صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۳۳۷۹۸

سه‌گانه راهگشا

پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی

جنگ در تاریخ بشریت حادثه پرتکراری است و ملتی نیست که گرفتار آن نشده باشد! زیاده‌خواهان تاریخ و دشمنان عدالت، برای کسب منفعت و برخورداری بیشتر، سیاست‌های گسترش‌گرایانه را ترویج و تشویق کرده و بشریت را گرفتار جنگ‌های خانمان‌سوزی کرده‌اند که جز خسران و نابودی و کشتار و ویرانی، ثمره‌ای برای بشریت به همراه نداشته است. دو جنگ جهانی در نیمه اول قرن گذشته به دلیل تصمیمات استعمارگران زیاده‌خواهی بود که به مثابه گرگان گرسنه، پس از غارت جهان به جان یکدیگر افتاده بودند تا سهم بیشتری از استعمارگی داشته باشند! انقلاب اسلامی ملت ایران نیز که معادلات نظام بین‌الملل را در جهانی دوقطبی‌شده بر هم ریخته بود، خیلی زود دچار جنگی شد که زیاده‌خواهان بر ملت ایران تحمیل کردند! جنگ احزابی که برای اولین بار در تاریخ تحولات نیمه دوم قرن بیستم دو بلوک غرب و شرق را در اردوگاهی متحد قرار داد تا این تنها صدای آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی و عدالت‌خواهی بشری را که از خاستگاه آموزه‌های وحیانی بیرون آمده بود، در گلو خفه کنند! اما آنچه خواست و اراده قدرت‌های بزرگ بود، با آنچه در میدان دفاع مقدس ملت ایران رقم خورد، متفاوت بود!  دفاع مقدس این ملت بسیاری از معادلات نظامی دنیا را بر هم زد و نشان داد یک ملت می‌تواند بدون حمایت هیچ کشور بیگانه‌ای تنها با اراده خود در برابر اردوگاه متحد زیاده‌خواهان عالم بایستد! این ایستادگی و موفقیت محصول عوامل متعددی بود که در این میان پیوند سه‌گانه‌ زیر نقش کلیدی در ناکامی دشمن برعهده داشت که امروز هم برای پیشبرد اهداف و آرمان‌های جمهوری اسلامی در دهه پنجم انقلاب به آنها نیازمندیم. این سه‌گانه عبارتند از:

اول؛ وجود رهبری حکیم و صاحب نفوذ و دارای درایت که شجاعت و تدبیر ایشان در حسن تصمیم‌گیری‌های‌شان آشکار شده و سخن و راهبرد ایشان به مثابه فصل‌الخطاب جامعه، راهگشای نظام در عبور از چالش‌ها و بحران‌ها بوده است.

دوم؛ بصیرت و هوشیاری ملتی که عرصه مواجهه جبهه حق و باطل را به خوبی شناخته و دوست و دشمن را تشخیص داده و راه رستگاری و سعادت و پیشرفت را از راه شقاوت و گمراه و ارتجاع تمیز داده و اجازه ندادند مافیای رسانه‌ای دشمن، ناامیدی و ترس را در اذهان عمومی جامعه ایجاد کرده و او را دچار خطای محاسباتی کند.

و سوم؛ وحدت کلمه و انسجام درونی و یکپارچگی هویتی که اختلاف‌افکنان و تجزیه‌طلبان و منافقان و نفوذی‌ها را یکی پس از دیگری رسوا کرد و اجازه نداد تا سد مقاومت ملت ایران در طول هشت سال دچار ترک و شکاف شود!

بدون شک با کنار هم قرار گرفتن سه‌گانه فوق بود که نصرت الهی به نفع جبهه مؤمنان و مجاهدان راه حق جاری شده و آنان را در عبور از سد دشمن یاری رسانید. سه‌گانه برشمرده، امروز نیز ابزار مهم ملت ایران است که به مثابه رمز عبور از چالش‌ها و بحران‌های پیش روی ملت می‌تواند مؤثر باشد و بزرگداشت سالگرد هفته دفاع مقدس فرصتی برای بازخوانی این عناصر قدرت ملت ایران است که پیشگامان دهه پنجم انقلاب اسلامی برای موفقیت در عرصه‌های مختلف به این بازخوانی نیازمندند!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات