صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۳۴۳۵۳

اسناد فیس‌بوک

پایگاه بصیرت / رایان رابرت

موضوع از زمانی شروع شد که در اوایل سپتامبر (شهریور) نشریه «وال استریت ژورنال» مجموعه‌ای از گزارش‌ها را بر اساس ده‌ها هزار سند داخلی که یک افشاگر به نام «فرانسیس هاگن» به این روزنامه داده بود، منتشر کرد. «اسناد فیس‌بوک» نامی است که به این سندها داده شده است و نشان می‌دهد، فیس‌بوک تا چه اندازه از آسیب‌هایی که پلتفرم‌هایش به همه چیز وارد می‌کنند، از مداخلاتش در روند واکسیناسیون تا نابود کردن عزت نفس دختران نوجوان، آگاه بوده است. فیس‌بوک عامل پخش اطلاعات غلط در این مدت بوده است و بستری برای پراکنده کردن سخنان نفرت‌آمیز شده است. مردم حتی از فیس‌بوک برای فروش اعضای بدن انسان استفاده می‌کردند. اسناد فاش شده نشان می‌دهد، این شرکت تلاش زیادی برای متوقف کردن از ‌این دست موارد نداشته است و در برخی موارد، عمداً تحقیقات داخلی را مسکوت کرده است که نشان می‌دهد چقدر شبکه‌های اجتماعی سمی شده‌اند.  فیس‌بوک پس از اینکه به این موارد متهم شد، اعلام کرد که هر روز تیم‌هایش باید بین محافظت از آزادی مردم برای ابراز احساسات خود و ایجاد مکانی امن برای دیگران، تعادل ایجاد کنند! در واقع این شرکت آزادی را به امنیت دیگران ترجیح می‌دهد. مدتی بعد یکی از خبرنگاران «نیویورک تایمز» اعلام کرد، افشاگر اسناد فیس‌بوک اعلام کرده است برخی از موارد جدیدی را که این شرکت به عدم واکنش درست در قبال آنها متهم است، منتشر می‌کند. برخی از این موارد را در ادامه می‌آوریم.

1‌ـ فیس‌بوک در بازه انتخابات آمریکا به انتشار شایعه‌ها توجهی نمی‌کرده است. این شرکت بارها شکایت‌ها در مورد پست‌های سیاسی مملو از اطلاعات نادرست را نادیده گرفته است که منجر به پیروزی فردی خاص شده و انتخابات را خط‌دهی کرده است.

فیس‌بوک به طور معمول در هنگام اجرای خط‌مشی‌های خود برای افراد معروف استثنا قائل می‌شود. تصمیمات نهایی با شخصیت‌های سیاسی در واشنگتن که فیس‌بوک تحت تأثیر آنهاست هماهنگ خواهد بود. برای نمونه، در اعتراضات جرج فلوید، هماهنگی کاملی با افراد سیاسی بالادستی و فیس‌بوک وجود داشت.

مارک زاکربرگ در برابر خواسته‌های سانسور در ویتنام سر تعظیم فرود آورده است. در سال 2020 مارک زاکربرگ پس از اینکه حزب کمونیست مسئول این کشور از او خواسته بود، موافقت کرده است که لفاظی‌های انتقادی از دولت ویتنام را سرکوب کند. زاکربرگ با این استدلال که محروم کردن مردم ویتنام از فیس‌بوک به طور کامل برای آزادی بیان بدتر از سانسور آنهاست، از این تصمیم دفاع کرد. (این در حالی است که فیس‌بوک با ادعای آزادی بیان در بسیاری از نقاط جهان پست‌های انتقادی و دروغ علیه حکومت‌های مخالف دولت آمریکا را حذف نمی‌کند و حتی برای بهتر دیده شدن اپوزوسیون‌های آن حکومت‌ها، تلاش می‌کند.)

فیس‌بوک به مکانی برای خرید و فروش و قاچاق انسان تبدیل شده وبرای خرید و فروش برده‌های جنسی در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و با وجود اطلاع مدیران این شرکت راهکاری برای حل این موضوع ارائه نمی‌شود. وضعیت آنقدر بد شده است که اپل تهدید کرده است فیس‌بوک و اینستاگرام را از فروشگاه نرم‌افزاری خود خارج خواهد کرد.

فیس‌بوک اجازه می‌دهد که محتواهایی با موضوع نفرت‌پراکنی علیه اعراب به راحتی در بسترهایش پخش شوند. گزارش‌ها نشان می‌دهد، تنها 40 درصد پست‌های نفرت‌انگیز علیه اعراب به وسیله هوش مصنوعی فیس‌بوک شناسایی می‌شوند.

فیس‌بوک اجازه داده است که محتوای نفرت‌انگیز ضد مسلمانان در سراسر هند پخش شود. هنگامی که اعتراضات مذهبی در هند بالا گرفت، این شرکت واکنشی به پست‌های ضد دینی در این کشور نشان نمی‌داد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات