صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۳۵۲۷۵

یک فرمان تاریخی-۲

در دیگر سندی که در این تاریخ در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس موجود است، انتخاب فرمانده حفاظت فرودگاه‌ها هم صورت گرفت: «امروز همچنین‌ از سوی‌ فرمانده‌ کل‌ سپاه‌ برادر حسین‌ یزدانی‌مقدم‌ (قاسمی)، به‌ عنوان‌ فرماندهی‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ فرودگاه‌های‌ کل‌ کشور منصوب‌ شد. (سند شماره‌ 113971 مرکز مطالعات‌ و تحقیقات‌ جنگ: نامه‌ از فرماندهی‌ کل‌ سپاه‌ دفتر تحقیق‌ و بازرسی‌ برادران‌ حسین‌ یزدانی‌ مقدم‌ (قاسمی) 8/7/1363.)»
حضور پاسداران در هواپیما اگرچه در روزهای اول بدون آموزش‌های خاص صنعت هوانوردی بود و حتی سلاح و گلوله‌ها هم ممکن بود متناسب با مأموریت در هواپیما نبود، اما به یاری خدا این مأموریت شروع شد و از لحظه شروع عملیات‎های تروریستی و ربایش همگی خنثی شد. تا پایان دفاع مقدس ۱۲ مورد هواپیماربایی با حضور پاسداران در پروازها خنثی‌سازی می‌شود. فرمانده وقت سپاه در این برهه در نامه‎ای به حضرت امام(ره) ضمن اعلام گزارش کار طی این چند سال در تبعیت و اجرای فرمان ایشان، از حضرت امام(ره) در خصوص ادامه کار کسب تکلیف می‎کند. پس از این تاریخ، امام راحل در سال 1367 و با پایان جنگ تحمیلی طی نامه‌ای در تاریخ 1/10/1367 به فرمانده وقت سپاه پاسداران دستور تشکیل سپاه حفاظت هواپیمایی را می‌دهند.
«جناب آقای محسن رضایی، فرمانده محترم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
با تشکر از زحمات ارزشمند سپاه پاسداران در حراست از هواپیماها و برخورد با هواپیماربایان و با ابلاغ سلام به آنان، سپاه پاسداران چون گذشته مسئول حفاظت هواپیماها می‌باشد و در صورت ربوده شدن هواپیمایی، سپاه مسئول می‌باشد.» روح‌الله الموسوی‌الخمینی ( 1/10/1367)
پس از این فرمان حضرت امام، رسماً سپاه حفاظت هواپیمایی تشکیل می‌شود و از این تاریخ به بعد سپاه پاسداران مسئول مستقیم برقراری امنیت پرواز‌های خطوط هوایی و فرودگاه‌های کشور می‌شود.
این دستور حضرت امام(ره) دو نکته اساسی در امنیت پرواز دارد:
1ـ اجرای سیستم امنیت پرواز به دست سپاه پاسداران؛
2ـ چینش و آرایش عملیاتی و تعداد نفرات تیم‌های امنیت پرواز.
عمده نیروهایی که در ابتدای تشکیل گارد امنیت پرواز به فرودگاه منتقل شدند، از میان نیروهای رزمنده دفاع مقدس، نیروهای سپاه تهران، پادگان ولی‌عصر(عج) و... انتخاب شده بودند. مهم‌ترین عامل موفقیت تیم‌های امنیت پرواز در مقابله با هواپیماربایان، ‌کمک الهی و روحیه شهادت‌طلبی برادران پاسدار بوده است. عملکرد درخشان و تقدیم ده‌ها شهید و جانباز باعث شد که برخلاف میل برخی از مسئولان رده بالای کشور و به دنبال کارشکنی آنها برای خروج سپاه از فرودگاه، حضرت امام(ره) طی فرمانی مکتوب در دی ماه سال ۱۳۶۷ بار دیگر بر حضور سپاه در فرودگاه‌ها و برقراری امنیت پرواز تأکید کنند و این مهر درخشان بر تارک سپاه جاودانه شد؛ چرا که امنیت پرواز سپاه تنها یگانی است که با فرمان شخص حضرت امام(ره) تأسیس و تثبیت شده و در طول ۳۷ سال عمر با برکت خود مأموریتش را با موفقیت صد درصد به انجام رسانده و در صنعت هوانوردی دنیا به عنوان گارد آهنین شهرت یافته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات