صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۳۵۴۱۰
غربی‌ها زودتر از ما حاج قاسم را شناختند...

روایت غرب از سردار سلیمانی

پایگاه بصیرت / نوید کمالی

دولت ایالات متحده آمریکا در سحرگاه روز جمعه 13 دی ماه سال 1398 خورشیدی با اجرای یک عملیات تروریستی مذبوحانه کاروان غیر نظامی حامل سپهبد «قاسم سلیمانی» و جمعی از یاران وی را در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف قرار داده و مظلومانه به شهادت‌شان رساند. وزارت خارجه ایالات متحده پس از این اقدام جنایتکارانه، اعلام کرد که این عملیات با توطئه ارتش تروریستی آمریکا و به دستور مستقیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور این کشور انجام شده است؛ اما به مرور زمان مشخص شد برخی از بازیگران منفور منطقه، از جمله رژیم منحوس صهیونیستی نقشی کلیدی در طراحی و اجرای این عملیات تروریستی داشته‌اند.پس از ترور سردار رشید سپاه اسلام، این سؤال در افکار عمومی شکل گرفت که آمریکایی‌ها چه اطلاعات و شناختی از «حاج قاسم» داشتند که نقشه ترور او را کشیدند؟! اصلاً مگر حاج قاسم خارج از ایران و منطقه غرب آسیا شناخته شده بود؟! اگر قصد ارائه پاسخی کوتاه به پرسش اخیر داشته باشیم، قطعاً پاسخ «آری» است؛ اما یک پاسخ دقیق‌تر این خواهد بود که اگر حاج قاسم در جهان غرب ناشناخته بود، هیچ وقت غربی‌ها هزینه اقدام به ترور او را به جان نمی‌خریدند. به عبارت دقیق‌تر، غربی‌ها «ژنرال سلیمانی» را خیلی زودتر از خود ما شناختند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه به برخی از مطالبی که نخبگان و اندیشکده‌های مطرح غربی پیش از شهادت «حاج قاسم سلیمانی» درباره شخصیت وی منتشر کرده‌اند، اشاره می‌شود.

 

سلیمانی، فرمانده کاریزماتیک

مهرماه سال 1392، نشریه آمریکایی «نیویورکر» در مقاله‌ معروفی با عنوان «ژنرال سایه‌ها»، ویژگی‌های فرمانده نیروی قدس سپاه را از زبان مأموران سازمان سیا بررسی کرد. در این مقاله که جزء اولین مقاله‌های بین‌المللی درباره شهید سلیمانی بود، تأکید شده بود که وی به ‌ندرت صحبت و بیشتر عمل می‌کند و دارای یک کاریزمای خاص است.

 

سلیمانی، توانمند و مدبر

اسفند ماه سال 1393، «ژنرال پترائوس» رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا و مدیرکل سابق سازمان سیا، طی مصاحبه‌ای به ویژگی‌های منحصربه‌فرد شهید «قاسم سلیمانی» اشاره کرد و گفت: «قاسم سلیمانی، فردی بسیار توانمند، مدبر و دشمنی شایسته است. وی بازی خود را به‌خوبی انجام می‌دهد، اما این بازی طولانی است؛ پس اجازه دهید ببینیم حوادث چگونه پیش می‌رود.»

 

سلیمانی، قوی‌ترین فرمانده میدان

اردیبهشت ماه سال 1396، روزنامه «لوموند» فرانسه طی گزارشی در حالی که عکس در حال نماز خواندن شهید «قاسم سلیمانی» را به صورت بزرگ منتشر کرده بود، از فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران تعریف و تمجید کرد و وی را «قوی‌ترین مرد خاورمیانه» و «چه‌گوآرای ایران» نامید. در این گزارش تأکید شده بود که «او می‌خواهد شهید شود.»

 

سلیمانی، مغز متفکر برنامه‌ریزی

«دانی یاتوم» رئیس سابق سرویس جاسوسی موساد و مشاور امنیتی «ایهود باراک» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ میلادی درباره شهید سلیمانی می‌نویسد: «هر وقت از مداخله [نظامی] ایران [در هر کجای دنیا] صحبت می‌کنید، مغز متفکر پشت آن «قاسم سلیمانی» است و آن کسی که این مداخله را رهبری می‌کند هم «قاسم سلیمانی» است.»

 

سلیمانی، فعال صلح

«زلمای خلیل‌زاد» سفیر سابق آمریکا در افغانستان درباره شهید سلیمانی گفته است: «همان‌قدر که مقامات آمریکایی سلیمانی را به جنگ‌افروزی متهم می‏کنند، او در ایجاد صلح نیز برای رسیدن به اهدافش فعال بوده است. او در پایان‌ دادن به درگیری‌های نیرو‌های مقتدی صدر و نیرو‌های عراقی در بصره، نقشی حیاتی داشت، تهدیدی که می‏رفت ناآرامی‌های آن گسترش یافته و پیامد‌های وخیمی به‌ویژه برای منابع نفتی عراق در پی داشته باشد.»

 

سلیمانی، فرمانده بی‌همتا

«استنلی مک‌کریستال» ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا و رئیس پیشین فرماندهی مشترک عملیات ویژه این کشور معتقد است، سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یکی از کاریزماتیک‌ترین رهبران نظامی جهان است: «ما زمانی که برای مقابله با ایرانی‌ها تلاش می‌کردیم، او (سلیمانی) را مورد بررسی قرار دادیم. او را زیر نظر گرفتم، او وقتی در میدان جنگ است، بسیار کاریزماتیک است و در محیط‌های مختلفی عملیات داشته که هیچ ژنرال آمریکایی‌ با هر میزان آزادی عملی نداشته است. قدرت سیاسی که قاسم سلیمانی دارد به او اجازه می‌دهد که کار‌های بسیاری انجام دهد؛ ولی او کارهایش را با آرامش و اثربخشی فوق‌العاده انجام می‌دهد.»

 

سلیمانی، هوشمند و اطلاعاتی

روزنامه «الجریده» کویت نزدیک به رژیم صهیونیستی با انتشار مقاله‎ای به قلم «حسن العیسی» با عنوان «ما کجا و ایران کجا؟» نوشت: «موارد بسیاری از هوشیاری اطلاعاتی «قاسم سلیمانی» وجود دارد که در این مقاله نمی‎گنجد. وی با عشق به کشورش این فعالیت‌ها را به اجرا درمی‌آورد تا از ایران و منافع ملت خود دفاع کرده باشد؛ اما آنچه هم‌اکنون اهمیت دارد، این است که باید بدانیم ایران سردار سلیمانی‌های زیادی دارد و مقامات ایران به‌رغم محاصره اقتصادی، هوشیاری و هوشمندی زیادی را در صحنه داشته‌اند.»

 

سلیمانی، قدرتمندترین ژنرال خاورمیانه

«علی صوفان» مأمور ویژه سابق اف‌بی‌آی در مقاله‌ای در ماهنامه «مرکز مبارزه با تروریسم» وابسته به آکادمی نظامی وست پوینت ایالات متحده می‌نویسد: «یکی از کلید‌های موفقیت ایران، اتخاذ یک استراتژی منحصربه‌فرد مبنی‌بر تلفیق قدرت شبه‌نظامی و قدرت دولتی بوده است، استراتژی‌ای که تا اندازه‌ای با الهام از مدل حزب‌الله در لبنان تدوین شده است. همه اذعان دارند که معمار برجسته این سیاست، سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده کهنه‌کار نیروی قدس [سپاه پاسداران] ایران است. بدون شک سلیمانی، امروز، قدرتمندترین ژنرال خاورمیانه است. وی همچنین یکی از محبوب‌ترین افرادِ در قید حیات در ایران نیز هست.»

 

سلیمانی، عامل مهار آمریکا

مهر ماه سال 1396، «مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» در سندی با عنوان «چگونه حامیان ایران را مهار کنیم»، نوشت: «آمریکا باید متعهد شود دهه‌ها برای از بین بردن این نیرو‌ها تلاش کند. در ایران، نهاد‌های مختلفی در شکل‌گیری و تقویت جبهه مقابل آمریکا نقش دارند؛ اما می‌توان به یک شخصیت‌محوری اشاره کرد که بر بسیاری از پروسه‌های لازم برای مقابله با آمریکا «سوار» است: این فرد کسی نیست جز سرلشکر «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران.»

 

سلیمانی، یک انسان حرفه‌ای

«جان مگوایر» افسر سابق سازمان سیا درباره شهید سلیمانی می‌گوید: «من یک بار با «قاسم سلیمانی» برخورد کردم؛ یک برخورد ناخواسته. او شبیه آن چیزی نیست که از یک فرمانده چریکی انتظار دارید. مردی اتوکشیده و توانمند است و خصوصیت‌های فرماندهی به شکل برجسته‌ای در او مشهود است؛ یک انسان حرفه‌ای است.»

 

سلیمانی، راه شناخت ایران

اسفند ماه سال 1394، «اندیشکده هادسون» وابسته به جریان جنگ‌طلب و نومحافظه‌کار آمریکا، نشستی تخصصی برای بررسی تحولات منطقه برگزار کرد. «مایکل پریجنت» کارشناس این مؤسسه و یکی از سخنرانان برنامه در این خصوص گفت: «اگر قاسم سلیمانی را نشناسید نمی‌توانید درباره توافق هسته‌ای ایران (و تحولات دیگری که مربوط به ایران است) حرفی بزنید.»

 

سلیمانی، عامل پایان بحران سوریه

«استنلی مک‌کریستال» ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا درباره نقش شهید سلیمانی در پایان بحران سوریه می‌نویسد: «به عقیده من سلیمانی در نجات حکومت سوریه نقشی حیاتی داشت. تقریباً غیرممکن بود که رهبران سوریه اعتماد به نفس و در برخی موارد توانایی ایستادگی در مقابل توفان را داشته باشند.» وی در جایی دیگر می‌گوید: «با ظهور یک پدیده شرور و شیطانی به نام داعش، اکنون سلیمانی نقش شوالیه سفید را در مقابل آن پیدا کرده است.»

 

سلیمانی، بشارت‌دهنده صادق

مهر ماه سال 1398، «مارک دوبوویتز»، مدیر اندیشکده آمریکایی موسوم به «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در واکنش به خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی از بخشی از خاک سوریه، این گونه کاخ سفید را خطاب قرار داد: «یک‌بار قاسم سلیمانی گفته بود ایالات متحده آمریکا همیشه دوستان خود را رها می‌کند. نباید اجازه بدهیم درستی سخن او به اثبات برسد.»

 

سلیمانی، فراتر از یک فرمانده نظامی

آذر ماه سال 1398، «مؤسسه مطالعات استراتژیک بین‌المللی» در لندن در گزارش ماهیانه سال ۲۰۱۹ خود نقش جمهوری اسلامی ایران را در منطقه غرب آسیا و تحولات این حوزه از زمان اشغال عراق به دست آمریکا تاکنون بررسی است. نویسندگان این گزارش درباره نقش شهید سلیمانی در این زمینه می‌نویسند: «قاسم سلیمانی فراتر از یک ژنرال است.»

 

سلیمانی، طراح شبکه مقاومت

دی ماه سال 1397، «کالین کلارک» و «آرین طباطبایی» کارشناسان اندیشکده آمریکایی «مؤسسه رند» در مقاله‌ای در نشریه «فارن افرز» ضمن هشدار درباره پیامدهای خروج آمریکا از سوریه، تأکید کردند: «خروج آمریکا از سوریه فرصتی برای گسترش شبکه نیروهای نیابتی ایران(جبهه مقاومت) در منطقه فراهم می‌کند. شبکه‌ای که با طراحی قاسم سلیمانی و با کمترین هزینه ایجاد شده است. سردار قاسم سلیمانی در سراسر جبهه‌های منطقه شناخته ‌شده است.»

 

سلیمانی، راهبر جبهه مقاومت

بهمن ماه سال 1392، نشریه اسپانیایی «الموندو» گفت‌وگویی با «ریناد منصور»، پژوهشگر «مرکز مصلح کارنگی» انجام داد. منصور در تشریح شخصیت سردار سلیمانی گفت: «برخی مأموران اطلاعاتی در آمریکا، از سلیمانی به عنوان قدرتمندترین مأمور نظامی در منطقه یاد می‌کنند. او راهبرد‌های منطقه‌ای ایران را اجرا می‌کند. او نیروهای قدس را همسو با اهداف جمهوری اسلامی ایران به کار می‌گیرد.»

 

سلیمانی، الگوی گروه‌های مقاومت

مهر ماه سال 1398، «اندیشکده اورشلیم» در سرزمین‌های اشغالی، نسبت به ظهور و گسترش فعالیت جنبش نجبا در عراق و خطر آن برای امنیت رژیم اشغالگر قدس ابراز نگرانی کرد و در پایگاه اینترنتی خود نوشت: «جنبش نجبا خطری برای امنیت اسرائیل محسوب می‌شود. این جنبش، پیرو ژنرال «قاسم سلیمانی» است. نجبا، گروه شیعه عراقی، در حساب توئیتری‌اش کلیپی حاوی عبارات عبری منتشر می‌کند که اولین تهدید ضداسرائیلی در نوع خود به‌شمار می‌رود.»

 

دشمن در پی شناختش بود

مهر ماه سال 1392، «دکستر فیلکینس» تحلیلگر و نویسنده آمریکایی در قسمتی از گزارش مفصل خود در خصوص شخصیت سردار سلیمانی نوشت: «ایران همراه متحدان خود در سوریه و لبنان، محور مقاومت را تشکیل می‌دهد که علیه قدرت‌های غربی و متحدان منطقه‌ای غرب ایستادگی می‌کند. در این میان، سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حکم بازیگری مهم را دارد که هنوز از آن شناخت کاملی وجود ندارد. «جان مگ گوایر»، افسر سابق سازمان سیا به من (فیلکسنس) گفته است قاسم سلیمانی تنها فرد قدرتمند عملیاتی در منطقه خاورمیانه است، اما کسی از او چیزی نمی‌شنود.»

 

سلیمانی، یک شخصیت‌محوری

مهر ماه سال 1396، «مایکل نایت» کارشناس امنیتی و نظامی «مؤسسه تحقیقاتی واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» در جریان یک سخنرانی به نقش سردار سلیمانی در تحولات منطقه اشاره کرد و گفت: «می‌خواهم به یک شخصیت‌ محوری اشاره کنم که بر بسیاری از تحولات منطقه و پروسه‌های لازم برای حمایت از شبه‌نظامیان سوار است. قاسم سلیمانی! او فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران است. واقعیت این است که ایران چندین دهه را صرف تقویت شبه‌نظامیان (محور مقاومت) در منطقه کرده است، بنابراین آمریکا هم باید متعهد شود چندین دهه را صرف از بین بردن این نیروها کند.»

 

سلیمانی، ستاره مبارزه با داعش

روزنامه «الحیات» چاپ لندن در مقاله‌ای به قلم «حازم‌الامین» نوشت: «نیروهای ائتلاف با وجود حملات گسترده نتوانستند نفوذ داعش را در سوریه متوقف کنند. این در حالی است که در عراق به موازات پیشروی نیروهای ارتش و پیشمرگه، نفوذ میدانی ایران افزایش یافت؛ به گونه‌ای که ژنرال «قاسم سلیمانی»، ستاره حملات میدانی به داعش شد و در جبهه‌ها در کنار افسران عراقی عکس گرفت. به نظر می‌آید، ائتلاف بین‌المللی مأموریت خود را برعکس آنچه اعلام کرده است، انجام می‌دهد. ائتلاف آمد تا داعش را هدف قرار دهد؛ اما حمله به داعش کاملاً بی‌فایده بود.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات