به گزارش ایسنا در این گزارش با اشاره به اتهامات آمریکا مبنی بر نظامی بودن برنامه هستهای تهران آمده است: در واشنگتن و سایر کشورهای جهان ترس و نگرانی از اینکه آمریکا ممکن است از یک اقدام نظامی علیه ایران استفاده کند افزایش یافته است. جورج بوش، رئیسجمهور آمریکا اخیرا در توضیح مناقشات مربوط به برنامه هستهای ایران از کلمات بسیار شدیدالحنی استفاده کرده و به متحدان آمریکا هشدار داد که اگر قصد دارند از وقوع جنگ جهانی سوم اجتناب کنند نباید اجازه دهند ایران به دانش لازم برای تولید تسلیحات هستهای دست یابد. دیک چنی، معاون رئیسجمهور آمریکا در اظهاراتی که بازتابی از لفاظیهای وی قبل از جنگ عراق بود گفت: ما به ایران اجازه نخواهیم داد به تسلیحات هستهای دست یابد. این روزنامه در ادامه نوشت:
تحریمهای جدید آمریکا علیه تهران، تنشهای بین دو کشور در زمینه عراق و مقالهای در مجله نیویورکر که مدعی شد کاخ سفید از پنتاگون خواسته است بر روی طرحهایی برای حمله به ایران کار کند همگی فضای درگیریها را شدت بخشیدهاند. انتظار میرود تنشها پس از یک هفته یعنی هنگامی که محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی گزارش خود را درباره ایران ارایه می کند، افزایش یابد. خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز قرار است اواخر ماه میلادی جاری به کشورهای قدرتمند جهان بگوید که ایران همچنان به عدم پیروی از درخواستهای جامعه بینالملل برای توقف برنامه هستهایاش ادامه میدهد. در ادامه این گزارش آمده است:
حتی تلاشهای واشنگتن در راستای اعمال تحریمهای سازمان ملل علیه ایران نیز بازتابی از عراق را در خود دارد؛ دولت بوش پنج سال پیش برای مدتی توانست سازمان ملل را متقاعد به اتخاذ اقداماتی علیه عراق کند، اما مقامات آمریکایی اصرار دارند که مناقشه ایران تکرار مساله عراق نمیباشد. آنها در برخی مصاحبهها تاکید کردند که آمریکا در حال تنظیم برنامهای برای جنگ بازدارنده علیه ایران نمیباشد. آدمیرال ویلیام فالون، فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا در منطقه در اینباره گفت: به عقیده من ما به مشکلات بیشتری نیاز نداریم. برای من جای تعجب دارد که بسیاری از مقامات وقت بسیاری را صرف وراجی در این باره میکنند. در ادامه این گزارش آمده است: به گفته برخی مقامات آمریکایی دیگران برداشتهای اشتباهی از لفاظیهای دولت این کشور داشتهاند. هدف از این لفاظیها افزایش فشار بر تهران است که یکی از راههای آن کنار گذاشتن تحریمهای سازمان ملل برای جلوگیری از رسیدن مناقشات به مراحل بحرانی است. در واقع محدودیتهای قدرتی آمریکا چهار سال پس از جنگ عراق، نگرانیهای شدید در بین مقامات نظامی این کشور و تغییرات پرسنلی و سیاسی در داخل دولت بوش همگی احتمال حمله آمریکا به ایران را کاهش دادند. در ادامه این گزارش آمده است: یکی از چیزهایی که از اهمیت بسیاری برخوردار است تردید شدید مقامات نظامی آمریکا در زمینه یک حمله بازدارنده به ایران است که دلیل اصلی آن عواقب نامشخصی است که این اقدام میتواند به دنبال داشته باشد. دیوید آلبرایت، بازرس سابق تسلیحاتی سازمان ملل و ژاکلین شایر همکار وی در گزارشی که هفته گذشته منتشر شد، تاکید کردند: اقدام نظامی علیه ایران حتی برای آمریکا گزینه مناسبی نیست. آنها در این گزارش گفتند که اگر سایتهای هستهای مشخص ایران نابود شوند دانش، اجزا و سوخت هستهای میتواند حفظ شود و تهران ممکن است برای تولید تسلیحات هستهای مصممتر شود که در آن صورت آمریکا ممکن است مجبور شود جنگی طولانی و پرهزینه علیه ایران به راه اندازد. این روزنامه انگلیسی در ادامه نوشت: کاخ سفید به خوبی میداند که منابع نظامی آمریکا به اندازه کافی تحت فشار میباشد. دولت آمریکا اکنون مسیر خود را عوض کرده است و در تلاش است کمتر به قدرت مطلق آمریکا و بیشتر به همکاری با متحدانش تکیه کند. یکی از تغییرات اساسی در این راستا جایگزین کردن رابرت گیتس، که به اعضای سنا هشدار داده است که عواقب حمله به ایران بسیار شدید خواهد بود، به جای دونالد رامسفلد، یکی از طرفداران اصلی جنگ عراق، میباشد. امروزه بوش همکاری نزدیکتری با متحدانی که مخالف جنگ هستند برقرار کرده است. علاوه بر آن آمریکا در حال حاضر دسترسی ایران به سوخت هستهای لازم برای تولید بمب را قبل از پایان ریاست جمهوری بوش محتمل نمیداند. پائول پیلار، یک تحلیلگر عالیرتبه سیا در زمینه امور خاورمیانه با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هستهای تهران گفت که به عقیده وی ایران تا پایان ریاست جمهوری بوش به تسلیحات هستهای دست نخواهد یافت. مایکل مک کانل، مدیر اطلاعات ملی که اغلب صبحها بوش را در جریان اطلاعات موجود قرار میدهد در حال تکمیل یک برآورد رسمی اطلاعاتی درباره اینکه آیا ایران قبل از سال 2010 به مواد هستهای لازم برای تولید تسلیحات هستهای دست خواهد یافت یا خیر، میباشد. اما به گفته برخی مقامات تا زمانی که واشنگتن این برآوردها را تغییر ندهد وقت برای دیپلماسی وجود دارد و در ادامه این گزارش آمده است: به گفته پاتریک کلاوسون، معاون مدیر تحققات در موسسه سیاست خاور نزدیک در واشنگتن همه مشاروان کلیدی بوش با اقدام نظامی علیه ایران مخالفند. کلاوسون گفت: مدیر اطلاعات ملی بر این عقیده است که ما قبل از دستیابی ایران به تسلیحات هستهای وقت داریم، وزیر امور خارجه میگوید دیپلماسی فرصتی برای موفقیت دارد، وزیر دفاع میگوید وضعیت نیروهای نظامی ما وخیم است و مشاوران سیاسی نیز میگویند یک جنگ دیگر ایده خوبی نمیباشد این روزنامه در ادامه نوشت: کاخ سفید در واقع به خوبی میداند که هرگونه تصمیمی برای اتخاذ اقدام نظامی در ماههای پایانی ریاست جمهوری بوش تا چه حد جنجالبرانگیز خواهد بود حتی به گفته برخی مقامات آشنا باشد دیدگاه دولت بوش، چنی نیز در کمال بیمیلی حامی تلاشهای دیپلماتیک است.
کلاوسون در اینباره گفت: چنی نسبت به روند سازمان ملل شک و تردید دارد، اما مدرکی مبنی بر اینکه وی کاملا با آن مخالف است وجود ندارد. تنها به دیگران میگوید که به عقیده وی این امر تاثیرگذار نخواهد بود. در ادامه این گزارش آمده است: اقدام اخیر آمریکا برای تشدید تلاشهای دیپلماتیک ماه گذشته هنگامی انجام گرفت که آمریکا تحریمهای مالی یکجانبهای را علیه تهران اعمال کرد.
آمریکا انتظار دارد شرکای بینالمللی این کشور نیز به همین ترتیب فشار را به تهران را هم در داخل سازمان ملل و هم در خارج از آن افزایش دهند. به گفته مقامات عالیرتبه دولت بوش پیام واشنگتن این است: اگر میخواهیم در موقعیتی قرار نگیریم که مجبور شویم بین پذیرش دستیابی ایران به تسلیحاتی و در نظر گرفتن این اقدامات نظامی یکی را انتخاب کنیم، باید اقدامات دیپلماتیک را شدت بخشیم.