صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۳۳۹۴۹

نشست صهیونیستی اربیل

پایگاه بصیرت / محمدرضا فرهادی

جمعه هفته گذشته(2 مهر1400) در هتل دیوان اربیل کردستان عراق نشستی با موضوع عادی‌سازی روابط رژیم‎صهیونیستی با عراق برگزار شد. این نشست از سوی اندیشکده آمریکایی «مرکز ارتباطات صلح» سازمان‎دهی شده بود و میزبان شخصیت‌های مختلف عراقی، آمریکایی و رژیم صهیونیستی بود و رهبران برخی قبایل مسلمان سنی و شیعه، فعالان اجتماعی و فرماندهان نظامی سابق در آن حضور داشتند. علی النعیمی، مقام سابق امارات متحده عربی و شمی پرز، پسر شیمون پرز، رئیس جمهور سابق رژیم صهیونیستی. طرف‌های خارجی حاضر در این نشست نیز رژیم صهیونیستی، آمریکا، سازمان ملل، امارات، عربستان و حزب بعث و عشایر مناطق غربی عراق بودند. در رابطه با این نشست ذکر چند نکته ضروری است:

1- سابقه نفوذ رژیم صهیونیستی در کردستان عراق نشان می‎دهد این نشست با برنامه‎ریزی این رژیم و مراکز وابسته به آن، همچون مرکز ارتباطات صلح بوده است. این طرح مورد حمایت شخصیت‌های مهمی، نظیر «مارتین ایندیک» و «دنیس روس»، مسئول پرونده خاورمیانه در زمان باراک اوباما و شخصیت نزدیک به هیلاری کلینتون قرار داشت.

2- رژیم صهیونیستی در راستای راهبرد بن‎گورین که مبتنی بر اتحاد پیرامونی  است، فعالیت می‎کند. طبق این راهبرد، رژیم صهیونیستی باید با اقلیت‌های قومی و مذهبی غیرمسلمان و غیرعرب منطقه پیوند برقرار کند. در این راستا کردها و مارونی‌ها مهم‎ترین هدف این رژیم هستند.

3-‌ رژیم‎صهیونیستی در راستای تفرقه‎افکنی در منطقه، استفاده از منابع غنی نفتی و حفظ امنیت خود و تضعیف قدرت‎های منطقه‎ای به ایجاد روابط با کردهای عراق روی ‎آورده است. این روابط در طول ادوار گذشته به صورت پنهان و با ابزارهای تجاری و ایجاد شرکت‌های اقتصادی و بازرگانی صهیونیستی بوده، اما از چند سال گذشته به صورت آشکار درآمده است.

4- این نشست در راستای توافق آبرام و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی برگزار شد. هدف نهایی، قبح‌شکنی رابطه با تل‌آويو به ویژه تحت‌الشعاع قرار دادن حرکت عظیم اربعين بود. حمايت‎های سیاسی و اطلاعاتی صهيونيست‎ها از دولت اقلیم کردستان به ویژه در چهار سال قبل و هنگام برگزاری همه‌پرسی استقلال و حتی تاکنون کاملاً آشکار است.

5-‌ این نشست در سالگرد رفراندوم استقلال کردستان برگزارشد و طبق نقشه رژیم صهیونیستی بروز تنش سیاسی ناشی از چنین نشستی می‎توانست بحث تشکیل اقلیم سنی را کلید بزند؛ زیرا از مدت‌ها قبل توطئه تقسیم عراق به سه اقلیم کردی، سنی و شیعه با محوریت رژیم صهیونیستی و آمریکا در اربیل دنبال می‌شود. پیش از این تلاش شد این توطئه از نجف و با محوریت جریان‌هایی مانند صدر یا افراد وابسته به حوزه و مرجعیت معظم استارت زده شود.

6- این نشست در راستای محک‎زدن جامعه و افکار عمومی عراق در قبال مسئله عادی‎سازی روابط با رژیم صهیونیستی بود. با توجه به موضع‌گیری‎های صورت‎گرفته و برخورد دستگاه قضایی عراق با برخی از این افراد مشخص شد که عراق همچون امارات و بحرین نیست و هرگونه اقدام در این زمینه با واکنش‏های گسترده روبه‌رو می‏شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات