صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۳۳۵۸۳
نگاهی به عملیات زمینی سپاه علیه مواضع تروریست‌ها

تهاجم به قلب تهدید

پایگاه بصیرت / علیرضا جلالیان

عملیات اخیر نیروی زمینی سپاه علیه مواضع تروریست‌های موسوم به حزب دموکرات کردستان ایران از چند جنبه قابل توجه و حائز نکات مهم است. اگرچه این اولین عملیات نبوده و سال‌های 1397 و 1399 نیز عملیات‌هایی از سوی سپاه علیه مواضع تروریست‌ها انجام گرفت، اما این بار با صحنه‌ای جدید از توانمندی روبه‌رو بودیم.

اول اینکه این عملیات در روز روشن و بعد از اعلام رسمی و ایجاد فرصت برای نیروهای غیر نظامی و حتی با اعلام قبلی به دولتمردان عراقی انجام شد و فرمانده نیروی زمینی سپاه به شکل کاملاً رسمی و رسانه‌ای در خطوط مرزی حاضر شد و بعد از بازدید از برخی نقاط و نیز بازدید از پایگاه‎های مرزی سپاه در منطقه، عملیات قریب‌الوقوع علیه مواضع تروریست‌ها را اعلام کرد. این به معنای آن است که جمهوری اسلامی ایران در اجرای دکترین تهاجم به قلب تهدید با احدی شوخی ندارد و این دکترین را به شکل علنی و تحت اشراف همه رسانه‌ها انجام می‌دهد. هرچند نتایج اجرای عملیات نشان می‌دهد، صراحت سردار پاکپور از سوی تروریست‌ها جدی گرفته نشد و آنها با گمان به عملیات غافلگیرانه ایران در فرصت‌های طولانی‌تر حجم ضربه به خود را سنگین‎تر کردند.

نکته دوم در این امر وجود دقت اشراف اطلاعاتی بالای یگان‎های عمل‌کننده در این تهاجم است که دقیقاً نقاط مربوط به تهدید را هدف قرار داده‌اند، یعنی مقرهای فرماندهی، مقرهای آموزشی تروریست‌ها و...؛ این یعنی نیروی زمینی سپاه از یک واحد بسیار خوب اطلاعاتی برخوردار است که حتی در رابطه با این عملیات گفته می‌شود دقیقاً نقاطی زده شد و نیروهای تروریستی‌ای به هلاکت رسیدند که در هفته‌های گذشته در مرزها عملیات داشتند و در آنجا آموزش دیده‌اند.

اما نکته بعدی که در تداوم نکته قبل نشانه یک اقتدار و قدرت خاص است، دقت نقطه‌زنی و آسیب نرسیدن به محیط اطراف نقاط هدف بوده که به اذعان رسانه‎های خود تروریست‎ها فقط مقرها مورد حمله قرار گرفته و هیچ غیر نظامی‌ای در این اقدامات کشته نشده است؛ اما تلفات بالایی به تروریست‌های حدکا وارد شده است. نقطه‌زنی موشک‌های کوتاه‌برد و پهپادها و راکت‎های ایران به اذعان همه کارشناسان دفاعی دنیا تحول عظیمی در این حوزه است.

اما نکته مهم دیگر راهبردی بودن نیروی زمینی سپاه است که در این عملیات معنای این راهبردی بودن برای دشمن تعبیر شد، چرا که در عملیات‌های قبلی نیروی زمینی سپاه از توان نیروی هوافضای سپاه برای عملیات پهپادی یا موشکی بهره برد، اما در این عملیات نیروی زمینی سپاه به شکل مستقل با توان توپخانه و موشکی و پهپادی و جنگال و...، خود این عملیات را به بهترین نحو به انجام رساند. نیروی زمینی سپاه اکنون با توان فرماندهی توپخانه، فرماندهی موشکی، فرماندهی پهپادی و... خود به تنهایی قادر است یک عملیات دفاعی و تهاجمی کامل را بدون نیاز به پشتیبانی سایر نیروهای سپاه یا سازمان‎های نیروهای مسلح به انجام برساند و این یعنی دست یافتن به یک قدرت راهبردی برای انجام مأموریت‎های محوله. البته نباید غافل بود که برای اجرای این عملیات در بهترین وضع ممکن سایر رده‌های مربوطه برای احتیاط در آمادگی لازم بودند تا در صورت نیاز برای کمک در عملیات وارد عرصه شوند.

آخرین نکته مهم این عملیات در تداوم عملیات‌های قبلی پیام روشنی بود که به دشمنان نزدیک مرز و تروریست‌های مستقر در منطقه داد؛ تروریست‌هایی از نیروهای تروریستی ارتش آمریکا تا گروه‌های تروریستی داعش خراسان، جندالشیطان، حدکا و سایر گروهای مستقر در اقلیم کردستان و... در مرزهای غربی و شرقی و این پیام این که به زودی نوبت شما هم خواهد رسید، پس هرچه زودتر آتش فتنه و ترور را خاموش کرده و منطقه را ترک کنید یا تسلیم شوید؛ چون تهاجم به قلب تهدید خیلی جدی‌تر از این حرف‎هاست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات