صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۳۳۲۰۷

اعتماد خانه ملت به کابینه دولت مردمی

پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی

در هفته‌ای که گذشت، فرآیند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی برای عضویت در هیئت دولت از سوی مجلس شورای اسلامی طی شد درباره چگونگی مواجهه مجلس و دولت نکات قابل ملاحظه‌ای وجود دارد که مهم‌ترین آنان را بررسی می‌کنیم.

برخلاف آنچه در ابتدا به نظر می‌رسید، تنها یک نفر از گزینه‌های پیشنهادی رئیس‌جمهور محترم نتوانست رأی اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند و 18 نفر باقی مانده همگی رأی لازم را کسب کردند. این مواجهه که یکی از کم‌نظیرترین مواجهه‌های مجلس با کابینه‌های معرفی شده در طول چهار دهه اخیر بوده است، حکایت از آن دارد که مجلس تلاش داشته تا با همکاری حداکثری با دولت سیزدهم، فعالیت وزارتخانه‌های مختلف را به تأخیر نیندازد. واقعیت آن است که اوضاع کشور اوضاع خوبی نیست و کارهای بسیاری باید با فوریت هر چه بیشتر به نفع مردم رقم بخورد. تأخیر در معرفی وزرای هر یک از وزارتخانه‌ها می‌توانست روند آغاز به کار را برای دولت به تأخیز بیندازد که با تدبیر مجلس انقلابی این معضل پیش نیامد.

مجلس در کنار رأی اعتماد به کابینه، تلاش کرد برای آنکه وزرا با اقتدار لازم بر کرسی صدرا تکیه زنند، رأی خود را حداکثری کرده و با بیشترین آرای مثبت به وزرا، آنها را با دلی قرص و حمایت همه‌جانبه به وزارتخانه‌های مربوطه راهی کند! به همین دلیل شاهد آن هستیم که 14 نفر از وزرای بیش از 200 رأی از میان 290 کسب کردند!

رأی اعتماد مجلس به اولین گزینه‌های معرفی شده از سوی دکتر رئیسی از یک سو از اعتمادی حکایت داشت که مجلس به نظر کارشناسی تیم مشاوره رئیس‌جمهور منتخب مردم ابراز کرد و همچنین کمک شایانی بود تا رئیس‎جمهور به بهترین گزینه‌هایی که خود تشخیص داده است کار مدیریت اجرایی کشور را در شرایط حساس کنون آغاز کند! طبیعتا در صورت عدم احراز صلاحیت نامزدهای پیشنهادی، رئیس‌جمهور باید گزینه‌های ردیف دوم خود را معرفی می‌کرد که این کار چندان مورد رضایت وی نخواهد بود؛ اما حمایت و همکاری همه‌جانبه مجلس، حجت را بر دولت تمام کرده است.

کار مجلس و دولت به اتمام نرسیده، بلکه تازه در ابتدای کار هستیم. پس از عبور از ایستگاه رأی اعتماد به کابینه، کار اصلی مجلس که نظارت بر عملکرد دولت است، آغاز شده است. در این مرحله دیگر جای هیچ مماشاتی نیست و انتظار می‌رود، مجلس با همه توان و ابزارهای نظارتی بر کارآمدی و شایستگی اعضای دولت نظارت داشته و اجازه ندهد تا ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها و ناشایستگی‌ها و احیانات تخلفات و... بر پیکره دولت انقلابی عارض شود!

سخن پایانی آنکه همکاری حداکثری مجلس و دولت انقلابی امیدهای فراوانی را در میان مردم ایجاد کرده است که ان‌شاءالله با همدلی حداکثری مسئولان کشور، مشکلات یکی پس از دیگری مرتفع شود و آرامش و ثبات و امید به جامعه باز گردد. حال که دولت محترم با همکاری و حمایت همه‌جانبه و حداکثری نمایندگان مردم کار خود را آغاز کرده است، انتظار می‌رود دولت نیز کار را با انرژی و توان حداکثری و بدون درنگ و فرصت‌سوزی آغاز کند و ان‌شاءالله شاهد سامان یافتن تدریجی اوضاع کشور باشیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات