صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۳۲۷۲۲

ایجاد زیرساخت‌های اندیشه در سپاه

پایگاه بصیرت / حجت‌الاسلام والمسلمین حسین طیبی‌فر

با ورود فناوری‎های جدید ارتباطی‎، پیام‌رسان‎ها و شبکه‏های اجتماعی، متأسفانه سطح اطلاعات و آگاهی مردم با نبود عمق مواجه شده و این امر ناشی از سیر غربتی است که کتابخوانی پیدا کرده است. در واقع امروز کتابخوانی تنها به افراد خاص و پژوهشگران آن هم اغلب در سطح تحصیلات تکمیلی اختصاص پیدا کرده است و  متأسفانه در سپاه هم همین روند اتفاق افتاده است.

اگر پیشکسوتان پاسدار سال‎های ابتدایی انقلاب و تشکیل سپاه را به یاد داشته باشند، خاطرشان است که چقدر مجموعه عزیزان پاسدار اهل مطالعه و کتابخوانی بودند و می‌توانستند در اجتماعات سخنرانی کنند. در واقع مقدمه خود انقلاب و تشکیل سپاه هم همین کتابخوانی‎ها و آگاهی‌بخشی‎ها بود؛ اما امروز شاهد هستیم که در مورد برخی نیروهایی که در مجموعه نمایندگی در قالب فرهنگیار، هادی سیاسی و مربی عقیدتی هم داریم یک عادت بد، یعنی آماده‌خواری ایجاد شده است؛ در حالی که فلسفه وجودی این عزیزان تولید فکر و اندیشه و ارزش افزوده فکری است و نباید به همین تولیداتی که در مرکزیت تولید و ارسال می‎شود، بسنده کنند.

باید خودشان کشش به پژوهش و مطالعه داشته باشند، این در مورد عزیزان بسیجی هم صدق می‎کند، اگر این امر جدی گرفته نشود پس چگونه باید دغدغه رهبر معظم انقلاب را در رابطه با افزایش سرانه مطالعه و آگاهی بخشی عمقی در کشور محقق کنیم؟ بدیهی است که یکی از راهکارهای رسیدن به چنین هدفی ایجاد کتابخانه‎های استاندارد در مجموعه سپاه است.

کتابخانه‎هایی که با روش استاندارد اداره شده و فضای استاندارد داشته و با منابع به روز تجهیز باشند تا پاسداران و پژوهندگان و سایر عزیزان بتوانند برای تولید فکر و اندیشه و بالا بردن عمق اندیشه از این مجموعه‎ها استفاده کنند. در کنار این باید برای مخازن کتاب و نیز حتی فروش کتاب در قالب طرح‎های مختلف همت گمارد و طرح‌های ترویجی مثل مسابقات خلاصه کتاب و کتابخوانی را بر پایه همین کتابخانه‌ها ترویج داد. به نظر می‎رسد باید این امر را در سپاه الگوسازی کرد و این الگوسازی باید از خود ستاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه شروع شود. الان مجموعه مسئولان نمایندگی ولی فقیه در سپاه از شخص نماینده حضرت آقا، تا سایر مسئولان مطالعه روزانه از یک ساعت به بالا دارند و باید این امر به بدنه مجموعه نیز تسری پیدا کند.

از این نظر لازم است که امکانات مربوط به این نوع عمل هم فراهم آید؛ لذا احداث و بهره‎برداری از کتابخانه علامه امینی در مجموعه ستاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه یک قدم مهم در این راستاست که امیدواریم ترکش‏های چنین فعالیتی به رده‎ها و سپاه‌های استانی نیز برسد و حتی رده‎های بسیج نیز از این امر بهره‌مند شوند که این یکی از امور مهم برای استمرار حرکت عمقی اندیشه انقلابی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات