صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۳۵۲۷۳

ماجرای یک هواپیماربایی

از ۳۷ سال پیش که امام راحل با دوراندیشی مثال‌زدنی خود تأکید کردند که تأمین امنیت پروازها به نحو مطلوبی حفظ شود، تا کنون هیچ تروریست و نیروی ضد انقلابی‌ای نتوانسته است این رکورد تاریخی را بشکند. موارد مهمی چون هواپیماربایی دسته‌جمعی یک خانواده در پرواز بندرعباس که دستمایه فیلم «ارتفاع پست» حاتمی‌کیا شد تا بمب‌گذاری در هواپیمای md خطوط هواپیمایی کیش ایر در مسیر پرواز اهواز به تهران در سال 1388 نمونه‌هایی است که می‌‌توان به آنها اشاره کرد.
پرواز شماره ۷۰۷ کیش ایر ساعت ۹ صبح روز ۲۸ شهریور ۱۳۷۴ از فرودگاه مهرآباد در تهران به مقصد جزیره کیش با ۱۶۱ مسافر و ۱۴ خدمه و خلبانی کیومرث مفخمی به پرواز در آمد؛ اما هواپیما در حین سفر ربوده شد و سرانجام در یک پایگاه نظامی متروکه در خاک اسرائیل فرود آمد. هواپیماربا یکی از مهمانداران هواپیما به نام «رضا جباری» با همدستی همسرش بود. هواپیمای ربوده شده از نوع بوئینگ ۷۰۷ متعلق به هواپیمایی ساها و در اجاره‌ کیش ایر بود که هواپیماربا قصد داشت هواپیما را به اروپا ببرد؛ اما هواپیما سوخت کافی برای پرواز تا این مقصدها را نداشت. هواپیماربا درخواست نشستن هواپیما در فرودگاه ظهران در عربستان سعودی را کرد؛ اما این درخواست از سوی عربستان رد شد و از هواپیما درخواست فرود در اردن را کرد؛ اما اردن اجازه فرود به هواپیما را نداد؛ سرانجام پس از شش ساعت و اتمام سوخت، هواپیماربا تصمیم گرفت تا هواپیما را در فرودگاه بین‌المللی بن گوریون در تل‌آویو بنشاند. هواپیمای مسافربری ایران توسط یک هواپیمای جنگنده اسرائیل به سمت پایگاه هوایی اودا در صحرای نقب در ۳۰ کیلومتری جنوب فلسطین اشغالی در شمال بندر ایلات هدایت و نشانده شد. رباینده پس از فرود هواپیما دستگیر شد و از اسرائیل درخواست پناهندگی سیاسی کرد؛ ولی بعد از مدت ۱۵ روز در بازداشت به سر برد. رضا جباری در دادگاه به دلیل چهار اتهام خود، یعنی دزدی هوایی، هواپیماربایی، حمل غیرقانونی اسلحه گرم و ورود غیرقانونی به خاک اسرائیل به هشت سال زندان محکوم شد. روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در سال ۲۰۰۶ او را ریدا گراری(Rida Garari) نامید و نوشت که دولت کانادا در سال ۱۹۹۸ به او پناهندگی داده است. جباری پس از ۱۲ سال از گذشت حادثه شهروند رژیم صهیونیستی شد و در سال ۲۰۰۷ از اسلام به یهودیت گروید.
در سال ۱۳۸۱ فیلم زندانی ۷۰۷ به کارگردانی حبیب‌الله بهمنی از روی این ماجرا ساخته شد. این فیلم دوبله شد و در ۲۷ فروردین ۱۳۸۲ اکران شد. در فیلم رضا جباری با بازی ابوالفضل پورعرب به همراه همسرش زهره با بازی آنا نعمتی که هر دو از خدمه هواپیما هستند، برای انتقام برادر جان باخته خود به نام عبد و مادر در گذشته یک هواپیما را می‌رباید.
به گزارش روزنامه «هاآرتص» در سال ۱۳۸۵ وبگاه خبری «فردا نیوز» طی خبری اعلام کرد، وزارت اطلاعات یک جاسوس موساد را در مرز ایران و ترکیه دستگیر کرده است.
این وبگاه اعلام کرد، این جاسوس ۱۴ سال قبل از سال ۱۳۸۵ یک هواپیمای ایرانی را ربوده و به اسرائیل برده است. فردانیوز همچنین نوشت، اسرائیل به این جاسوسی پناهندگی داده و او را برای جاسوسی مأمور کرده است. هاآرتص در ادامه می‌نویسد، این اتفاق ۱۴ سال قبل نیفتاده است؛ بلکه ۱۱ سال قبل افتاده و فردانیوز ضمن اینکه مشخص نکرده که این فرد در هنگام ورود به ایران دستگیر شده یا در هنگام خروج، در ادامه نیز هیچ خبری منتشر نکرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات