صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۳۵۶۲۴

غیرت دینی در معرض تهدید!

پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی

«غیرت دینی» کلیدواژه‌ای بود که رهبر حکیم انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با مردم قم به کار برد و آن را «عامل نجات کشور در بزنگاه‌های مختلف» دانست و اینگونه فرمود: «غیرت دینی است که تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌کند.» حقیقت آن است که انقلاب اسلامی ملت ایران با تجلی عمومی غیرت دینی ملت ایران به پیروزی رسید و در طول چهل و سه سال گذشته تداوم یافت! غیرت دینی همان «اراده معطوف به هدف» است که باید ریشه‌های آن را در باورها و آموزه‌های دینی دنبال کرد. غیرت دینی با قرار گرفتن در معرض تربیت دینی حاصل می‌شود؛ تربیتی که بنیان خود را بر اخلاق، انسانیت و عقلانیت و بصیرت بنا نهاده است.

تجلی غیرت دینی را می‌توان در پرورش‌یافتگان این مکتب مشاهده کرد که به مثابه ابرمردانی در تاریخ این سرزمین، نام‌شان در حافظه تاریخی ملت ایران به یادگار مانده است! حماسه‌آفرینانی که در بزنگاه‌های تاریخی به خوبی مصالح ملت و سرزمین خود را شناختند و در معرکه مقابله حق و باطل، برای دفاع از حقیقت و پاسداشت عدالت با همه توان و وجود خود به میدان آمدند و حماسه آفریدند! در این صف طولانی می‌توان از بزرگانی چون چمران و همت و باکری و خرازی تا کاظمی و حججی و سلیمانی یاد کرد! دستاوردهای بزرگ موتور تحولی انقلاب که‌ـ غیرت دینی‌ـ باشد، موجب شد تا دشمنان ملت ایران و انقلاب اسلامی ایشان، همه توان خود را برای مهار و خنثی کردن غیرت دینی ملت ایران به کار گیرند و در این مسیر دو ترفند اصلی را در دستور کار خود قرار دهند:

اول تلاش برای بی‌غیرت کردن ملت ایران بود! که در قالب تهاجم فرهنگی و تغییر سبکی زندگی اسلامی‌ـ ایرانی به سبک زندگی غربی دنبال شد. پروژه پیچ در پیچ و گسترده‌ای که به طور جدی پس از پایان جنگ تحمیلی کلید خورد و در سیر تحولی خود به مرحله شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی و جنگ نرم رسید و متأسفانه از سوی برخی ایادی داخلی آنان نیز در طول این سال‌ها حمایت شد! هرچند در طول سال‌های اخیر این راهبرد در سطح کلان خود شکست خورده و بخش عمده‌ای از تهاجمات دشمنان برای تأثیرگذاری بر عقل‌ها و قلب‌ها ناکام مانده است، اما متأسفانه در بخشی از جامعه شاهد اثرگذاری تهاجم فرهنگی دشمن بوده‌ایم. عوارض این تهاجم در این سال‌ها بر اثر فعال شدن گسترده فضای مجازی بیشتر شده است که مهار و مواجهه و کاستن از آثار آن نیازمند جهادی بزرگ از سوی فعالان فضای فرهنگی‌ـ سیاسی است.

دومین انحراف آن بود که باید کاری کرد تا غیرت دینی به تدریج از حقیقت خود فاصله گرفته و به افراط و انحراف تبدیل شده و در قالب خط رادیکالیسم و خشونت آشکار شود. این در حالی است که به فرموده  رهبر حکیم انقلاب «غیرت دینی، در آنجایی که خودش را نشان می‌دهد و تأثیرگذار است، همراه با عقلانیت است؛ و غیرت دینی اساساً ناشی از بصیرت است، که بصیرت یک شعبه‌ای از عقلانیت است و نشان‌دهنده‌ عمق دین‌داری است.»

در این مسیر نیز برخی نفوذی‌ها توانستند اثرگذار باشند و بخشی از جامعه دینداران را که متأسفانه از بنیان‌های فکری عمیق و ریشه‌دار برخوردار نبودند و از مرزهای بصیرت فاصله داشتند و عواطف و هیجان بر عقلانیت و تدبیر و تیزهوشی آنان غلبه داشت، به انحراف کشانده و با تحریک به ظاهر غیرت دینی آنان حوادث تلخی خلق کنند که دود آتش برافروخته بیش از هر کس به چشم اردوگاه جریان انقلابی و انقلابیون برود!

حقیقت آن است که «غیرت دینی» جامعه نیز مانند هر گوهر گرانبهای اجتماعی‌ـ سیاسی دیگر نیازمند مراقبت و مصونیت‌بخشی است که در این مسیر وظیفه خطیر جهادگران عرصه تبیین بیش از پیش آشکار می‌شود. همان مجاهدان راه خدایی که تلاش دارند بر بصیرت ملت ایران بیفزایند و نقشه‌ها و حربه‌های دشمن را یکی پس از دیگری، نقش بر آب کنند و موجب اعتلای انقلاب و ملت ایران شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات