صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۳۵۲۵۸

تقویت دیپلماسی در میدان

پایگاه بصیرت / اکبر معصومی
بررسی آرشیو رسانه‌های گوناگون نشان می‌دهد، رژیم صهیونیستی و آمریکا نزدیک به سه دهه است که ایران را به حمله نظامی تهدید می‌کنند. در واقع، راهبرد ایران‌هراسی و نشان دادن ایران به منزله یک کشور «تعهدگریز» و «متخاصم در جامعه بین‌المللی» سال‌هاست از سوی آنها به صورت شبانه‌روزی دنبال می‌شود. صهیونیست‌ها به دنبال به حاشیه راندن ایران و در نتیجه اجماع‌سازی علیه کشورمان هستند. با نگاهی به رفتار رژیم صهیونیستی به نظر می‌رسد، ایجاد رعب در اذهان راهبرد اساسی رژیم صهیونیستی برای پیشبرد سیاست‌های‌شان است. چند روز پیش بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفته، به دولت بایدن اطلاع داده است که ارتش رژیم صهیونیستی برای حمله به ایران آماده می‌شود. گانتس اواخر مهرماه هم از افزایش بودجه ارتش برای آمادگی حمله به ایران خبر داده بود؛ از این رو می‌توان تهدیدات اخیر رژیم صهیونیستی را با توجه به راهبرد مورد اشاره چنین ارزیابی کرد:
الف‌ـ ایالات متحده آمریکا به ویژه دولت بایدن در وضعیت کنونی، نسبت به جمهوری اسلامی به شدت در وضعیت «فقر راهبردی» قرار دارد؛ به نحوی که همه کارت بازی خود را در قبال ایران رو کرده‌ است. بنابراین دولت بایدن با چراغ سبز به تهدیدات رژیم صهیونیستی به دنبال «معتبرسازی تهدیدات» صهیونیست‌‌هاست؛ به‌گونه‌ای که در محاسبات مقامات و مردم ایران تغییری ایجاد کنند. بدیهی است که هدف آنها جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران است. تضمین این کار نیز برایشان در وین است. آنها با کنار هم گذاشتن تهدید و مذاکره، به دنبال بازگشت صوری آمریکا به برجام و در نتیجه اجرای یک طرفه توافق‌نامه هسته‌ای هستند. 
ب ـ رویکرد قابل تقدیر تیم مذاکرات هسته‌ای کشورمان، تاکنون اجازه مانور آمریکا در مذاکرات را نداده است و آمریکا را به منزله یک کشور «تعهدگریز» به خوبی برای جامعه بین‌المللی تبیین کرده است؛ به گونه‌ای که بحث تحریم‌های غیر قانونی آمریکا علیه کشورمان موضوع اصلی در گفت‌وگوهاست و ایالات متحده برای بازگشت به برجام چاره‌ای جز برداشتن تحریم‌ها ندارد؛ یعنی دولت بایدن بین تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری ایران و توسعه شتابان فناوری صلح آمیز هسته‌ای ایران، یکی را باید انتخاب کند و عملاً تهدیدات صهیونیست‌ها هیچ ارزش و اهمیتی ندارد. 
ج ـ رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۷ که از روز دوشنبه هفته گذشته به مدت پنج روز در حوزه خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان آغاز شد و آخرین مرحله آن با پرتاب موشک‌های بالستیک نیروی هوافضای سپاه در روز جمعه به پایان رسید، عملاً تقویت دیپلماسی از طریق میدان در مرحله اول بود و در مرحله دوم نیز پاسخی به زیاده‌روی چندین ساله رژیم صهیونیستی بود، با این مضمون که جمهوری اسلامی ایران بسیار قدرتمندتر از آن چیزی است که صهیونیست‌ها تصور می‌کنند. رزمایش پیامبر اعظم 17 نشان داد، حتی تهدید ایران به دست این رژیم منحوس نیز برای آنها سم مهلک است. امنیت کشور خط قرمز نیروهای مسلح است و در این زمینه حتی ثانیه‌ای کوتاه نخواهند آمد. در پایان یادآوری سرنگونی پهپاد فوق پیشرفته آمریکایی برای مقامات رژیم صهیونیستی که حریم جمهوری اسلامی ایران را نقض کرده بودند، نشان‌دهنده جدیت ایران در تأمین امنیت خود است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات