صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۳۵۸۷۵
انتخابات ریاست‌جمهوری دهم و صف‌آرایی جریان‌های سیاسی‌ - ۱۷

مهر تأیید بر انتخابات

پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی

پس از چند روز تلاش شورای نگهبان برای حل و فصل مناقشات سیاسی پیش آمده در انتخابات، سرانجام مهلت قانونی این شورا به سرآمد و تمامی تدابیر برای دقت بیشتر در انتخابات از جمله تمدید پنج روزه اعلام نتایج و تشکیل کمیته ویژه برای رسیدگی به شکایات و بازشماری 10 درصد از صندوق‌های رأی، کار را به آنجا رساند که شورای نگهبان اغلب اتهامات مطروحه را مردود دانست و برخی تخلفات جزئی صورت گرفته را موجب ابطال انتخابات ندانست و سرانجام حماسه باشکوه ملت در روز 22 خرداد و صحت انتخابات دهم ریاست‌جمهوری را با رأیی قریب به 40 میلیون نفر شرکت‌کننده تأیید کرد.

دبیر شورای نگهبان در نامه‌ای به وزیر کشور صحت انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری را تأیید کرد. متن نامه به این شرح است:

«جناب آقای محصولی وزیر محترم کشور؛ سلام علیکم. در مورد نتیجه کلی و نهایی دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، روز جمعه مورخ 22/3/1388، بدین وسیله اعلام می‌نماید پس از آگهی عمومی اعلام شکایات و اعتراضات نسبت به روند رأی‌گیری و برگزاری انتخابات، طبق ماده 80 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری علاوه بر مهلت قانونی دریافت شکایات، در دوره تمدید پنج روزه نیز نسبت به دریافت شکایات اقدام و متعاقب بررسی‌ها و رسیدگی‌های دقیق و همه جانبه، از آنجا که بخش عمده‌ای از موارد اعلامی از مصادیق تخلف یا تقلب انتخاباتی خارج و بعضاً تخلفات مختصری که وقوع آن در اغلب انتخابات مشهود و غیرقابل اعتناست، سرانجام شورای نگهبان با بررسی موضوع در جلسات عدیده و با وارد ندانستن شکایات و اعتراضات، صحت انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری را طبق ماده 79 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری مورد تأیید قرار داد.

شورای نگهبان فرصت را مغتنم شمرده، ضمن تکریم حضور حماسی و فراگیر مردم در برگزاری شکوهمند دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که با تجلی و ظهور جمهوریت نظام در کنار اسلامیت آن، برگ زرینی در تاریخ مردم‌سالاری دینی ایران اسلامی از خود به جا گذاشت، بر خود فرض می‌داند از تلاش همه‌جانبه وزارت محترم کشور، عوامل اجرایی، همچنین هیئت‌های نظارت و رسانه‌های گروهی و به‌ویژه از نامزدهای محترم که با حضور خود گرمی و رونق عرصه رقابت را فراهم آورده‌اند قدردانی نماید. / احمد جنتی‌ـ دبیر شورای نگهبان»

اعلام نتایج بررسی شورای نگهبان مهر بطلانی بود بر همه ادعاهای کذبی که موسوی و ستاد جنگ روانی وی در این مدت مطرح کرده بودند.

اما میرحسین‌موسوی با صدور بیانیه شماره 9 خود (10/4/1388) که می‌توان آن را به تعبیری «اعلام پایان حیات سیاسی» وی دانست، با اعلام آنکه «خطر در پیش است»، دولت دهم را نامشروع خواند و اعلام کرد: «از این پس، ما دولتی خواهیم داشت که از نظر ارتباط با ملت در ناگوارترین شرایط به سر می‌برد و اکثریتی از جامعه، که اینجانب نیز یکی از آنان هستم، مشروعیت سیاسی آن را نمی‌پذیرد. دولتی با پشتوانه‌های ضعیف مردمی و اخلاقی که از او انتظاری جز بی‌تدبیری، قانون‌گریزی، عدم شفافیت، تخریب ساختارهای تصمیم‌گیری و تدوام سیاست‌های ویرانگر اقتصادی نداریم، و بیم آن می‌رود که بر اثر ضعف‌های بی‌شمار ذاتی و عارضی‌اش در ورطه امتیاز دادن به بیگانگان بیفتد.»

حزب مشارکت نیز همسو با موسوی و کروبی، در تاریخ 10/4/1388 بیانیه‌ای صادر کرد و کوشید تا نتایج انتخابات را زیر سؤال ببرد. در ابتدای این بیانیه آمده است: «با اعلام نظر رسمی شورای نگهبان درباره دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران دوره جدیدی در تاریخ سیاسی ایران آغاز می‌شود. سی سال پس از تأسیس جمهوری اسلامی که با شعار آزادی، استقلال و حاکمیت ملی استقرار یافت، شاهد برآمدن دولتی هستیم که از دل انتخابات مهندسی شده بیرون آمد و اکنون رئیس آن به جای آنکه نماینده اراده ملی باشد، برآیند خواست از پیش تعیین شده عده قلیلی است که بارها و بارها با گفتار و رفتار خود، جمهوریت نظام و اصل همراهی و سازگاری دین و مردم‌سالاری را زیر سؤال برده‌اند.»

مجمع روحانیون مبارز نیز با صدور بیانیه‌ای در 10/4/1388 اعلام کرد: «ما معتقدیم اعتماد آسیب‌دیده مردم با اظهارنظر مرجعی که اکثریت اعضای آن از پیش جانبداری بی‌پرده خود را نسبت به یک نامزد اعلام کرده‌اند، در مورد نتایج انتخابات ترمیم نخواهد شد. متأسفیم که راهکارهای منطقی و خیرخواهانه مورد توجه قرار نگرفت و هیئتی بی‌طرف و کاردان، مسئول رسیدگی و اعلام حقیقت نشد.»

اما در این میان، افراطی‌ترین بیانیه را سازمان نامشروع مجاهدین انقلاب در تاریخ 9/4/1388 صادر کرد که ضمن متهم کردن شورای نگهبان، وقیحانه همسو با ضدانقلاب، رهبر معظم انقلاب اسلامی را مورد اتهام قرار داد. این سازمان در بخشی از بیانیه خود چنین نوشت: «با توجه به ترکیب اعضا و عدم استقلال شورای نگهبان، به‌ویژه پس از تأیید صریح انتخابات از سوی رهبری و حمایت ایشان از احمدی‌نژاد، آن هم در مهلت قانونی بررسی صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان، توقعی جز تأیید صحت انتخابات از سوی این شورا نمی‌رفت... »

درباره صدور بیانیه تبریک رهبر معظم انقلاب اسلامی به ملت ایران و رئیس‌جمهور منتخب در فردای برگزاری انتخابات، باید گفت این اقدام معظم‌له همچون گذشته و مبتنی بر سنت رایج در تمامی انتخابات پیشین، صورت گرفته است. معظم‌له پیش از این نیز در انتخابات دوره هفتم، هشتم و نهم، ریاست‌جمهوری با اعلام نتایج توسط وزارت کشور پیام تبریک خود را به ملت صادر کرده بودند.

در بخشی از پیام معظم‌له در 3/3/1376 (فردای انتخابات دوم خرداد) آمده است: «به رئیس‌جمهور منتخب مردم، جناب حجت‌الاسلام آقای حاج سیدمحمّد خاتمی، توفیق خدمتگزاری ملت عظیم‌الشأن ایران و تحمل این امانت بزرگ را صمیمانه تبریک می‌گویم و ایشان را به وظیفه شکر و اهتمام و آمادگی متذکر می‌گردم.»

همچنین در 19/3/1380 (فردای انتخابات) پیام تبریک ایشان را به آقای خاتمی به خاطر انتخاب مجدد می‌خوانیم: «به رئیس‌جمهور محترم، توفیق دوباره خدمتگزاری به مردم و کشور عزیز را تبریک می‌گویم...»

معظم‌له در تاریخ 4/4/1384 نیز پیروزی دکتر احمدی‌نژاد را در انتخابات ریاست‌جمهوری تبریک گفتند: «اینک با تبریک این مسئولیت خطیر به رئیس‌جمهور منتخب جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد...»

موارد فوق نشان می‌دهد که پیام تبریک رهبر معظم انقلاب همواره در فردای اعلام نتیجه از سوی وزارت کشور صادر می‌شد و این امر منحصر به این دوره از انتخابات نبود. از سویی دیگر، بدیهی است که صدور این پیام که مخاطب آن پدیدآورندگان اصلی این صحنه‌های پرشور یعنی ملت غیور ایران بودند، به معنای رفع مسئولیت از شورای نگهبان در بررسی قانونی مراحل انتخابات و تأیید یا رد سلامت انتخابات نبود. این‌گونه فرافکنی‌های عوامانه سازمان نامشروع مجاهدین ناشی از سرخوردگی این سازمان از خلق حماسه 40 میلیونی ملت ایران و اقبال 24 میلیونی به نامزد رقیب بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات