صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۳۴۸۷۶

تحریم‌ها شکست خورده است

تل‌آویو در سودای «نقشه  دوم»

روزنامه «جروزالم پست» در یادداشتی نوشت: اسرائیل در حال تقویت نیروهای نظامی برای اجرای احتمالی نقشه ب آمریکا علیه ایران است. جریان اصلی مقامات نظامی اسرائیل وقوع جنگ با ایران یا گروه‌های نزدیک به این کشور، از جمله حزب‌الله در سوریه را متصور نیستند؛ اما از شمال و جنوب چشم بر نمی‌دارند.

 

برگ‌های برنده ایران

روزنامه روسی نزاویسمایا گازتا: ایران طی دو سال گذشته‌، به طور پیوسته سرعت برنامه هسته‌ای خود را افزایش داده و این نشان‌دهنده برخی از عوامل فشار‌، در درجه اول روی ایالات متحده است و همچنین می‌خواهد این موضوع را ثابت کند که آمریکایی‌ها با خروج از توافق هسته‌ای ‌اشتباه بزرگی مرتکب شدند و اینکه ایران به هیچ چیز مقید نیست و برنامه هسته‌ای خود را گسترش خواهد داد.

 

اعتراف به شکست تحریم‌ ایران

آلون بنکاس، دیپلمات صهیونیستی در مقاله‌ای در روزنامه هاآرتص نوشت: سیاست‌ها و اقدامات اسرائیل در سطحی نیست که بتواند به روند فعلی در برنامه هسته‌ای ایران یا توافق احتمالی بر سر آن تأثیر بگذارد. اولین اشتباه رژیم تل‌آویو این بود که گمان می‌کرد تحریم‌ها می‌تواند موجب فروپاشی حکومت ایران شود، اما بر خلاف پیش‌بینی‌ها، تحریم‌ها منجر به این هدف نشد. این مسئله شامل همه تحریم‌ها می‌شود. پیش‌فرض امنیتی تمامی تحریم‌ها این بود که بتواند نظام حاکم در ایران را متلاشی کند؛ اما این پیش‌فرض هزار سال نوری با هدف مورد نظر فاصله دارد.

 

آمریکا در تکاپوی پایان جنگ یمن

روزنامه الاخبار لبنان نوشت: آنچه از اطلاعات به دست رسیده قابل فهم است، تلاش آمریکا برای متقاعد کردن عربستان به اتمام جنگ و امید به تأثیر طرف ثالث بر انصارالله برای محقق شدن خواسته‎‌های سعودی و آمریکاست. این روند در مذاکرات بغداد مابین ایران و عربستان و مذاکرات هسته‎ای ایران در حال پیگیری است. در حال حاضر هیچ چیز بر انصارالله تأثیر ندارد. خروج اسم آنها از فهرست گروه‌های تروریستی نیز مؤثر نبوده و احتمال تأثیر ایران بر آنها هم ضعیف است. هرچند اتمام جنگ در شرایط فعلی سخت است؛ ولی توقف عملیات عربستان می‌تواند روند اتمام جنگ را تسریع کند.

 

سیاست شکست خورده

روزنامه «هاآرتص»: اسرائیل در کارزار شدید خود علیه مذاکرات با ایران، لزوم ادامه تحریم‌های شدید و مخالفت با باج‌خواهی تهران را به‌عنوان وسیله‌ای حیاتی و مؤثر برای وادار کردن ایران به عقب‌نشینی از برنامه هسته‌ای خود مطرح می‌کند. این یک استراتژی ثابت اسرائیل بوده، اما در حال حاضر منسوخ شده است.

 

نگران قرارداد گازی

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»: انعقاد قرارداد گازی ایران به معنای آن است که یک پیام سیاسی مهم در قلب این توافق نهفته است و می‌تواند برنامه ایران برای تبدیل شدن به مرکزیت انرژی گاز در منطقه را محقق کند. اکنون ایران این قرارداد را پیامی مبنی بر این می‌بیند که می‌تواند نقش خود را در منطقه پس از سال‌ها عدم موفقیت تغییر دهد.

این پیام مهم است؛ زیرا می‌تواند گام‌های بعدی ایران در گسترش تجارت با ترکمنستان، به ویژه در زمینه گاز را تسهیل کند. استفاده از شبکه گاز طبیعی ایران برای ترکمنستان مزایای بسیاری دارد که بارزترین آنها عدم سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای احداث خطوط لوله جدید با هزینه‌های گزاف است. ایران می‌تواند با تقویت روابط بین دو کشور و ایجاد اعتماد متقابل، ترکمنستان، دو رقیب جدی و تهدیدکننده بازار گاز منطقه‌ای را از معادله خارج کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات