صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۳۲۸۷۱
حجت‌الاسلام والمسلمین اختری:

چرا جنگ مذهب علیه مذهب راه افتاد؟

چرا که این نهضت لازمه دنیای امروز ماست. امروز همه جامعه فعلی بشر مانند همان زمان امام حسین(ع) در دوقطب جبهه حق و باطل قرار دارند.»

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: «امپریالیسم جهانی به سرکردگی آمریکا و رژیم جناتکار صهیونیستی که دیدند این حرکت اسلامی منافع آنها را به خطر می‌اندازد و دست آنها را از کشورهای اسلامی کوتاه کرده و جلوی نفوذ و سیطره‌شان را می‌گیرد، شروع به توطئه کردن علیه این اندیشه حکومت اسلامی و اندیشه اسلام‌خواهی کرده و لذا گروهک‌های ترویستی را به وجود آوردند.»

حجت‌الاسلام و المسلمین «محمدحسن اختری» در گفت‌وگو با بصیرت با اشاره به زنده نگه داشتن واقعه کربلا بعد از 1400 سال ابراز کرد: «مسئله مهمی که امروز در دنیا باید به آن توجه داشته باشیم، یادآوری خاطره عاشورای امام حسین(ع) و برگزاری مراسم عزاداری، هیئات و خیمه‌ها و سوگواری کردن‌ها به عنوان یکی از وظایفی است که بر عهده داریم.»

وی ادامه داد: «چون انقلاب امام حسین(ع)برای امروز ماست؛ یعنی ما برای حضرت اباعبدالله و یارانش که ۱۴۰۰ سال پیش به شهادت رسیدند، این مناسبت را زنده نمی‌کنیم؛ بلکه چون با مسئله امروز جامعه ما ارتباط دارد و آن واقعه امروز به عنوان یک واقعه زنده و روز به حساب می‌آید، به آن توجه می‌کنیم.»

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی عاشورا عنوان کرد: «به تعبیر دیگر ما از آن حرکت امام حسین(ع) و شرایطی که در آن زمان به وجود آمده، امروز الگو می‌پذیریم و با یادآوری آن قیام و نهضت به این فکر خواهیم بود که چطور باید به این نهضت ادامه بدهیم؛ چرا که این نهضت لازمه دنیای امروز ماست. امروز همه جامعه فعلی بشر مانند همان زمان امام حسین(ع) در دوقطب جبهه حق و باطل قرار دارند.»

 

جبهه الرحمان در مقابل جبهه طاغوت

وی ادامه داد: «جبهه الرحمان در مقابل جبهه طاغوت و طاغوتیان؛ یعنی دوقطب و جبهه‌ای که همین امروز هم در میان جامعه وجود دارد. لذا توجه و پیروی ما از آن نهضت و گرفتن آن درس‌ها امروز برای ما راهکار و برنامه است و آن راهکار و برنامه را ما باید به منصه ظهور برسانیم.»

حجت‌الاسلام اختری افزود: «قیام امام حسین(ع) در شرایطی اتفاق افتاد که جبهه باطل و کسانی که به زور قدرت و با نیرنگ و فریب روی کار آمده بودند؛ مثل معاویه و به دنبال آن یزیدی که می‌خواستند به ملت‌ها مسلط شود و بدون دلیل به عنوان خلیفه در میان مردم معرفی شد! چرا که به هیچ یک از موازینی که حتی درخلافت خلفای بعد از پیامبر(ص) انجام گرفته هم اعتنا نکرده و آنها را هم کنار زده بودند.»

وی با بیان اینکه به هیچ دلیلی که بتواند ادعا کند یزید قابلیت و صلاحیتی برای خلیفه شدن دارد، او را روی کار آوردند گفت: «بعد هم به عنوان یک حکومت وراثتی و امپراتوری و سلطنتی و بر پایه زور و سرنیزه ادامه یافت و جامعه و ملت مسلمان را به ذلت کشاند؛ چنانچه حقایق ایمانی و اسلامی را نادیده می‌گرفتند و دروغ و فریب و نیرنگ را در میان جامعه گسترش داده و هیچ بهایی به ارزش‌های دینی و اسلامی نمی‌دادند.»

امام حسین(ع) برای دفاع از دین کشته شد

این کارشناس ابراز کرد: «امام حسین(ع) برای دفاع از اسلام و احیای اسلام و خنثی‌سازی توطئه‌ها و حرکت‌های ضددینی و ضد اسلامی و احقاق حقوق اکثریت جامعه که حقوق‌شان پایمال شده بود، قیام کرد.»

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی عاشورا گفت: «امام حسین(ع) به عنوان دین کشته نشد؛ بلکه برای دفاع از دین کشته شد و کسانی که در مقابل ایشان بودند. حضرت پیامبر(ص) طبق روایاتی که همه شیعه و سنی آن را قبول دارند، وقتی خبر شهادت امام حسین(ع) را از جبرئیل دریافت می‌کند، گریه کرده و در پاسخ پرسش‌کنندگان می‌گوید، فرزندم امام حسین(ع) را دشمنانش و گروهی طغیانگر و بقات امت من خواهند کشت.»

اختری تأکید کرد: «امام حسین(ع) کشته دین است؛ یعنی برای دین قربانی شد و خودش با حرکت‌های ضددینی و ضدبشری و حرکت‌های شیطانی که آنها دنبال می‌کردند، مقابله کرد.»

 

پیروزی انقلاب و ترس از حکومت اسلامی

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌البیت(ع) با اشاره به آنچه امروز در جاهای مختلف دنیا به اسم دین و مذهب در حال روی دادن بوده و به عبارتی در حال نشان دادن چهره‌ای ناخشنود و خشن از دین است، گفت: «ما شاهدیم که از پیروزی انقلاب اسلامی که اسلام به عنوان یک قدرت، نظام و یک حکومت اجرا شد و تحقق یافت و جمهوری اسلامی شکل گرفت، در همه دنیای اسلام این امید به وجود آمد که پس می‌شود در دنیا حکومت اسلامی برقرار کرد و نظام اسلامی را پایدار ساخت.»

وی ادامه داد: «این اندیشه به عنوان اندیشه بزرگ امام خمینی(ره)، اندیشه حکومت‌خواهی و حکومت‌داری و عزت حکومتی اسلامی در میان جامعه مسلمانان دنیا منتشر شد؛ حتی می‌توانیم بگوییم که این اندیشه به عنوان حکومت دینی حتی در میان غیر مسلمانان هم شکل گرفت و احیا شد تا جایی که غیر مسلمانان هم به فکر افتادند که پس می‌توانیم حکومت دینی در دنیا ایجاد کنیم.»

حجت‌الاسلام اختری گفت: «این تفکر به سرعت در دنیا گسترش یافت که می‌توان در برابر حکومت‌های کمونیستی، امپریالیستی، لیبرالی، امپراتوری، سلطنتی و جمهوری‌های کذایی حکومت دینی و مردم‌سالاری دینی به وجود آورد.»

 

مخالفت حاکمان کشورهای اسلامی با گسترش بیداری اسلامی

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی عاشورا اظهار کرد: «این اندیشه قطعاً در برابر طغیانگران حتی حاکمان کشورهای اسلامی که اجرای اسلام و گسترش اسلام به ضرر آنهاست، سنگین بود؛ لذا با این امر مخالفت می‌کنند و وقتی ما می‌بینیم بیداری اسلامی در کشورهای منطقه گسترش پیدا می‌کند همان حاکمان دربرابر این بیداری اسلامی ایستادند.»

این کارشناس عاشورا ادامه داد: «خود امپریالیسم جهانی به سرکردگی آمریکا و رژیم جنایتکار صهیونیستی که دیدند این حرکت اسلامی منافع آنها را به خطر می‌اندازد و دست آنها را از کشورهای اسلامی کوتاه کرده و جلوی نفوذ و سیطره‌شان را می‌گیرد، شروع به توطئه کردن علیه این اندیشه حکومت اسلامی و اندیشه اسلام‌خواهی کرده و لذا گروهک‌های ترویستی را به وجود آوردند.»

 

تولد گروهک‌هایی با رویکرد خشونت

وی ابراز کرد: «گروه‌هایی را به نام دین به وجود آوردند تا بتوانند به اسم دین با دین مقابله کنند؛ لذا گروه القاعده، طالبان و گروهک‌های داعشی را به وجود آوردند تا با نشان دادن یک رویکرد خشونت‌زایی و خشونت‌خواهی و خشونت‌گرایی و اندیشه‌های تحجر مذهبی اسلام ناب را خدشه‌دار کنند.»

حجت‌الاسلام اختری تأکید کرد: «درسی که امروز از قیام امام حسین(ع) می‌گیریم، این است که اولاً ما باید بصیرت داشته و تشخیص بدهیم راه حق و باطل کدام است و ویژگی‌های حق کدام و باطل کدام است؟ و ثانیاً ویژگی‌های دینی که خدا برای مردم خواسته و ویژگی‌های اسلام اصیل را بدانیم و آن را بشناسیم.»

وی افزود: «بدانیم در دین، اطاعت از رهبری و امام شرط است و امروز که امام زمان(عج) غایب است ما باید از نایب آن امام غایب اطاعت و پیروی داشته باشیم و اگر بخواهیم هر کدام یا هر گروه براثر خواسته‌های نفسانی خودمان و براساس حکومت‌طلبی خودمان در جامعه علم دست بگیریم و بگوییم، ما امام مردم و پیشوا هستیم و مردم با ما بیعت کنید؛ مانند آنچه داعش و طالبان گفتند با انتخاب امام و داشتن رهبر منافات دارد.»

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی عاشورا ابراز کرد: «رهبر و امام و پیشوا در میان جامعه اسلامی حتی در زمان غیبت ویژگی‌ها و خصلت‌هایی دارد که عدالت، مخالفت با هوای نفس، آگاهی بر شرایط زمان، دانایی و علم و فقاهت از شرایط آن است. مردم زمان امام حسین(ع) از امام و پیشوای معصوم و پیشوای به حق‌شان حمایت نکردند و گرفتار دشمنی و قلدری دشمنان‌شان از عبیدالله ابن زیاد تا شمر و معاویه و متوکل و حجاج و اینگونه جنایتکاران شدند.»

 

لزوم پیروی از ولایت و رهبری

حجت‌الاسلام اختری عنوان کرد: «ما امروز باید دنباله‌روی یک رهبر صالح، شایسته، با تقوا، پاک و پاک دامن، آشنا، مدیر و مدبر باشیم. همچنین مانند یاران امام حسین(ع) ما باید از خط اصیل و اندیشه اصیل اسلامی و رهبری اسلامی حمایت و پشتیبانی کنیم.»

وی ادامه داد: «تبعیت به این معنا که باید در برابر دشمنان و نقشه‌های آنها از رهبر و خط رهبری حمایت و پشتیبانی کنیم؛ لذا اینها چیزهایی است که ما در این انقلاب امام حسین(ع) درس می‌گیریم و این حرکت عاشورا که ما هر سال این عزاداری‌ها را به پا می‌کنیم و عشق و علاقه به امام حسین(ع) نشان می‌دهیم الگویی برای جامعه امروز ماست.

ما را از دچار شدن به دشمنان اسلام، نیرنگ‌ها و توطئه‌ها دور می‌کند و سبب می‌شود بتوانیم راه حق را تشخیص بدهیم و به انحراف کشیده نشویم؛ بتوانیم اسلام را دنبال کنیم. این راه شناخت خط اصیل و نگهداری و حفاظت و ادامه راه امام حسین(ع) است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات