صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۳۳۴۱۰
نگاهی به جوسازی رسانه‌ای معاندین در فضای مجازی علیه نظام سلامت کشور

جنجال‌های تکراری!

پایگاه بصیرت / محمد صالح نادری

کرونا روزانه تعداد زیادی را در سراسر جهان به کام مرگ می‌کشاند و با شیوع سویه‌های جدیدی از این ویروس، کشورهایی که خیال می‌کردند خطر کرونا دیگر رفع شده است، بار دیگر به قرنطینه و اعمال محدودیت‌ها رو آورده‌اند. کرونای دلتا، یکی از انواع جدید کروناست که ابتدا در هند دیده شد و پس از آن در کشورهای همسایه آن و سپس در ایران مشاهده شد. این سویه کرونا، از قدرت سرایت بسیار بالایی برخوردار است و برخلاف کرونای ابتدایی، تمام سنین به خصوص جوانان را مبتلا می‌کند.

با شیوع این سویه در ایران در ماه گذشته، متأسفانه رفته رفته آمار مبتلایان و مرگ‌و‌میر ناشی از این کرونای جدید در کشور بالا رفت، این در حالی بود که کشورهای دیگر مانند کشورهای اروپایی و آمریکا اوضاع خوبی را سپری می‌کردند و حتی به آمار تک رقمی در کشته‌ها رسیده بودند. همین امر سبب شد، جریان رسانه‌ای و مجازی ضدانقلاب، اقدامات نظام سلامت ایران با کشورهای دیگر را مقایسه کنند و شیوع مجدد کرونا در ایران را ناشی از ضعف سامانه‌های بهداشتی ایران بدانند و طوری وانمود کنند که گویا کرونا در سراسر جهان کنترل شده است و تنها ایران درگیر این ویروس است.

یکی از اهدافی که این رسانه‌ها در فضای مجازی به دنبال آن بودند، مدیریت ضعیف ایران در روند واکسیناسیون و تأثیر آن در افزایش موارد ابتلا و مرگ‌میر بود، اینستاگرام و توئیتر پر از پست‌‎های اعتراضی شد که چرا واکسیناسیون انجام نمی‌شود و چرا واردات واکسن به درستی صورت نمی‌گیرد؟ در این بین برخی سلبریتی‌هایی که همیشه منتظرند به گونه‌ای کشور خود را در چشم جهانیان خوار و ذلیل نشان‌ دهند، هماهنگ پست‌هایی در حساب‌های مجازی خود با تصویری از واکسن و سازمان بهداشت جهانی و کلمه کمک منتشر کردند و به نوعی از سازمان بهداشت جهانی درخواست کردند که به داد ایران برسد! گویی که در همه جای دنیا کرونا رفع شده است و ایران به تنهایی درگیر این ویروس است. این شیون‌ها و کولی‌بازهای برخی سلبریتی‌ها دیری نپایید، زیرا طی فقط چند روز، ناگهان اوضاع در همان کشورهای اروپایی و آمریکا هم دگرگون شد و کرونای دلتا، به این کشورها هم راه پیدا کرد و متأسفانه آمار مبتلایان در آنجا هم صعودی شد و رکوردهای ابتلا و مرگ‌میر در این کشورها بعد از مدت‌ها از شیوع کرونا باز هم شکسته ‌شد، تا جایی که خیلی از کارشناسان در مؤثر بودن واکسن‌ها شک کردند و در نهایت اعلام کردند، واکسیناسیون احتمال مرگ در برابر کرونا را کاهش می‌دهد و همچنان با تزریق دو دوز واکسن هم حتی امکان ابتلا به کرونا وجود دارد. یکی از موارد شیوع بالای کرونا، در شهرک‌نشینان صهیونیستی است که به اذعان خود آنها، واکسن‌های آمریکایی فایزر و مدرنا تنها تا شش ماه کارآمد بوده‌اند و به سرعت اثر خودشان را از دست داده‌اند. واکسن‌های ساخت آمریکا که هنوز هم ماجرای دیده‌شدن آلودگی در آنها در کشور ژاپن داغ است و به تازگی دو مورد مرگ ناشی از تزریق واکسن‌های آمریکایی آلوده در این کشور ثبت شده است.

جالب اینجاست که تا قبل از رسوایی واکسن‌های آمریکایی، مجازیست‌های آلبانیایی و دیگر فعالان مجازی ضد ایرانی، رهبر معظم انقلاب را مانع اصلی واردات واکسن قلمداد کرده و نبود واکسن را به دستور رهبری ارتباط می‌دادند! اما واقعیت ماجرا طور دیگری بود که این رسانه‌ها دوست نداشتند به آن اشاره‌ای کنند. رهبر حکیم انقلاب در همان دستور اولیه در سخنرانی تلویزیونی خود اشاره کردند که واردات واکسن از مبدأ آمریکا و انگلیس ممنوع است، نه دیگر کشورها. مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظّم انقلاب در این باره در صفحه شخصی خود می‌نوسید: «رهبر انقلاب تاکنون واکسن خاصی را ممنوع نکرده‌اند. از ابتدا تأکید ایشان خرید واکسن مطمئن بود و خرید از مبدأ آمریکا، انگلیس و فرانسه را به دلایلی مطمئن نمی‌دانستند و نمی‌دانند، در عین حال همان واکسن‌ها اگر در کشورهای دیگرتولید شود، منعی نداشته و ندارد.»

بنابراین امام خامنه‌ای نه تنها جلوی واردات واکسن را نگرفته‎‌اند، بلکه بارها به تسریع روند واکسیناسیون مردم اشاره کرده‌اند، روندی که بخشی از آن با واردات واکسن بهبود پیدا می‌کند و بخشی دیگر با افزایش تولید داخلی. اینکه واردات واکسن از مبدأ برخی کشورها ممنوع شود، به دلیل نگرانی است که در حافظه تاریخی ما از رفتارهای خصمانه دولت‌های آن کشورها وجود دارد. انگلستان و آمریکا که در هر برهه‌ای از تاریخ مجالی برای آسیب زدن به ایران یافته‌اند، درنگ نکرده‌اند و در مورد فرانسه هم هنوز ماجرای واردات خون‌های آلوده از این کشور را فراموش نکرده‌ایم، ماجرایی که منجر به ابتلای برخی از هموطنان‌مان به ایدز و هپاتیت شد. مسلم است که مسئول دلسوز نگران مردم خود باشد، به کشورهایی که چنین رفتارهایی را در گذشته داشته‌اند اعتماد نخواهد کرد.

یکی دیگر از دوقطبی‌هایی که در فضای مجازی هفته‌های گذشته به آن دامن زده می‌شد، دو قطبی واکسن داخلی و خارجی بود. اینکه واکسن داخلی مانع واردات واکسن از کشورهای دیگر شده است، این در حالی است که ایران از بسیاری از کشورها درخواست خرید واکسن داده است و برخی از این کشورها، نه تنها واکسنی به ایران صادر نکردند، بلکه پول‌های پرداختی را هم حتی به بهانه تحریم بلوکه کردند! باید به این نکته اشاره کرد که اگر همین واکسن داخلی نبود و دشمنان ایران احساس می‌کردند که کشور محتاج واکسن است و توان تولید آن را ندارد، چه بسا که همین تعداد واردات واکسن هم انجام نمی‌شد یا با بهایی بسیار بالاتر مجبور بودیم واکسن وارد کنیم، پس واکسن داخلی نه تنها مانع واردات نبوده است، بلکه راه‌های واردات واکسن را هم تسهیل کرده است.

این روزها فضای مجازی به گونه‌ای شده است که دیگر هیچ خبری تعجب‌آور نیست، یکی از داغ‌های مجازی در هفته گذشته، درجه دو بودن واکسن‌های چینی وارد شده به کشور بود! گویی که واکسن هم مانند دیگر کالاهای چینی درجه‌بندی دارد و های‌کپی آن وارد کشور شده است! این گونه شایعه‌سازی‌ها درباره واکسن چینی درحالی است که این کشور بیش از هر کشور دیگری به ایران واکسن صادر کرده است و گویا عده‌ای از این اتفاق خوشحال نیستند.

واکسیناسیون در ایران ادامه خواهد داشت و با همت تولید داخلی و شدت یافتن روند واردات، به زودی جمعیت زیادی از کشور واکسینه خواهند شد. اما باید بدانیم که تا پایان کرونا، هر روز باید منتظر خبری جدید درباره واکسن‌ها و ایجاد خلل در کار نظام بهداشتی کشور باشیم. بهترین کاری که در این باره می‌توان کرد، بی توجهی به اخبار و نظراتی است که در فضای مجازی منتشر می‌شود و پیگیری اخبار کرونا فقط از مراجع رسمی است. یک نکته مهم‌تر که در هفته‌های گذشته تقریبا همه مردم متوجه آن شدند، لزوم رعایت تمام شیوه‌‎نامه‌های بهداشتی است، واکسن شما را در برابر کرونا رویین‌تن نمی‌کند، فقط شانس زنده ماندن‌تان را افزایش می‌دهد، پس به فکر خود و دیگران باشید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات