صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۳۲۸۸۷

حفاظت از کودکان یا جاسوسی ؟

پایگاه بصیرت / الکس هرن

اپل به تازگی اعلام کرده است، قصد دارد آیفون‌ها را برای تصاویر سوء استفاده جنسی از کودکان بررسی کند؛ اما محققان امنیتی می‌ترسند اپل با این بهانه از هوش مصنوعی برای جاسوسی از شهروندان سوء استفاده کند.

طبق اعلام اپل، این شرکت از پایگاه‌ داده‌ای از تصاویر شناخته شده سوء استفاده جنسی از کودکان برای این کار استفاده می‌کند که مورد تحسین گروه‌های حامی کودکان قرار گرفته است؛ اما این فرآیند عبور از خطی است که فعالان حریم ‌شخصی هشدار می‌دهند که می‌تواند پیامدهای خطرناکی داشته باشد. در این فرآیند، اپل برای اولین بار محتویات پیام های رمزگذاری شده را، که قبلاً اعلام می‌کرد با آنها کاری ندارد، بررسی می‌کند. ابزار اپل برای این کار که تطابق‌عصبی (با استفاده از هوش مصنوعی) نام دارد، تصاویر را قبل از بارگذاری در سرویس برخط اپل اسکن می‌کند و آنها را با پایگاه ‌داده‌ای از تصاویر شناخته شده از سوء استفاده از کودکان مقایسه می‌کند و اگر تصویر مشکوکی یافت، کارکنان اپل می‌توانند تصاویر گزارش شده را به صورت دستی بررسی کنند و در صورت تأیید کودک آزاری، حساب کاربر غیرفعال می‌شود و به پلیس گزارش داده خواهد شد. «متیو گرین» محقق رمزنگاری در دانشگاه جان هاپکینز، هشدار داده است این سیستم می‌‌تواند برای ارسال تصاویر مشکوک به افراد بی‌گناه استفاده شود تا آنها را گناهکار نشان دهد و برای وی پاپوش ساخته شود. علاوه بر این، سوء استفاده‌های دیگری که می‌تواند انجام شود، نظارت دولت‌ها بر مخالفان است. چه اتفاقی می‌افتد وقتی به اپل گفته می‌شود در اینجا لیستی از پرونده‌هایی است که ما می‌خواهیم شما آنها را اسکن کنید. آیا اپل نه می‌گوید؟ امیدوارم آنها نه بگویند، اما فناوری آنها نه خواهد گفت.

در کنار این تصمیم، اپل قصد دارد پیام‌های رمزگذاری شده کاربران هنگام ارسال و دریافت را اسکن کند و بهانه او برای این کار یافتن تصاویر جنسی در تلفن‌های ‌همراه کودکان و اعلام به والدین آنهاست. اپل یکی از اولین شرکت‌های بزرگ بود که از رمزگذاری سراسری استفاده کرد و در آن پیام‌ها به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که فقط فرستندگان و گیرندگان آنها می‌توانند آنها را بخوانند. مجریان قانون مدت‌هاست که این شرکت را برای دسترسی به این اطلاعات تحت فشار قرار داده‌اند. اپل سال‌ها تحت فشار دولت آمریکا بوده است تا امکان نظارت بیشتر بر داده‌های رمزگذاری شده را فراهم کند. با اتخاذ تدابیر امنیتی جدید، اپل ملزم به انجام یک عمل متوازن ظریف بین برخورد با استثمار کودکان و حفظ تعهد خود برای حفاظت از حریم خصوصی کاربران خود شده است و باید دید اپل واقعا حافظ اطلاعات کاربران خود هست یا خیر؟

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات