صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۳۳۸۰۲
از دفاع مقدس تا توانمندی‌های موشکی، پهپادی پدافندی، فضایی

ساخت ایران

پایگاه بصیرت / ابوالحسن سلطانی‌زاده

بزرگداشت سالگرد دفاع مقدس در تاریخ این سرزمین بزرگداشت حدیث عشق و حماسه مقاومت است و به بازتولید قدرت و تداوم هوشمندانه بازدارندگی و ضرورت ارتقای روزافزون آمادگی‌های همه‌جانبه کمک می‌کند. در واقع، یادآور تجمیع شرق و غرب در تجهیز و تحریک صدام برای حمله نظامی به انقلاب اسلامی و ناکامی در این هدف، نقش انسجام و اتحاد و همدلی دولت و ملت برای پیروزی، نقش ولی‌فقیه و تبعیت ملت برای عبور از این گردنه صعب‌العبور، نقش مدیریت جهادی و انقلابی پس از کنار زده شدن مدیریت لیبرالی بنی‌صدر و ده‌ها دستاورد دیگر است که امروز و پس از ۳۳ سال از پایان دفاع مقدس برای گام دوم در چله دوم انقلاب به آن نیازمندیم و از همین رو خطی انگاشتن و نقطه‌ای ندیدن این قطعه مشعشع و نورانی مهم‌ترین نکته در پردازش به این واقعه است؛ زیرا خطر تحریف و قلب حقیقت دفاع مقدس در دستور کار اندیشکده‌های غربی و معاند قرار گرفته است و لذا بازتعریف نقش و جایگاه دفاع مقدس پاسخی معتبر به نقش مخرب بدخواهان انقلاب است. در تحلیل مختصر و کوتاه باید گفت، در سال اول جنگ به علت حاکمیت مدیریت لیبرالی بنی‌صدر و نهضت آزادی، در موقعیت پدافندی بودیم و بر اساس تز «زمین می‌دهیم تا زمان بگیریم» قریب 20 هزار کیلومتر مربع از خاک کشورمان به اشغال دشمن بعثی درآمد؛ اما پس از خلع ید و برکناری این تفکر و جایگزین شدن تفکر جهادی و مدیریت انقلابی، در موقعیت تهاجمی قرار گرفته و یکی پس از دیگری 10 شهر اشغال شده آزاد و در نهایت تحمیل شکست به صدام و عقب راندن دشمن به پشت مرزهای بین‌المللی حاصل شد. تجربه دفاع مقدس تجربه هنرمندانه تبدیل تهدید به فرصت شد و این فرصت همچنان برای اقتدار و ماندگاری نظام اسلامی قدرت‌نمایی می‌کند، در مخیله دشمن زخم خورده گزینه نظامی علیه نظام هیچ جایگاهی ندارد و این به برکت دفاع مقدس و راهبرد مقاومت فعال و بازدارندگی است و این «میدان» است که امروز به یاری دیپلماسی و سایر بخش‌های کشور شتافته و قدرت نظام را به رخ دشمنان می‌کشاند. پس از دفاع مقدس و تا امروز در بخش‌های متنوع و مختلف دفاعی با نصب‌العین قرار دادن تدابیر فرمانده معظم کل قوا و اتکا به توان داخلی و متخصصان جوان و انقلابی به نتایج ارزشمندی رسیده‌ایم که در ذیل فقط به بخش‌هایی از آن در بعد هوافضا اشاره می‌کنیم.

 

تولید داخلی

سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در این رابطه می‌گوید: «در محضر حضرت آقا بودیم و بحث خرید تجهیزات پدافندی از روس مطرح شد. آقا فرمودند «ترجیح من این است که بومی باشد» و با استفاده از همین تدبیر امروز سامانه‌هایی مانند سوم خرداد یا طبس و... در صنعت دفاعی کشور درخشندگی دارند.»

 

موشک‌های با برد ۲۰۰۰ کیلومتر

باز هم سردار حاجی‌زاده در این رابطه می‌گوید» حضرت آقا می‌فرمودند «ببینید دشمن چقدر روی موشک حساس است، هرچه می‌توانید روی موشک کار کنید، به دنبال دقت باشید» و امروز به برکت این تدبیر تمام موشک‌های ما در ابعاد کوتاه، میان و بلندبرد، نقطه‌زن هستند، در خصوص برد موشک‌ها نیز فعلاً تا ۲۰۰۰ کیلومتر است، ولی این سقف برد، دائمی و ابدی نیست.»

 

ورود به فضا

عرصه تحرکات دفاعی و نظامی پنج بعد دارد: زمینی، هوایی، دریایی، سایبری و فضایی که ما بحمدالله در سال 1398 موفق شدیم ماهواره نظامی تمام بومی نور را با ماهواره بر قاصد در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین در فضا مستقر کنیم. این ماهواره که دو سال از عمر آن می‌گذرد، همچنان به فعالیت پایشی خود مشغول است، سرعتش ۷۵۰۰ متر بر ثانیه است (معادل ۲۷ هزار کیلومتر بر ساعت) و می‌تواند ظرف مدت یک و نیم ساعت یک دور به دور کره زمین بچرخد و به تعبیر ساده‌تر مسافت تهران تا مشهد را در مدت ۲ دقیقه طی می‌کند. این ماهواره در یک سال ۶ هزار بار به دور زمین می‌چرخد و امروز تمامی تحرکات منطقه از چشمان تیزبین این ماهواره رصد و به زمین ارسال می‌شود.»

 

شهرهای زیرزمینی

راه‌اندازی شهرهای موشکی و ساخت تونل‌های پیچیده برای حفاظت از مهمات در سراسر کشور که فقط یک نمونه آن در رسانه ملی به نمایش گذاشته شد، موجی از غرور و افتخار برای هموطنان و موجی از بیم و نگرانی برای دشمنان ایجاد کرد. امروز کشورمان بحمدالله از این شهرهای موشکی زیاد دارد، زیرا موشک را ابزاری برای تولید قدرت و امنیت برای بازدارندگی دشمن و ماندگاری نظام می‌دانیم.

 

پهپادهای تهاجمی

سردار‌حاجی‌زاده می‌گوید: «حضرت آقا در حوزه پهپاد فرمودند «اقدامات صورت گرفته در حوزه پهپاد بسیار خوب است، اما تعداد پهپادها کم است و باید آن را زیاد کنید» و حسب الامر همین تدبیر، بسیج شدیم و امروز شهر پهپادی داریم. شاید معروف‌ترین پهپاد، شاهد ۱۲۹ باشد که در هدف قرار دادن تکفیری‌ها در عراق و سوریه از آن استفاده‌های راهبردی می‌شد و نقش اساسی در انهدام نفرات و تجهیزات تکفیری‌ها داشت یا پهپاد غزه که سقف پروازی را تا ۳۵ هزار پا ارتقا داد و قدرت حمل تسلیحات را به ۵۰۰ کیلوگرم افزایش داد، همچنین پرواز جمعی از پهپادهای شاهد ۱۸۱ با بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی از دیگر افتخارات پهپادهای نسل جدید به شمار می‌آید.»

 

تیربار موشکی

در این فناوری که به لطف ایزدمنان به آن دست یافتیم، پرتاب‌های متوالی موشک‌های بالستیک به صورت قطاری از موشک‌ها حاصل شد و به واقع و به عینه تحقق فرمایش رهبری مبنی بر اینکه اگر یکی بزنید ده تا می‌خورید فراهم شد.

 

مزرعه موشکی

در این فناوری شلیک موشک‌های بالستیک از اعماق زمین بدون آنکه نیاز به وسایل پرتاب‌گر مانند لانچر باشد، انجام و تا لحظه شلیک هیچ نشانی از مکان شلیک نیست. رونمایی از این موشک‌های دفن شده و شلیک آنها که در عرصه دفاعی در جهان بی‌نظیر بود، موجی از تحیر و بهت را برای دشمن به وجود آورد.

 

عملیات ترکیبی

انجام عملیات ترکیبی شبیه‌سازی تهاجم به نقاط قوت و ارکان دفاعی کشور با ترکیب قابلیت‌های جدید موشکی، پهپادی و فناوری هوش مصنوعی که عملاً به تعبیر فرماندهان نظامی، قدرت جدیدی در سپاه متولد شد.

 

مقابله با خشکسالی

فرمانده هوافضای سپاه در خصوص ارتقای این توانمندی‌ها معتقد بود: «همه این توانمندی‌ها در حوزه موشکی، پدافندی و پهپادی را با فرهنگ دفاع مقدس به دست آورده‌ایم؛ زیرا فهمیدیم که باید قوی شویم وگرنه پامال می‌شویم و امروز در آمادگی‌های دفاعی در بالاترین سطح پس از پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم. در حوزه‌های موشکی، پدافند هوایی و راداری تراز ما تراز منطقه‌ای نیست، بلکه تراز جهانی است. قدرت اول موشکی در نقطه‌زنی و هفتم یا هشتم جهانی هستیم، در رادار جزء ۱۰ کشور اول جهان هستیم، در پهپاد جزء پنج کشور اول دنیا هستیم، در رادارسازی جزء ۱۰ کشور اول جهان هستیم و تمامی این تولیدات از ایده تا محصول توسط دانشمندان انقلابی و متعهد و متخصص کشورمان انجام می‌شود ما امروز در لبه فناوری دانش نظامی حرکت می‌کنیم.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات