صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۳۳۹۵۰

جنگ احزاب در آلمان

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان

با مشخص شدن نتایج انتخابات پارلمانی در آلمان، دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیالیست مسیحی که بازنده اصلی این انتخابات بودند، تحت فشار شدیدی قرار گرفتند. این دو حزب دلایل شکست خود در این انتخابات را بیان کرده و باید به فکر منطبق کردن خود با خواست‌ها و افکار عمومی آلمان باشند.

نتایج انتخابات آلمان مشخص کرد، دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیالیست مسیحی که پیش از این با رهبری مرکل در آمریکا در آلمان فعالیت می‌کردند، با نتیجه‌ای بسیار نزدیک انتخابات را به رقیب خود واگذار کرده‌اند. بنا بر نتایج انتخابات، حزب سوسیال‌دموکرات نیز با کسب ۲۵٫۷ درصد از آرا توانسته با نتیجه‌ای بسیار نزدیک پیروز انتخابات باشد، اما لازم است با احزاب دیگر ائتلاف کند تا بتواند صدراعظم موردنظر خود را به مردم معرفی کند.

حزب سوسیال‌دموکرات باید با احزاب سبز و دموکرات‌های آزاد برای رسیدن به دولت ائتلافی به نتیجه برسد و گفت‌وگو کند. همین وضعیت سبب شده است، حزب سبزها و همچنین دموکرات‌های آزاد به احزابی تبدیل شوند که در نهایت نتایج انتخابات را مشخص کرده و به قول رسانه‌های آلمانی به احزاب «پادشاه‌ساز» تبدیل خواهند شد. این دو حزب تلاش دارند پیش از گفت‌وگو و رایزنی با احزاب بزرگ‌تر و همچنین حزب پیروز انتخابات، با یکدیگر نشستی داشته و مواضع خود را در این گفت‌وگوها تقویت کنند. آرمین لاشت، رهبر حزب دموکرات مسیحی و سوسیالیست مسیحی همچنان به شرایط امیدوار است و در گفت‌وگو با رسانه‌ها مطرح کرده‌ است که هیچ شکی در این مسئله نیست که نتایج نه می‌تواند و نه باید مورد رضایت دو حزب سوسیالیست مسیحی و دموکرات مسیحی باشد؛ اما باز هم می‌توان امیدوار بود که بتوانیم در گفت‌وگو با سایر احزاب، آنها را قانع کنیم که به انتخاب صدراعظم آلمان از حزب ما رأی دهند.

با وجود امیدواری‌های لاشت برای ادامه کار این دو حزب، اعضای حزب مرکل انتقادات زیادی به نوع رهبری لاشت داشته و از هم‌اکنون به‌دنبال استعفای او هستند. اعضای حزب مرکل معتقدند، لاشت نباید امیدوار به تشکیل نشدن دولت ائتلافی از جانب حزب سوسیال‌دموکرات باشد و باید نتایج انتخابات را پذیرفته و در واقع شکست را بپذیرد. او همچنین باید به افکار عمومی احترام گذاشته و سعی کند برای انتخابات‌های بعدی رویکرد مناسب‌تری از خود نشان دهد. در این ‌میان، نظرسنجی‌های دیگر نیز نشان می‌دهند اشتباه دو حزب سوسیالیست مسیحی و دموکرات مسیحی که منجر به شکست آنها در انتخابات اخیر شد، انتخاب آرمین لاشت به‌عنوان نامزد صدراعظمی آلمان بود و اگر رهبر حزب سوسیالیست مسیحی «مارکوس سودر» به‌عنوان نامزد صدراعظمی انتخاب ‌شده بود، این حزب به‌احتمال زیاد ۳۰ درصد آرا را از آن خود کرده بود و می‌توانست کابینه را تشکیل دهد.

نظرسنجی‌های مختلفی درباره دلایل شکست حزب مرکل در انتخابات اخیر آلمان وجود دارد؛ بسیاری بر این عقیده‌اند که حضور و شرکت بیشتر جوانان در فضای سیاسی آلمان، نگرانی‌ها در مورد مسائل محیط‌زیستی و همچنین افزایش میزان رأی‌دهندگانی که می‌خواهند آلمان بیشتر به زیرساخت‌های خود پرداخته و مدرن شود تا اینکه به مسائل صنعتی پرداخته و به بخش زیست‌محیطی توجه چندانی نداشته باشد، باعث شده‌ است رویکرد به حزب مرکل کاهش پیدا کند.

افکار عمومی همچنین در مورد میزان پذیرش پناه‌جویان از کشورهای مختلف جهان در آلمان نظرات گوناگونی دارند و در سال‌های اخیر نیز مهم‌ترین انتقادی که متوجه مرکل و حزب دموکرات مسیحی بود، مسئله مهاجران در آلمان بود. البته برخی از تحلیلگران نیز بر این عقیده‌اند که خارج شدن مرکل از حزب به یکی از دلایل عمده روی‌گردانی مردم از حزب دموکرات مسیحی و سوسیالیست مسیحی تبدیل شد. در انتخابات‌های قبلی بیشتر رأیی که این دو حزب آورده بودند، به دلیل اعتماد مردم به رهبری این حزب، یعنی آنگلا مرکل بود و نه اعضای دیگر آن. باوجود اینکه هر دو حزب تلاش زیادی کردند تا نشان دهند آرمین لاشت می‌تواند جایگزین خوبی برای مرکل باشد، افکار عمومی نشان داد چنین مسئله‌ای را نمی‌پذیرد؛ برای بسیاری لاشت مانند شولز سیاست‌مدار قدرتمندی نبود و درعین‌حال در مقابل مرکل نیز بسیار ضعیف بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات