صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۳۶۰۰۱
پشت پرده هلاکت سرکرده داعش در ادلب

نمایش مضحکانه بایدن

پایگاه بصیرت / حنیف غفاری

به تازگی پنتاگون از عملیات موفق یگان‌های ضدترور علیه مواضع شبه‌نظامیان در ادلب خبر داده است. جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده نیز اعلام کرده است، «ابراهیم الهاشمی‌القرشی»، رهبر داعش در یورش کماندوهای آمریکایی کشته شد. استان ادلب در شمال غربی سوریه و در نزدیکی مرز ترکیه، شامگاه پنج‌شنبه، سوم فوریه صحنه عملیات ظاهری کماندوهای ویژه آمریکایی علیه مواضع داعش بوده است. جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته است، عملیات موفقیت‌آمیز بود و تلفات جانی نزد نیروهای آمریکایی نداشت. کربی افزوده است، جزئیات امر بعداً به اطلاع عموم خواهد رسید.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است، ابراهیم الهاشمی‌القرشی، رهبر داعش در یورش کماندوهای آمریکایی کشته شد. بایدن در این بیانیه گفته است: «با مدیریت من، واحدهای آمریکایی عملیات ضد تروریستی موفقی در شمال غربی سوریه انجام دادند و ابوابراهیم الهاشمی‌القرشی را از صحنه نبرد محو کردند.»  بر اساس گزاش شبکه دویچه وله، ابراهیم الهاشمی‌القرشی بعد از کشته شدن البغدادی، رهبر داعش شده بود. سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه (مستقر در لندن) اعلام کرده است، ۱۳ نفر از جمله هفت غیرنظامی در این عملیات کشته شده‌اند که چهار کودک در میان آنهاست. سازمان دفاع مدنی سوریه (کلاه‌ سفیدها) نیز گفته است، شماری غیرنظامی، از جمله کودکان و زنان کشته یا مجروح شده‌اند. به گزارش دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرده‌ که نیروهای ائتلاف به سرکردگی آمریکا، با بالگرد در منطقه فرود آمدند و به یک خانه حمله کردند. عملیات اخیر، بزرگ‌ترین یورش نظامی آمریکا از زمان کشته شدن ابوبکر البغدادی، در اکتبر ۲۰۱۹ توصیف شده است. این حمله در شمال غرب استان ادلب انجام شد. بخشی از این منطقه تحت کنترل نیروهای تحت حمایت ترکیه است؛ با این حال، اینجا کماکان پایگاه گروه تروریستی القاعده به شمار می‌آید. سایر تروریست‌های تکفیری نیز در این منطقه پناه گرفته‌اند.

 

ماجرای حمله به حسکه!

بر اساس ادعای منابع نظامی آمریکایی، این عملیات در بحبوحه تلاش‌های گروه تروریستی داعش برای ادامه حضور در منطقه انجام گرفت. این گروه تروریستی به تازگی چندین حمله در این منطقه انجام داده بود. بزرگ‌ترین حمله آنها به زندان حسکه در شمال شرقی سوریه بود که محل نگاهداری زندانیان داعش است. درگیری بر سر تصرف این زندان که از سوی نیروهای کرد تحت حمایت آمریکا اداره می‌شود، با کشته شدن بیش از ۱۲۰ نفر همراه شد.

به عبارت بهتر، مقامات آمریکایی تأکید دارند که عملیات نیروهای داعش در زندان حسکه و تلاش آنها برای آزادسازی اعضای خود، در کشته شدن رهبر خودخوانده داعش نقش داشته است. با این حال، مقامات آمریکایی به سؤالات مهم‌تری در این خصوص پاسخ نداده‌اند! بر همگان مسجل است که ابراهیم الهاشمی در طول سال‌های اخیر، در تیررس نیروهای اشغالگر آمریکایی در سوریه قرار داشته است. حتی نیروهای آمریکایی بارها جلوی انهدام مقر الهاشمی به دست نیروهای ارتش سوریه را گرفته‌اند و با حضور خود در ادلب، مانع از هلاکت وی شده‌اند.

بایدن به یک نمایش نیاز داشت

رئیس‌جمهور آمریکا در سوریه به یک نمایش نیاز داشت تا بتواند به بهانه آن، استمرار حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی در این کشور را توجیه کرده و فراتر از آن، خود را قهرمان مبارزه با تروریسمی نشان دهد که دولت متبوعش مولد آن بوده است! این عملیات، دقیقاً زمانی رخ داده است که حتی در داخل آمریکا نیز توجیهی برای استمرار اشغالگری واشنگتن در مناطقی از سوریه و عراق وجود ندارد. در چنین شرایطی بایدن و همراهانش ترجیح داده‌اند مهره وابسته به خود، یعنی ابراهیم الهاشمی را به راحتی قربانی کرده و از این عملیات ساده، تحت عنوان یک پروژه امنیتی و نظامی پیچیده یاد کنند!

 

رویکرد واقعی غرب نسبت به تروریسم

نقشه و رویکرد کلان غرب در مواجهه با تروریسم نشان می‌دهد، آمریکا و اتحادیه اروپا بر خلاف ادعای ظاهری خود، نیاز مبرمی نسبت به حیات داعش و القاعده حس می‌کنند. فراتر از آن، هر زمان که دستگاه‌های امنیتی غرب احساس نیاز کنند، به راحتی این مهره‌های بازی و تروریست‌های کوکی خود را از بین می‌برند. رهاسازی جریان‌های مروج خشونت و بحران (نژادپرستان ملی‌گرا و تروریست‌های تکفیری) در غرب، محصول یک رویکرد هدفمند و چندین ساله است که در رأس معادلات امنیتی‌ـ سیاسی غرب ترسیم شده است و امروز محصول و خروجی آن را مشاهده می‌کنیم.

بسیاری از تحلیلگران مسائل اجتماعی و امنیتی معتقدند تروریسم تکفیری و ملی‌گرایی افراطی هر دو برای استخدام و جذب نیرو و بدنه، از عنصر «ترس» استفاده می‌کنند. تروریست‌های تکفیری سعی دارند افراد خشونت‌طلبی را که از جامعه طرد شده‌اند، به سوی خود جذب کرده و آنها را در خصوص مبانی و اهداف خود متقاعد کنند. نژادپرستان افراطی نیز دقیقا از دو مؤلفه «ترس» و «خشم» برای یارگیری خود استفاده می‌کنند. آنها معتقدند در شرایط وحشت و هیجان یا در مواردی که جامعه در وضعیت بحرانی و غیرعادی به سر می‌برد، می‌توانند یارگیری گسترده‌ای را به سود خود و جریان متبوع‌شان صورت دهند. هدایتگر این معادله، دستگاه‌های امنیتی غرب به شمار می‌آیند؛ دستگاه‌هایی که هدف آنها چیزی جز بحران‌سازی در منطقه و جهان نیست.

 

بایدن و بازتولید تروریسم تکفیری

در منطقه غرب آسیا نیز دولت بایدن راهبرد کلانی را به نام «بازتولید تروریسم تکفیری» دنبال می‌کند. راهبردی که ماحصل و خروجی آن چیزی جز ناامن‌سازی منطقه و ارتکاب جنایت از سوی داعش، احرار الشام و دیگر گروه‌های متوحش مورد حمایت غرب نیست.  سؤال اصلی اینجاست که هندسه ترور و وحشت در جهان امروز را چه کسانی ایجاد کرده‌اند؟ آیا می‌توان نقش دستگاه‌های امنیتی غرب را در این خصوص نادیده انگاشت یا نگاهی ساده‌انگارانه به این معادله خونین و خطرناک داشت؟ قطعاً خیر! رهاسازی جریان‌های مروج خشونت و بحران، محصول یک رویکرد هدفمند و چندین ساله است که در رأس معادلات امنیتی‌ـ سیاسی غرب ترسیم شده و امروز محصول و خروجی آن را مشاهده می‌کنیم. نمایش مضحکانه بایدن در ماجرای هلاکت «ابراهیم الهاشمی»، به وضوح نشان می‌دهد مقامات غربی در مسیر پمپاژ بحران و ترور در منطقه غرب آسیا و جهان، حتی به تروریست‌های مورد حمایت خود نیز رحم نمی‌کنند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات