صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۳۳۵۸۵

انفجار در نیویورک!

پایگاه بصیرت / گروه پرونده

11 سپتامبر 2001 و حملات انتحاری به برج‌های دوقلوی تجارت جهانی نیویورک اتفاقی است که هنوز هم پس از 20 سال حرف و سخن‌های بسیاری از افشا نشدن هویت عوامل اصلی و طراحان آن مطرح می‌شود. در آن روز سلسله‌ای از حملات انتحاری از سوی گروه تروریستی القاعده علیه آمریکا انجام شد. حملاتی که از جانب 19 نفر از عناصر القاعده با ربایش چهار هواپیمای تجاری مسافربری انجام شد. دو تا از این هواپیماها به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک کوبیده شدند. هواپیمای سوم به پنتاگون در ویرجینیا زده شد و هواپیمای چهارم در ایالت پنسیلوانیا سرنگون شد.

این عملیات انتحاری سبب کشته شدن همه مسافران و خدمه پرواز این هواپیماها و تعداد زیادی از مردم در برج‌های دوقلو و اطراف آن شد. کشته‌شدگان این حمله‌ها در مجموع ۲٬۹۷۴ نفر بودند و طبق برآورد خبرگزاری رویترز در سال 2019 شمار مجروحان، کشته‌شدگان و آسیب‌دیدگان این حملات بالغ بر 25 هزار نفر بوده است.

اما تحقیقات پیرامون عوامل این کشتار انگشت اتهام را به سمت عربستان سعودی به منزله حامی اصلی گروهک تروریستی القاعده که مسئولیت اصلی این حملات را بر عهده گرفته بودند، نشانه رفت؛ اما آمریکا به اذعان مقاماتش به دلایل امنیتی از افشای اطلاعات خودداری کرد و تنها برخی اطلاعات طبقه‌بندی شده در اختیار مردم قرار گرفت تا بعدها مدارک و اطلاعات طبقه‌بندی شده دیگری منتشر شود.

اما حالا پس از 20 سال خانواده‌ها و بازماندگان قربانیان 11 سپتامبر چنان از این سرپوش‌های مقامات آمریکایی به خشم آمده‌اند که 1800 نفر از آنها با امضای نامه‌ای خطاب به جو بایدن که پیش از این در وعده‌های انتخاباتی خود مدعی افشای اطلاعات دست داشتن خاندان سعودی در حملات 11 سپتامبر شده بود، عنوان کردند چنانچه به وعده خود عمل نکند، حضورش در مراسم یادبود 11سپتامبر با خوش‌آمدگویی همراه نخواهد بود.

اما این ادعا و دست داشتن عربستان سعودی در حملات و کشتار 11 سپتامبر از کجا آمده است؟ تحقیقات فدرال فاش کرده است 15 نفر از 19 هواپیماربای این حملات همچنین اسامه‌بن‌لادن، رئیس گروه تروریستی القاعده شهروند عربستان بوده‌اند. شواهد دیگری از کمک‌های لجستیکی یک تبعه سعودی به هواپیماربایان یا کمک‌های مالی برخی خیریه‌های فعال عربستان سعودی به تروریست‌های القاعده حکایت دارد، هر چند عربستان سعودی هر گونه دست داشتن در این حملات را رد کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات