صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۳۴۴۶۶

اگر سپاه نبود...

پایگاه بصیرت / سعید پورملائی هریس

اقدام اخیر نیروی دریایی سپاه در مقابل ناوگان آمریکایی‌ها در منطقه نمادی روشن از آن چیزی است که می‌توان آن را اقتدار نظام جمهوری اسلامی در دریاها دانست. آن هم در شرایطی که آمریکایی‌ها به دنبال قطع کامل مسیر دسترسی ایران به بازارهای نفت جهانی هستند. در چنین شرایطی ناوگان پنجم آمریکا که در منطقه به دنبال شرارت و متوقف کردن کشتی ایرانی بود، مجبور می‌شود در برابر اقتدار سپاه تسلیم شده و دست از پا درازتر به مواضع قبلی خود باز گردد. واقعیت این است که در طول سال‌های گذشته ده‌ها مورد از اعمال قدرت نیروی دریایی سپاه به نمایش در آمده که این تازه‌ترین مورد آن است.  اقتداری که توانسه کشور را در مقابل بسیاری از ناملایمات و مشکلات حفظ کرده و به آن انسجام ببخشد. واقعیت این است که اگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نبود به زودی نظام جمهوری اسلامی زیر بار ضربات امنیتی خرد و نابود می‌شد. نمونه کامل آن را هم می‌توان در فتنه‌های مختلف از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون مشاهده کرد. این انسجام در شرایط مختلف نه تنها این ضربات را مهار کرده؛ بلکه منجر به توسعه کارکردی نظام جمهوری اسلامی ایران نیز در حوزه‌های مختلف شده است.

سپاه پاسداران در ابتدا برای مقابله با حملات مداوم ضدانقلاب در داخل تجهیز و ساماندهی شد که دو مصداق بارز آن خنثی‌سازی کودتای نوژه و مقابله با نیروهای تجزیه‌طلب با همراهی نیروهای ارتش در کردستان و گنبد بود که سپاه در سرکوب این توطئه‌ها نقشی بارز ایفا کرد، اما حمله ناجوانمردانه رژیم بعث سبب شد تا سپاه به یک نیروی نظامی تمام‌عیار تبدیل شود.

در دوران پس از جنگ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که کشور را با خطرات داخلی و خارجی فراوان مواجه می‌دید، تدارک ابزارهای جدید را برای موقعیت فوق در دستور کار خود قرار داد و برای به دست آوردن توانایی ضربه به عمق مراکز فرماندهی دشمن را در دستور کار خود قرار داد که به صورت شاخص در برنامه‌های موشکی تبلور پیدا کرد.

قلب فعالیت‌های فوق در نیروی هوایی سپاه که بعدها به نیروی هوافضا تغییر نام پیدا کرد، قرار داشت که مهم‌ترین محصول مهم این همکاری موشک شهاب3 و دستیابی به توانمندی تولید سوخت جامد بود. در جریان عملیات انتقامی علیه پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در عراق هم این موشک‌های سپاه بودند که این وظیفه را به خوبی انجام دادند همان‌گونه که چندین بار نیروهای داعش را در هم کوبیدند.

در بُعد داخلی نیز تشکیل هسته‌های نفوذ دشمن در سطح کشور برای مقابله با نظام از جمله راهکارهای دیگر نیروهای خارجی برای مقابله با نظام بود و در چنین شرایطی نقش امنیتی و اطلاعاتی سپاه بیش از پیش نمایان شد.

با در نظر گرفتن موارد فوق می‌توان اهمیت سخن امام خمینی(ره) در مورد این را که اگر سپاه نبود کشور هم نبود، درک کرد. در شرایط فعلی نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تمام قدرت در مقابل فشارهای غرب ایستادگی کرده و نمونه متأخر آن نیز شکست ناوگان آمریکا در منطقه است.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات