صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۳۶۰۰۵
در گفت‌وگوی صبح صادق با دکترمحمدرضا مرندی مطرح شد

بازی خودی‌ها در زمین دشمن

پایگاه بصیرت / ملیحه زرین‌پور

دشمنان این نظام و انقلاب تنها بدخواهان خارجی و قدرت‌های زورگو نیستند؛ بلکه گاهی دشمن در لباس دوست و از داخل به دنبال تخریب، سیاه‌نمایی و تزریق ناامیدی است تا مردم را نسبت به نظام و انقلاب‌شان ناامید کند و این‌گونه خودی‌هایی در زمین دشمن بازی می‌کنند تا با تصویرهای سیاه و واهی از نداشته‌های ما و داشته‌های آنها دشمن را زودتر به اهداف شومش و تخریب پایگاه مردمی انقلاب برساند. هر چند نقشه‌های واهی دشمن همواره با شکست مواجه می‌شود، اما نباید از یاد برد که گرانی و بهم‌ریختگی اقتصاد و همه گیری کرونا و مشکلات آن تنها مختص ایران نیست و گاهی اوضاع داخلی کشورهای متخاصم به مراتب بدتر است و از طرفی نباید حرف یاوه‌گویان و به ظاهر دلواپسان را باور کرد؛ چرا که هنوز چند ماهی بیشتر از آغاز دولت جدید نگذشته و تا حصول نتایج اندکی زمان نیاز است. برای بررسی این مهم پای صحبت‌های دکترمحمدرضا مرندی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی نشسته‌ایم. این مصاحبه را پیش‌رو دارید.

 

تحلیل و ارزیابی شما درباره سیاه‌نمایی‌های دشمن از وضعیت داخلی کشور در مقایسه کشورهای خارجی چیست؟ چرا بدخواهان داخلی به این امر دامن می‌زنند؟

متأسفانه، افرادی در داخل کشور همواره به دنبال سیاه‌نمایی و معکوس جلوه دادن شرایط هستند و عده‌ای تحت تأثیر همین جوسازی‌ها همه دار و ندارشان را فروختند و در آرزوی بهشت می‌روند؛ ولی در حقیقت خود را از بهشت به جهنم می‌اندازند و راه برگشتی هم ندارند؛ یعنی رویی برای برگشت ندارند. کسانی که اینجا زندگی عالی داشتند، همه اموال‌شان را فروختند و رفتند؛ اما در کشورهای خارجی زندگی راحتی ندارند.

سوای اینکه خود مردم این کشورها هم زندگی راحتی ندارند، معدود کشورهای غربی، مانند سوئیس و سوئد و... هستند که مردم‌شان آنجا زندگی راحتی داشته و در رفاه هستند. اما در کشورهایی مانند انگلستان و آمریکا مردم مشکلات شدید معیشتی دارند و ایرانی‌هایی که به این کشورها می‌روند، گاهی به فقر و فلاکت زیادی می‌افتند. منتهی این افراد زمانی که می‌خواهند با هموطنان خود صحبت کنند دروغ می‌گویند؛ چرا که تمام آبرو و سرمایه‌شان را گذاشته‌اند، این همه دردسر کشیده‌اند و حالا می‌بینند که به جهنمی وارد شده‌اند و برای اینکه آبروی‌شان بیشتر ریخته نشود یا صحبت نمی‌کنند یا دروغ می‌گویند.

آمارها حاکی از آن است که بیشترین نسبت بی‌خانمان‌های دنیا در آمریکاست؛ ولی در کشورما با این همه گرانی و تورم به نسبت جمعیت، بی‌خانمان بسیار بسیار پایینی داریم. اما هم دشمن سعی در معکوس جلوه دادن واقعیت‌ها دارد و هم بدخواهان وضعیت کنونی جامعه و مسائل معیشتی را خیلی بد جلوه می‌دهند؛ چرا که می‌خواهند دولت جدید را ناکارآمد جلوه دهند.

 

چرا عده‌ای بر بی‌اثر بودن فعالیت‌های دولت جدید اصرار دارند و ناکارآمدی‌های دولت قبل را به گردن دولت جدید می‌اندازند؟

عده‌ای قصد دارند دولت جدید را ناکارآمد جلوه دهند؛ در حالی که شش ماه پیش آقای رئیسی دولت را در حالی به دست گرفت که به اذعان دکتر نوبخت یک ماه پیش از تحویل دولت، خزانه خالی و صفر بوده است. برخلاف دولت آقای روحانی که در سال 1392 به دروغ گفت من خزانه‌ خالی را تحویل گرفتم، در حالی که ۱۲۰ میلیارد پول داشت.

آقای رئیسی خزانه خالی را تحویل گرفت و چیزی هم نگفت. این تنها بخشی از ماجرا بود؛ چرا که دولت قبل تعهدات بسیار بالایی برای دولت جدید ایجاد کرده بود که زمان اجرا و هزینه‌اش عملاً به دوش دولت آقای رئیسی افتاد؛ برای نمونه افزایش حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها که در سال 1400 دو برابر 1399 شد، عملاً از زمانی اعمال شد که دولت جدید مستقر شد؛ اما با همه این مشکلات دولت توانست رشد تورم را کنترل کند و این به معنای کاهش تورم نیست؛ بلکه به معنای کاهش سرعت رشد تورم است.

گذری بر اقدامات دولت جدید در این چند ماه ثابت می‌کند که دولت فعالیت‌های مهمی انجام داده است. یکی از اقدامات مهمی که این دولت انجام داد و به سرعت هم محقق شد، کنترل کروناست. زمانی که دولت تحویل گرفته شد، روزانه ۷۰۰ نفر فوتی داشتیم، اما دولت توانست این وضعیت را مهار کند. در همین راستا با سرعت به مقدار زیادی واکسن وارد و تزریق شد، در حالی که دولت قبل در طول یک سال ‌ونیم تنها توانسته بود دو میلیون نفر را واکسن بزند؛ اما طی این پنج ماه ۱۰۰ میلیون دوز واکسن‌زده شده و حدود ۷۰ یا ۸۰ درصد مردم واکسن زده‌اند.

اقدامات بسیار خوبی در همین چند ماه از ابتدای دولت جدید انجام شده؛ اما چندان زودبازده نیست و به زودی جواب نمی‌دهد و باید برای حصول نتیجه و تأثیرات مثبت آن به ویژه در حوزه اقتصاد و معیشت خانوارهای ایرانی کمی به دولت زمان بدهیم؛ مانند قراردادهایی که با چین و روسیه بسته شد که تا به نتیجه برسند، مدتی طول می‌کشد؛ اما قطعاً سال آینده با توجه به اقداماتی که صورت گرفته، شاهد گشایش‌های بسیاری در معیشت مردم خواهیم بود و این روند اصلاحی ادامه خواهد داشت.

در خصوص برجام هم دولت طرح جدی در دستگاه سیاست خارجی در پیش گرفته و امید است که در برجام هم بتوانیم با اقتدار و عزتی که دولتمردان و به ویژه دستگاه دیپلماسی از خود نشان می‌دهد، به توافقات کارگشایی دست پیدا کنیم.

 

  دشمن از هر فرصتی برای سیاه‌نمایی وضعیت کشور بهره می‌گیرد و بسیاری از دستاوردها را معکوس جلوه می‌دهد، چرا عده‌ای در داخل به این اهداف دشمن کمک می‌کنند و به دنبال تزریق ناامیدی در کشور هستند؟

ما دو جناح در کشور داریم که تا حدی ویژگی‌های مخالف هم دارند. یکی جناح اصلاح‌طلب است که اعتدالی را هم داخل آن قرار می‌دهیم؛ اینها هیچ وقت به هیچ حقی قانع نیستند و همواره سعی می‌کنند ناحق را حق جلوه دهند و در فضاسازی و جوسازی هم ید طولایی دارند. در مقابل جناح اصولگرایی را داریم که متأسفانه به دنبال حق خودشان هم نیستند. اقداماتی که این چندماهه دولت آقای رئیسی انجام داد، اگر اصلاح‌طلبان بودند، آن را در بوق و کرنا می‌کردند و تبلیغات زیادی انجام می‌دادند؛ اما متأسفانه جریان اصولگرا از جهت اطلاع‌رسانی قوی نیست و سازمان رسانه‌ای قوی هم ندارد.

برای نمونه، در همین مورد کرونا دولت باید به خود ببالد که توانسته است در مدت کوتاهی کرونا را مهار کند، آن هم در شرایطی که کرونا در کل دنیا غوغا می‌کند. آمار مبتلایان در آمریکا با سه هزار کشته در روز روبه افزایش است؛ اما در ایران برعکس مسیر کاهشی را طی می‌کند؛ این دستاورد بسیار بزرگی ‌است، اما در ضعف نظام تبلیغاتی دولت جدید دیده نمی‌شود.

دولت باید اطلاع‌رسانی کند و این حیای بی‌جایی است که به خرج می‌دهد؛ زیرا بسیاری از مشکلاتی که امروز وجود دارد، مولود ناکارآمدی‌های دولت قبلی است؛ هم صندوق خالی برای دولت جدید به جا گذاشته و هم تعهدات جدید و هزینه‌بری ایجاد کرده است. از آن طرف جریان مقابل آنقدر بی‌حیاست که با تمام مشکلاتی که برای کشور ایجاد کرده، اقدامات خوبی را که در این دولت جدید صورت می‌گیرد، به بد تعبیر می‌کند.

همین سفرهای استانی که آقای رئیسی انجام می‌دهد، اقدام بسیار مثبتی است که از وقت تفریح و استراحت خود در روزهای جمعه می‌گذرد تا به استان‌ها سر بزند و مشکلات را از نزدیک ببیند، نه مانند رئیس دولت قبل که در اتاقش می‌نشست و از داخل اتاقش می‌خواست همه چیز را کنترل کند؛ اما برخی بدخواهان و جریان مخالف دولت همین ویژگی مثبت را منفی تعبیر می‌کنند، در حالی که در برابر کارهای منفی دولت منسوب به خود سکوت می‌کردند.

آنها می‌خواهند اوضاع را سیاه جلوه دهند تا دولت انرژی خود را برای پاسخ به آنها بگذارد و نتواند موفق شود؛ به ویژه در برجامی که آنها خسارات بسیاری برای کشور به بار آوردند، نه در اصل برجام؛ بلکه در نوع پذیرش و نوع اجرای تعهدات آن ایرادات بسیاری وجود داشت.

چطور تمام تعهدات برجام را انجام دادید بدون اینکه انتظار داشته باشید طرف غربی هم تعهداتش را انجام دهد؟ باید مرحله به مرحله انجام می‌دادید و گام به گام اقدام می‌کردید! بعد می‌گویید که طرف اروپایی و آمریکایی بیا و تعهداتت را اجرا کن و آنها هم اجرا نکردند. این همه افتضاح به بار آوردید و صدای هیچ‌کدام از این اصلاح‌طلب‌ها هم در نیامد و توجیهش هم کردند. حالا این دولت شب و روز کار می‌کند و در حد توانش هم موفقیت‌های بزرگی را به دست آورده؛ اما چرا این موفقیت‌ها را سیاه می‌کنید؟ موفقیت‌ها را ناکارآمدی خطاب کردن اوج بی‌انصافی است و تنها فضای جامعه را خراب و دشمن را به هدفش نزدیک‌تر می‌کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات