سر آنها کلاه گذاشته و زیر توافق اصلی با آنها زده است. خبرنگار رادیو ملی آمریکا در گزارش خود به این مسئله اشاره کرد که مارکو روبیو که مسئول گفت‌وگو و مذاکره با دولت بایدن بوده است، به حدی عصبانی بود که بارها به شخص بایدن ناسزا گفته و بیان کرده است او یک عهدشکن است! او نباید مسائلی را که در جلسات مشترک به آنها نپرداخته، مطرح می‌کرد. او احساس می‌کرد بایدن سر جمهوری‌خواهان کلاه گذاشته و نتایج آن همه مذاکره و جلسات مشترک را نپذیرفته است. خبرنگار رادیو ملی آمریکا در ادامه بیان کرد که مارکو روبیو که یکی از بهترین مذاکره‌کنندگان کنگره شناخته می‌شود، از اینکه اینطور دولت بایدن سر آنها کلاه گذاشته و به عهد خود در توافق حاصل شده بین کنگره و دولت پایبند نبوده، بسیار خشمگین است و بیان کرده است که احتمالاً همان توافق اولیه نیز به زودی از بین می‌رود و جمهوری‌خواهان با همان مبلغ 1/2 تریلیون دلار نیز موافقت نخواهند کرد.

بسیاری از مسائل بین‌المللی نیازمند مذاکره و رسیدن به توافق است. نگاهی به عملکرد دولت بایدن در داخل این کشور و تلاش او برای بر هم زدن توافقی که با نمایندگان جمهوری‌خواه به آن دست یافته بود، نشان می‌دهد رئیس‌جمهوری که در داخل سیستم سیاسی خود نتواند به توافقی برای بودجه سالانه پایبند بماند، احتمالاً برای مذاکرات بین‌المللی نیز چندان قابل اعتماد نخواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات