صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۳۲۷۰۱
گزارش صبح صادق از فعالیت‌های معاونت فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه برای ترویج فرهنگ مطالعه

همت سپاه برای کتابخوانی

پایگاه بصیرت / علیرضا جلالیان

معاونت فرهنگی و تبلیغات سپاه در راستای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه کتاب و کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه در بین فرماندهان، مدیران، کارکنان و خانواده‎های آنها، برنامه‌های متنوعی را در این حوزه طراحی کرده و طی سال‎های گذشته به اجرا درآورده است که در ادامه به برخی برنامه‌های این معاونت در حوزه کتاب و کتابخوانی اشاره خواهد شد.

 

  معرفی هفتگی کتاب

در قالب این برنامه تصویری با نام روزنه معرفت، که به صورت هفتگی در دونماز رده‎های سپاه در سراسر کشور و به صورت همزمان به اجرا در می‎آید، بعد از انتخاب کتاب از آثار منتشر شده انتشاراتی‎های مختلف، برنامه‌ای به مدت 5 دقیقه شامل مقدمه مجری برنامه و معرفی کتاب، خوانش بخش‎های مهم کتاب به همراه تصویر صفحات خوانش شده و معرفی انتشارات مربوطه به نمایش گذاشته می‎شود.  در قالب این برنامه تاکنون 130 کتاب از بیشتر انتشاراتی‎های مطرح به خصوص انتشاراتی‎های حوزه دفاع مقدس تولید و مخاطبان، شامل فرماندهان، مسئولان، کارکنان و بسیجیان در بین  دو نمازجماعت رده‎های سپاه به مدت زمان 32.500.000 دقیقه پخش شده است. این برنامه کمک شایانی به معرفی انتشاراتی‎های مختلف به کارکنان، آشنایی کارکنان با کتاب‎های جدید و جذاب، خرید کتاب بعد از معرفی در قالب این برنامه از سوی رده‎های سپاه کرده است.

  تولید کتاب‌ صوتی (همسفر دانا)

یکی دیگر از اقدامات معاونت فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه تولید کتاب گویا برای استفاده فرماندهان، مسئولان، مدیران و کارکنان در خودروها و فضای مجازی است که در این راستا تاکنون 24 کتاب گویا از انتشاراتی‎های مختلف به شرح زیر تولید و عرضه شده است. این کتاب‌ها از طریق تکثیر در لوح‌های فشرده و بارگذاری در وبگاه‎های مربوطه و سایت پاسدار در اختیار عموم پاسداران، خانواده‎ها و مردم قرار گرفته است. تولید کتاب‌های صوتی با هدف استفاده در خودرو و پر کردن اوقات فراغت فرماندهان، مسئولان، مدیران، کارکنان در مأموریت‎ها و مسافرت‎ها باعث شده است علاوه بر کارکنان، خانواده‌های آنها نیز از این تولیدات بهره‌مند شوند. این تولیدات به مدت زمان 163 ساعت کار نمایشی با حضور 407 نفر از هنرمندان تولید شده و تاکنون نزدیک به 70 میلیون دقیقه از سوی مخاطبان شنیده شده است. تداوم این تولیدات، از جمله برنامه‎های معاونت فرهنگی و تبلیغات سپاه است.

جشنواره سراسری کتابخوانی

برگزاری دو جشنواره سراسری کتابخوانی در سپاه با اختصاص 2 میلیارد ریال جوایز نقدی یکی دیگر از برنامه‎های سال‎های گذشته است. این جشنواره‎ها علاوه بر هزاران مسابقه کتابخوانی است که در طول سال رده‎های سپاه برگزار می‌کنند. این برنامه در میان کلیه کارکنان و خانواده‎های آنها برگزار شده است.

مسابقات کتابخوانی

برگزاری مسابقات کتابخوانی در رده‎های سپاه است که این برنامه‎ها در قالب برنامه‌های غیر متمرکز این معاونت به رده‎ها ابلاغ و رده‎ها نسبت به اجرای آن در بین فرماندهان و مسئولان، کارکنان، خانواده‎ها و بازنشستگان اقدام می‌کند.

هفته کتاب و کتابخوانی

معاونت فرهنگی و تبلیغات سپاه به عنوان متولی ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی در سپاه همزمان با دیگر نهادها و سازمان‌ها در کشور، برنامه جامعی را ذیل شعار هفته کتاب در هر سال به اجرا در آورده و حدود 10 اقدام اساسی در حوزه ترویج کتاب را در سراسر رده‎های سپاه به صورت همزمان به اجرا در می‌آورد. برگزاری مسابقات کتابخوانی در رده‎ها، بازدید کارکنان از کتابخانه‎های عمومی منطقه محل خدمت، برگزاری طرح مبادله و وقف کتاب، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب و دیگر فعالیت‎های حوزه کتاب در هفته کتاب، مطابق ابلاغیات معاونت در سراسر رده‎های سپاه به اجرا در می‌آید.

  کتابخانه سیار

این اقدام با هدف ارتباط و انس بیشتر کارکنان با کتاب و دسترسی سریع مخاطبان به کتاب، در سپاه طراحی و با به‌کارگیری 5000 استند نمایشگاهی(کتابخانه باز) در محل ورودی ساختمان‎های اداری، سنگرها، نمازخانه‎ها و دیگر مکان‎های عمومی، کتاب‎ها را برای استفاده کارکنان در اختیار قرار می‎دهد. به کارگیری این کتابخانه‎ها سبب شده است تا خلأ ناشی از حضور نیافتن افراد در کتابخانه‎ها به دلایل مختلف و از جمله محدودیت زمان در موقع کار اداری، به نحوی پر شده و این کتابخانه‎ها به دلیل قرار گرفتن در مسیر تردد افراد فضای گرایش به مطالعه کتاب و آشنایی با کتاب‌های جدید را در افراد تقویت کند. طراحی این کتابخانه به گونه‎ای انجام شده است که از قسمت زیرین کتابخانه سیار به عنوان انبار برای طرح مبادله کتاب و شارژ کتابخانه از کتاب‎های اهدایی افراد استفاده می‎شود.

  طرح مبادله کتاب

این برنامه با هدف وقف و تبادل کتاب و امکان دسترسی کارکنان به کتاب‎های جدید و رایگان و جلوگیری از انبار شدن کتاب‎های بلااستفاده و مازاد در منازل و کتابخانه‎های شخصی و عمومی کارکنان طراحی شده و در رده‎های سپاه به اجرا درآمده است. در این طرح صدها هزار نسخه کتاب های مازادِ شخصی کارکنان مبادله می‎شود.

نوسازی  مخازن کتابخانه‎ ها

وجود 400 کتابخانه عمومی و تخصصی در مجموعه‎های مختلف سپاه، باعث شده است که برنامه‎های جامعی برای روزآمدسازی کتاب‎ها، پالایش کتاب‎های مستعمل و همچنین خرید کتاب از انتشاراتی‎های مختلف به اجرا درآمده و به صورت سالیانه عملیات نوسازی و روزآمدسازی کتابخانه‎های سپاه انجام می‎شود.

  کتاب صبحگاه

در این برنامه، تعدادی از کتاب‌های اثربخش و مورد نیاز کارکنان در کتاب صبحگاه نمایه‎سازی شده و بعد از چاپ برای قرائت در صبحگاه‎های سراسر کشور در سپاه به رده‎ها ارسال شده است.

دوره همیاران کتاب

یکی از ظرفیت‏هایی که می‏توان برای تبلیغ و ترویج فرهنگ کتابخوانی از آن بهره گرفت، شناسایی و ساماندهی افرادی است که به صورت خودجوش اهل مطالعه کتاب بوده و در این راستا به صورت فردی اقدام می‎کنند. معاونت تبلیغات برای بهره‌گیری این ظرفیت با برگزاری کارگاه توانمندسازی همیاران کتاب(مروجان کتاب) و استفاده از استادان ویژه نسبت به آموزش این افراد برای تبلیغ و ترویج کتاب و کتابخوانی در بین کارکنان اقدام کرده است.

جلسات نقد و بررسی

یکی از اقدامات به منظور توانمندسازی نویسندگان، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب در سپاه بوده است که این برنامه به صورت متمرکز و غیرمتمرکز در سپاه برگزار می‎شود. برگزاری 24 جلسه نقد کتاب با حضور استادان منتقد، نویسنده، انتشاراتی و دیگر نویسندگان در تهران و مراکز استان‎ها از جمله این برنامه‎ ها بوده است.

  تقویت سرانه مطالعه

در حوزه کتاب، بررسی وضعیت سنجش مطالعه و کتابخوانی در سپاه، وضعیت‌سنجی کتابخانه‎های عمومی و راهکارهای افزایش مطالعه کتاب و کتابخوانی در رده‎های سپاه بوده است که این پروژه در پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) قم و به سفارش معاونت فرهنگی و تبلیغات در حال انجام است. در این پروژه سه موضوع  وضعیت‌سنجی مطالعه کتاب و کتابخوانی در بین کارکنان، وضعیت‌سنجی فعالیت کتابخانه‌های سپاه و راهکارهای افزایش سرانه مطالعه کتاب و کتابخوانی در سپاه مورد ارزیابی و تحقیق قرار خواهد گرفت.

راه‌اندازی شورای کتاب

بدون شک استفاده از خرد جمعی و برنامه‌ریزی دانش محور برای توسعه و تبلیغ و ترویج فرهنگ مطالعه کتاب و کتابخوانی بدون بهره‌مندی از صاحب نظران ناممکن است؛ از این رو معاونت فرهنگی و تبلیغات با راه‌اندازی شورای کتاب سپاه از این ظرفیت برای تبلیغ و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی استفاده کرده است.

حضور در نمایشگاه کتاب تهران

شاید بهترین تعبیر برای بهار کتاب، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است. برای بهره‌برداری از این فضا و استفاده از رایحه دل‌انگیر بهار کتاب، طی سال‎های گذشته با مشارکت تعدادی از انتشاراتی‌ها مختلف، تلاش کرده است تا شوق عاشقان کتاب را دوچندان کرده و با پیش‌بینی بن تخفیف کتاب، نقش خود را به عنوان یک نهاد فرهنگی در عرصه ترویج و تبلیغ کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به خوبی ایفا کرده است.  در دو دوره مشارکت(سال 1395 و 1396)، با انتشاراتی‎های کشوری، با تعداد 90 انتشاراتی تفاهم همکاری و مشارکت تنظیم و اجرایی شد.

رونمایی از کتاب‌های صوتی

یکی از اقدامات این معاونت که در تکمیل برنامه تولید کتاب‎های صوتی است، رونمایی از کتاب‌های صوتی تولید شده برای تبلیغ و ترویج بیشتر کتاب تولید شده است. این برنامه با حضور نویسنده کتاب، مسئولان انتشارات ناشر کتاب، مسئولان و کارکنان معاونت فرهنگی و تبلیغات، خانواده شهید یا افراد برجسته‌ای که موضوع اصلی کتاب هستند، کارکنان و دیگر اقشار مردم برگزار می‌شود.

نمایشگاه کتاب داخلی

طراحی و پیاده‎سازی نمایشگاه‎های عرضه و فروش کتاب در سطح رده‌‎ای سپاه در مناسبت‎های ملی و مذهبی و همچنین هفته کتاب و کتابخوانی در آبان هر سال است. در این برنامه با مشارکت انتشاراتی‌های مطرح کشوری و از جمله مؤسسه پاتوق کتاب که در مراکز استان‎ها شعبه دارد، طی تفاهم همکاری نمایشگاه عرضه کتاب برای استفاده عموم کارکنان و خانواده‎ها برگزار می‌شود. طی سال‎های گذشته تعداد 2500 نمایشگاه عرضه و فروش کتاب در رده‌های سپاه برگزار شده است.

نرم‌افزار جامع

با هدف ساماندهی فعالیت کتابخانه‎های عمومی سپاه در سراسر کشور، این معاونت اقدام به طراحی و تولید نرم‌افزار جامع کتابخانه سپاه و ارسال به رده‎ها برای بهره‌برداری در کتابخانه‎های عمومی کرده است. این نرم‌افزار به صورت آفلاین بوده و از سوی کتابداران در ساماندهی و بهره‌برداری از کتاب در کتابخانه مورد بهره‎برداری قرار می‎گیرد.

تجهیز کتابخانه‎ های عمومی

با توجه به اهمیت کتابخانه‎ها به عنوان مرکز ثقل فعالیت‎های حوزه کتاب، این معاونت برای به روزرسانی کتابخانه‎های عمومی و تجهیز به کتاب‎های به روز و جذاب و مورد استفاده کارکنان و همچنین نوسازی آنها، اقدام به خرید کتاب و ارسال به کتابخانه‎های عمومی سپاه می‎کند. گفتنی است، طی سه سال گذشته تعداد 225 هزار جلد کتاب تهیه و ارسال شده است.

کتابخانه علامه امینی افتتاح شد

کتابخانه علامه امینی اولین کتابخانه از این دست است که به صورت استاندارد کتابخانه‌ای در محیطی مجزا در مراکز غیر دانشگاهی و پژوهشی سپاه احداث شده است. این کتابخانه که در ضلع غربی ساختمان معاونت سیاسی نمایندگی ولی فقیه در سپاه ایجاد و تجهیز شده است، شامل بخش‌های مخزن کتاب حاوی چندین هزار کتاب برای امانت‌دهی به کارکنان و خانواده‌ها، سالن مطالعه کتاب، بخش فروش کتاب و محصولات فرهنگی (در این بخش تازه‌های نشر از انتشاراتی‌های کشوری به همراه محصولات فرهنگی، وسایل و لوازم کمک درسی دانش‌آموزان و همچنین بازی‌های فکری ارائه می‌شود.) و بخش دیجیتال کتابخانه هم که در آن امکان دسترسی کارکنان به سایت‎های مختلف در حوزه کتاب و محصولات فرهنگی فراهم شده است و کارکنان می‎توانند تازه های نشر و آخرین وضعیت کتاب در کشور را دنبال کرده و نسبت به خرید کتاب، فایل پی‌دی‌اف کتاب و همچنین محصولات فرهنگی اقدام کنند. در بخش بانک اطلاعات نیز پی‌دی‌اف کتاب در حوزه‌های مختلف، پی‌دی‌اف نشریات، محتواهای آموزش در مورد روش‌های مطالعه، بانک کتاب صوتی، معرفی کتاب به صورت تصویری، امکان جست‌وجو در بانک اطلاعات کشوری برای اطلاع از حوزه کتاب و محصولات فرهنگی در دسترس مخاطبان است. نکته مهم اینکه طی تفاهم‌ با انتشاراتی‎های مختلف و همچنین مساعدت مسئولان، محصولات بخش فروش نمایشگاه با 20 تا 60 درصد تخفیف در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.  راه‌اندازی کتابخانه عمومی در فضایی مستقل، از جمله برنامه‎های معاونت فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه برای ساماندهی کتابخانه‌های سپاه است که به یاری خداوند راه‌اندازی کتابخانه با مشخصات یاد شده، در دیگر رده‏های سپاه نیز دنبال خواهد شد و با این اقدام دسترسی کارکنان و خانواده‎های آنان از تازه‎های نشر و محصولات فرهنگی مورد نیاز تسهیل خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات