صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۳۶۰۰۶
در گفت‌وگو‌ی صبح صادق با دکتر محمدحسن قدیری‌ابیانه مطرح شد

ناامیدی آفت جامعه انقلابی

پایگاه بصیرت / فاطمه علوی

این روزها بیش از هر زمان دیگری شاهد تلاش‌های دشمن برای تزریق ناامیدی به جامعه انقلابی هستیم؛ جامعه‌ای که حتی در سخت‌ترین روزهای نبرد و تحریم‌های ظالمانه دشمن هم کمر خم نکرد تا مبادا امیدی در دل ناامید دشمن روشن شود که در مسیر موفقیت قرار گرفته‌اند! در همین زمینه با دکتر محمدحسن قدیری‌ابیانه، کارشناس مسائل راهبردی و سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا مصاحبه‌ای داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

جناب قدیری! چرا امید در جامعه اهمیت دارد؟ و چه نقشی در پیشرفت جامعه ایفا می‌کند؟

امید به آینده، موتور محرکه هر فرد و جامعه‌ای است؛ به همین دلیل برای متوقف کردن پیشرفت انقلاب و ضربه زدن به ملت ایران دشمنان تلاش می‌کنند این امید را از مردم بگیرند. امید همراه با اعتماد، تلاش و البته خودباوری عوامل مؤثری برای پیشرفت هر فرد یا هر کشوری هستند. خودباوری، اعتماد بین افراد و بین دولت و مردم و مردم با نظام، در حقیقت کمک می‌کند که کار جمعی گسترده و ملی صورت بگیرد. بنابراین، دشمن تلاش زیادی می‌کند تا اعتماد مردم به مسئولان و مسئولان به مردم را از بین ببرد و خودباوری را به منزله یکی از عوامل پیشرفت نابود کند.

 

  چرا نداشتن اعتماد به درون و باور نداشتن شعارهایی، مانند «ما می‌توانیم» به نفع دشمن است؟

کسانی که خود را باور نداشته، فاقد اعتماد به نفس باشند و توانایی‌های خود را نشناسند، به سمت جلو حرکتی نخواهند داشت. بنابراین، از دیرباز یکی از تلاش‌های استعمار این بوده که اعتماد به نفس را از مردم و جوانان ما بگیرد و القا کند که «ما نمی‌توانیم»؛ در حالی که یکی از حرکت‌های بزرگ امام و انقلاب اسلامی تقویت باور «ما می‌توانیم» بوده است و الان دیگر «ما می‌توانیم» یک شعار قدیمی شده و باید بگوییم که «ما توانستیم» و این را انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف ثابت کرد. برای نمونه، ما بالاترین تحریم‌ها و توطئه‌ها را علیه صنایع هسته‌ای و موشکی خود داشتیم، اما در اوج تحریم‌ها بیشترین پیشرفت‌ها را در همین عرصه‌ها کسب کردیم؛ به گونه‌ای که دشمنان ما امروز جرئت تعرض را به خود نمی‌دهند. رسانه‌های گروهی دشمن سعی می‌کنند برای اینکه به این خودباوری لطمه بزنند، داشته‌ها و پیشرفت‌های ما را نادیده بگیرند و اگر نقاط ضعفی وجود دارد، آن را بزرگنمایی کرده و حتی نقاط قوت ما را به عنوان نقطه ضعف معرفی کنند، تا شاید بتوانند این اعتماد به نفس را از ما بگیرند.

 

   اگر ناامیدی در جامعه انقلابی ریشه بدواند، چه آفتی را منجر می‌شود و اصلا چرا دشمن به دنبال تزریق ناامیدی است؟

هدف دشمن در دشمنی با نظام جمهوری اسلامی این است که نظام را سرنگون کرده، ایران را تجزیه و به منابع ثروت آن دست پیدا کند. دشمن همه راه‌ها را برای سرنگونی نظام طی کرده است، جنگ هشت ساله با کمک همه قدرت‌های شرقی و غربی با مقاومت ایران شکست خورد. هرچند گاهی دشمن از گزینه‌های روی میز حرف می‌زند، منتها این گزینه‌ها نظامی نخواهد بود؛ چرا که جرئت نمی‌کند و اگر چنین کاری کند، ضربات بسیار مهلکی به آن وارد خواهد شد که اگر غیر از این بود، آنها تا به حال چندین بار حمله کرده بودند. دشمن به دنبال این است که نظام را از درون سست کند و برای این‌کار به سراغ ناامید کردن مردم از نظام و انقلاب می‌رود؛ چرا که پشتیبان این نظام خود مردم هستند. مردم در عرصه‌های انقلاب، جنگ و... باعث شکست دشمن شدند، لذا باید ذهن مردم را در تصرف خودشان بگیرند و این همه پایگاه‌های خبری، شبکه‌های رادیو و تلویزیون ضد انقلاب و... برای گرفتن پایگاه مردمی است.  پایگاه مردمی هرجا مشارکت کند، پیروزی قطعی نصیب خواهد شد، لذا آنها باید مردم را ناامید کنند تا در نهایت این ناامیدی، آن مشارکت خدشه‌دار شود، و از این طریق پایه‌های حکومت را سست کنند و زمینه‌ را برای تجزیه کشور و تصاحب منابع ثروت فراهم آورند. این را افرادی مانند اردشیر زاهدی هم فهمیدند و اعلام کردند اگر جمهوری اسلامی نباشد، ایرانی باقی نمی‌ماند و تجزیه خواهد شد و دشمن بر ملت ما مسلط می‌شود. دشمن در عین تزریق ناامیدی به مردم سعی می‌کند با دادن امید واهی به خوشبختی در صورت مهاجرت به کشورهای دیگر، ایران را از نیروهای نخبه بی‌نصیب کند.

 

   برای از بین بردن آفت ناامیدی در جامعه و شکست توطئه‌های دشمن چه باید کرد؟

دشمن در نهایت در توطئه‌هایش شکست می‌خورد؛ با این حال ما باید از ابتدا فرزندان‌مان را خودباور بار بیاوریم. این در آموزش و پرورش، مهدکودک و حتی قبل از آن در برنامه‌های کارتونی که برای بچه‌ها می‌سازند، باید متبلور شود. ما قطعاً امتیازات بالایی برای فرزندان کشورمان نسبت به مردم بسیاری از کشورها داریم، از جمله اینکه در یک کشور اسلامی هستیم و از پدر و مادر مسلمان به دنیا آمدیم و قرآن را به عنوان کلام خدا می‌شناسیم و باور داریم؛ این در حالی است که در خیلی از کشورها افرادی به دنیا می‌آیند که گاهی نتیجه رابطه نامشروع هستند و کشورهایی که در فساد غرقند، مثل امروز فرانسه که حتی رابطه با محارم را هم آزاد کرده است.  یکی از دلایلی که ما شاهد گسترش خیلی سریع کرونا در کشورهای آمریکا و اروپا هستیم، گسترش فساد و مراکز بزرگ فساد در این کشورهاست و عاداتی که به رفتارهای هنجارشکنانه دارند، در حالی که قاعدتاً امکانات پزشکی در آمریکا و اروپا خیلی بیشتر از امکانات پزشکی در ایران ماست؛ ولی روابط سالم در ایران، باعث شده که علاوه بر زحمات کادر درمانی و سیاست‌های دولت در این ارتباط، زیان‌های ما نسبت به کشورهای غربی خیلی کمتر باشد. لذا ما باید تلاش کنیم تبلیغات دشمنان را خنثی کرده و جوانان و فرزندان‌مان را خودباور بار بیاوریم. خودباوری در جامعه سبب شکست توطئه‌های دشمنان و جلوگیری از رشد ناامیدی می‌شود. ما دلایل زیادی داریم برای اینکه امیدوار باشیم. بزرگ‌ترین داشته ما همین سرمایه انسانی و اعتقاد به دین اسلام است. علاوه بر اینها، کشور ما از لحاظ وسعت بزرگ‌تر از مجموع کشورهای انگلستان، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیاست؛ وسعت جنگل‌های ما به تنهایی از وسعت برخی از کشورهای اروپایی بیشتر است، مجموع ذخایر نفت و گاز ما از مجموع ذخایر نفت و گاز هر کشوری بیشتر است و همه عناصر جدول مندلیف در معادن کشور یافت می‌شود؛ اما بسیاری از اینها بالقوه است و باید به بالفعل تبدیل شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات