صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۳۳۴۰۰
مدرنا از کاخ سفید تا توکیو

قتل با دو دُز

ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (24/9/1398) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. از این بیماری در ابتدا به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (9/10/1398) به صورت رسمی شیوع ویروس «کووید۱۹» را در چین اعلام کرد. اکنون دو سال است کووید19 مهمان ناخوانده ریه بیماران کرونایی شده، برخی از این بیماری گریخته و برخی به سبب ضعف سیستم ایمنی یا مراجعه دیرهنگام و درگیری شدید ریه یا به دلیل برخی عوارض داروهای درمانی که هنوز هم تأثیرگذاری صد درصدی‌شان روی درمان مسجل نشده، جان خود را از دست داده‌اند.

 

تولید واکسن از آمریکا تا ایران

همه‌گیری شدید کووید19 در جهان سبب شد دولت‌ها برای مقابله به دنبال راه چاره باشند و کشورهای مختلفی همزمان به تحقیقات دست زدند تا بتوانند واکسن و داروی درمان آن را کشف کرده و دنیا را از یک کشتار وحشتناک نجات دهند. بر این اساس آمریکا در 19 آبان 1399 اعلام کرد، واکسن فایزر را با 90 درصد ایمنی ساخته و شرکت مدرنای آمریکا هم ۲۵ آبان همان سال اعلام کرد، واکسن تولیدی این شرکت برای کرونا تا حدود ۹۵ درصد مؤثر بوده و ایمنی ایجاد کرده است.  در کشور خودمان نیز تولید واکسن برکت وارد مرحله انسانی شد و قرار شد وارد خط تولید شود، هند بهارات و انگلیس آسترازینکا و روسیه هم اسپوتنیک را ساختند؛ اما مسئله اینجاست که کووید19 مدام در حال تغییر چهره و جهش است و واکسن‌های تولیدی شاید نتوانند جلوی نوع جهش یافته آن را بگیرند.

واکسن ساخت انگلیس و آمریکا وارد نشود

با این حال دیگر کشورها برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری و ایمنی بیشتر شهروندان خود اقدام به خرید و ورود واکسن از کشورهای تولیدکننده کردند؛ اما رهبر معظم انقلاب 19 دی ماه 1399 در یک سخنرانی با توجه به تجربه‌های تاریخی، ورود واکسن‌های ساخت انگلیس و آمریکا را ممنوع اعلام کردند؛ امری که واکنش مخالفان و غربگرایان بسیاری را در پی داشت. این امر به ویژه با جهش جدید کووید19 موسوم به دلتا و نیاز فوری به واکسیناسیون عمومی برای ایمنی بیشتر جامعه و کاهش آمار فوت‌شدگان، واکنش‌های بیشتری را به دنبال داشت.  بسیاری این مسئله را بُلد کردند که جان مردم مهم نیست که تحریم و مخالفت با شیطان بزرگ از ورود واکسن ساخت آمریکا جلوگیری کرده و نجات جان مردم را به چالش می‌کشاند. این امر 20 مرداد 1400 و این سخن رهبری که «واکسن چه از راه واردات و چه با تولید داخلی باید با تلاش مضاعف و به هر شکل ممکن تأمین شود و در اختیار همه مردم قرار بگیرد.» بار دیگر از سوی رسانه‌های خارجی با هیاهو مواجه شد که رهبر معظم انقلاب مجوز ورود صادر کردند. در حالی که ایشان پیش از این هم تنها اعلام کرده بودند ورود واکسن انجام شود؛ اما ساخت انگلیس و آمریکا نباشد و همان زمان هم تعداد زیادی واکسن‌های خارجی آسترازینکا وارد کشور شده بود؛ امری که دغدغه رهبری را به خصوص بعد از کشف ذرات خارجی از ویال‌های مدرنای وارد شده به ژاپن دو چندان کرد. جهانپور هم همان زمان عنوان کرده بود ورود واکسن مشکلی ندارد و تنها نباید ساخت آمریکا و انگلیس باشد. این به معنای آن است که به این دو کشور که سابقه دیرینه‌ای در تلاش برای جنگ بیولوژیک علیه کشورها داشته و دارند، نمی‌توان اعتماد کرد.

واکسن‌های آمریکایی آلوده در ژاپن

پس از آنکه مقامات ژاپن از تعلیق تزریق 63/1 میلیون دُز واکسن کروناویروس شرکت مدرنا را به دلیل انتشار گزارش‌هایی مبنی بر آلودگی برخی از ویال‌های این واکسن خبر دادند، بار دیگر واکنش‌ها بالا گرفت. این در حالی است که شرکت مدرنا تأیید کرده است مواردی از وجود «ذرات خارجی» در ویال‌های واکسن کووید-۱۹ مشاهده شده است. چنانچه به نقل از رویترز، شرکت مدرنا اعلام کرده است این آلودگی می‌تواند به دلیل بروز مشکل در یکی از خطوط تولید واکسن در اسپانیا باشد. با این حال وزارت بهداشت ژاپن می‌گوید دو مرد 30 ساله در این کشور چند روز پس از دریافت دُز دوم واکسن مدرنا جان خود را از دست داده‌اند، هر چند علت مرگ آنها در دست بررسی است؛ اما با توجه به شواهد و مستندات موجود و آلودگی‌هایی که در واکسن‌های آمریکایی مدرنا بوده، می‌توان علت را حدس زد!

گزارش‌های مرگ از واکسن‌های آمریکایی

این بار اول نیست و پیش از این نیز مرگ‌های مشکوک دیگری پس از دریافت واکسن‌های آمریکایی در دنیا گزارش شده است؛ نظام سلامت نروژ اعلام کرده است، درباره تأثیرات واکسن کرونا شرکت فایزر روی افراد مسن ضعیف تحقیق خواهد کرد. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که 23 شهروند نروژی سالمند به فاصله اندکی پس از تزریق واکسن فایزر در گذشتند. پیش از این نیز گزارشی در خصوص 55 مرگ مشکوک پس از دریافت واکسن‌های فایزر و مدرنا در آمریکا که طی چند روز بعد از دریافت واکسن فوت شده‌اند، منتشر شده بود. خبر دیگری نیز مبنی بر مرگ 32 هزار نفر در پی تزریق واکسن در برزیل وجود دارد که هنوز محتوایش تأیید نشده است و نمی‌توان روی آن استناد کرد؛ اما مهم این است که واکسن‌های آمریکایی ارسال شده به ژاپن آلوده بود و خیلی از کشورهای دیگر نیز از عوارض و مرگ پس از تزریق این واکسن‌ها خبر داده‌اند.

رسوایی بزرگ!

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در واکنش به واکسن‌های آلوده آمریکایی در ژاپن در صفحه شخصی خود می‌نویسد: «ارسال یک و نیم میلیون واکسن آلوده آمریکایی به ژاپن و پیدا شدن مواد خارجی مشکوک در آن که رسانه‌های غربی خبر آن را منتشر کرده‌اند، برای جهان نگران‌کننده است. ایالات متحده سابقه متعدد آزمایش‌های دارویی خطرناک روی مردم جهان دارد. نباید تحت تأثیر جوسازی‌ها، جان مردم را به خطر انداخت.» زهرا شیخی مبارکه، نماینده مردم اصفهان نیز در صفحه خود می‌نویسد: «چرا جبهه غرب گرا در برابر رسوایی بزرگ ارسال محموله واکسن آلوده آمریکایی به ژاپن سکوت کرده است؟ مگر شما نبودید که تا دیروز مقصر واکسن آمریکایی و انگلیسی را به مصلحت جان مردم ندانسته بودند؟!» حال سؤال اینجاست در مورد کشوری که حتی مردم خودش به واکسنی که تولید کرده، اعتماد ندارند و دانشمندانش از فوت ناشی از واکسن‌های دستکاری ژنتیکی شده و تأثیر مخرب روی ژنوم انسان می‌گویند و از همه بدتر خبر فوتی‌های ناشی از دریافت آن هر روز از گوشه‌ای از جهان به پا می‌خیزد و حالا هم محموله بزرگی از واکسن‌های آلوده آمریکایی در ژاپن معلق می‌ماند، چه باید گفت؟ آن هم کشوری که سابقه دیرینه‌ای از عداوت و جنگ‌افروزی و تسلط بر دنیا دارد و به اذعان خودشان جنگ بیولوژیک یکی از اهداف آنهاست!  وقتی ماجرای یک بام و دوهوای واکسن‌های آمریکایی را می‌بینیم، واکسن‌هایی که در آمریکا سالم است؛ ولی وقتی قرار است محموله‌ای برای کشوری که سال‌های پیش دشمن بوده، ارسال شود همه واکسن‌ها آلوده می‌شود، یاد بصیرت رهبری در اعلام ممنوعیت ورود واکسن‌های ساخت آمریکا و انگلیس می‌افتیم!

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات