صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۳۵۷۵۲
گزارشی از حضور صیانت‌کنندگان از انقلاب در صحنه مردم‌داری و مردم‌یاری در سیلاب‌های اخیر

باز هم سپاه مرهم درد مردم شد

پایگاه بصیرت / علیرضا جلالیان

هفته گذشته هفته‌ای پر مخاطره از نظر نزولات جوی بود و در تداوم بارش‌های شدید و کم سابقه باران طی دو هفته اخیر در جنوب کشور و بارش شدید برف طی هفته اخیر در شمال کشور بسیاری از مردم مناطق جنوبی دچار سیل و مخاطرات مربوط به آن شدند و تعدادی از هموطنان در شهرهای شمال و شمال غرب کشور مخاطره بارش شدید برف و یخبندان را پشت سر نهادند. هر چند این بارش‌ها مخاطرات و خساراتی گسترده به خانه‌ها و زیرساخت‌های این مناطق زد؛ اما نوید سال پر رونقی را هم به کشاورزان داد. البته برخی وقایع و سوانح در این چند هفته اخیر وقایعی تکراری بود که نشان از کم‌کاری و بی‌توجهی مسئولان ذی‌ربط در سال‌های گذشته بعد از سیل‌های به مراتب کوچک‌تر از این را داشت. در سیل دو هفته پیش، مردم شهرها و روستاهای جنوب استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان دچار مخاطرات شدند؛ اما در سیل هفته گذشته این مخاطرات گسترده‌تر شد و بخش‌هایی از استان فارس را هم در بر گرفت.

 

صدور دستور گسیل امکانات سپاه

در پی بارش‌های اخیر در موج اول خسارت‌هایی به برخی نقاط جنوب و جنوب شرق کشور وارد شد، نیروهای سپاه هم از همان ابتدا فعالیت‌های امدادی و نیز کمک‌رسانی به سیل‌زدگان را شروع کردند، اما موج دوم کمی گسترده‌تر بود و لذا فرمانده کل سپاه طی دستوری گسیل همه امکانات ممکن و لازم را به مناطق سیل‌زده برای کمک به مردم محروم و در معرض خطر سیلاب صادر کرد تا علاوه بر امکانات استانی سپاه، سایر امکانات لازم هم وارد عرصه کمک‌رسانی شود. امکانات مهندسی، بالگرد و... امکانات نیروی زمینی و دریایی سپاه و نیز امکانات قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در پی دستور فرمانده کل سپاه به این مناطق گسیل شد.

در موج اول بارندگی نیروهای سپاه و بسیج و گروه‌های جهادی حضور مؤثری در کنار سایر نهادهای خدمت‌رسان پیدا کردند، اما موج دوم در برخی مناطق سهمگین‌تر بود و با پیش‌بینی‌های لازم قبل از شدت گرفتن بارندگی، مدیریت بحران تصمیم به تخلیه کردن چندین روستا و منطقه گرفت.

یکی از عملیات‌های موفق تخلیه و انتقال در این مرحله با تلاش نیروهای قرارگاه مدینه نیروی زمینی سپاه در استان هرمزگان صورت گرفت که با سرعت و تجهیزات کافی امکان انتقال همه مردم و لوازم ضروری زندگی و دام و احشام آنها فراهم شد و پاسداران به عنوان خدمت‌گذاران همیشگی مردم در این امر خوش درخشیدند.

 

سپاه سد بلای مردم می‌شود

در استان کرمان سردار معروفی، فرمانده سپاه ثارالله یکی از ارکان اصلی مدیریت بحران بود و حضور مستقیم سپاه در قرارگاه مدیریت بحران استان یکی از عوامل موفق عمل کردن این مجموعه در خلال عملیات مقابله و نجات بود. سپاهی که مزین و مفتخر به نام و یاد شهید بزرگوار و فرمانده همیشه پیروز حاج قاسم سلیمانی است، همو که در اوج مأموریت دفاع از حرم یک ماه در خوزستان خادم مردم سیل‌زده شد.

سردار معروفی در همین زمینه به خبرنگار ما گفت: «ما دو سال گذشته مطالبه جدی در خصوص ایجاد سیل‌بند خرم ـ جیرفت داشتیم و بحث‌هایی را نیز با استانداری و دولت قبل و قرارگاه خاتم انجام شد.»

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان ادامه داد: «اگر سیل‌بند زده شده بود، هم اکنون میزان خسارت ما کمتر بود و قطعا ًدر این دولت این مهم دنبال می‌شود و ما هم کمک می‌کنیم که با همت دولت، سپاه، خیرین و مردم این قضیه به نتیجه برسد تا شاهد خسارت در این حد، برای مردم عزیزمان نباشیم.»

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان با اشاره به اینکه ما در مجموعه سپاه اقداماتی را با وقوع سیل انجام داده‌ایم، عنوان کرد: «چند قرارگاه‌ تشکیل و اولویت‌هایی را مد نظر قرار داده‌ایم؛ اولویت ما سلامت جان مردم است که این مهم باید مراقبت شود؛ اولویت دیگر ما با فروکش شدن آب، لایه‌روبی خانه‌های مردم و شست‌وشوی لوازم و وسایل مردم است.»

وی اظهار کرد: «اولویت دیگر ما ورود دستگاه‌های مهندسی به منطقه است که در این راستا از ظرفیت قرارگاه قدس، تیپ زرهی نیروی زمینی، لشکر 41 ثارالله، بسیج سازندگی و هوا و فضا استفاده خواهیم کرد.»

وی افزود: «اولویت دیگر ما باز کردن راه‌های مواصلاتی و همچنین اصلاح سیل‌بندهای شکسته شده است که اگر باران بار دیگر بارید، خسارتی به وجود نیاید.»

پخت غذای گرم، تأمین نیازهای ضروری در اسکان اضطراری و... از دیگر خدماتی است که سپاه در قالب یگان‌های مهندسی، بسیج، گروه‌های جهادی و رده‌های عملیاتی در جنوب کرمان برای سیل‌زدگان انجام داده است.

جمله معروف سردار معروفی در این زمینه هنگام ورود به جنوب کرمان و پیش از شروع بحران این بود که ما در سپاه جان‌مان را سد بلای مردم خواهیم کرد.

 

حضور موفق سپاه در هرمزگان

اما استان هرمزگان دیگر استان بحران‌زده از سیلاب بود که به نظر می‌رسد مدیریت کاهش آسیب مردم از سیلاب در این استان هم به خوبی انجام شده است. یکی از ابعاد مهم این موفقیت همراهی و همکاری خوب دستگاه‌های امدادی استان و نیروهای مسلح بوده که در این میان شاید سپاه در برخی موارد نقش اصلی را ایفا کرده است. برای نمونه، اقدام جهادی نیروهای تحت امر قرارگاه مدینه برای تخلیه روستاهای مورد تهدید سیلاب در اسرع وقت که پیش از این به آن اشاره شد.

همچنین حضور پر شور نیروهای سپاه و بسیج و گروه‌های جهادی برای تخلیه آب از منازل و اقدامات بعدی امدادی و کمک به اسکان اضطراری مردم و انتقال مردم از محل اسکان اضطراری به محل زندگی از خدمات مهمی است که سپاه در طول این چند روز در استان انجام داده است.

سردار اباذر سالاری، فرمانده سپاه امام سجاد استان هرمزگان گفت: «200 گروه جهادی فعال از ابتدای وقوع سیل به سیل‌زدگان خدمات‌رسانی کرده‌اند و همواره در کنار مردم حضور دارند.»

وی یاد آور شد: «از ابتدای سیل بسیج سازندگی سپاه امام سجاد اقدام به توزیع 10000 قرص نان و کنسرو و نیز اسکان موقت در 9 مکان با مشارکت فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌های امدادی کرده است.»

ایجاد سیل بند و لایروبی در بستر رودخانه‌ها، بازگشایی راه‌ها و اهدای دستگاه یخچال و تلویزیون برای آسیب‌دیدگان سیل از دیگر خدمات سپاه این استان بوده است.

 

سپاه سر قولش می‌ماند

اما در کشاکش همین مسئله جانشین فرمانده کل سپاه ترجیح داد تا بعد از حضور و سخنرانی در شهر اهواز برای بررسی روند اجرای پروژه ساخت مسکن زلزله‌زدگان منطقه اندیکا به منطقه رفته و پیگیر پیشرفت فوری کارها باشد تا به همه این پیام را مخابره کند که سپاه در چند جبهه و شبانه‌روزی بدون اینکه تمرکز خود را بر اثر سوانح و حوادث از دست بدهد، مشغول خدمت به مردم است و سر قول‌هایش می‌ماند.

اما همه ماجرا سیل نبود، شمال کشور درگیر سرما و برف شد و در این میان نیروهای مسلح و جان برکفان سپاه چه در مرزها و چه در شهرها یکی از نیروهای کمک‌کننده به برف‌روبی شهرها در سرمای شدید و عبور دادن ایمن مردم در میان کولاک و برف بودند.

شاید بتوان گفت، در یک کلام همدلی و پای میدان بودن همه مسئولان به ویژه بچه‌های سپاه و بسیج و خادمان مردم در دولت نویدی مهم برای برکت داشتن سال جدید خواهد بود که همانا وعده الهی این است که بعد از سختی‌ها آسانی است... .

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات