صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۳۶۰۰۷
در آیین اختتامیه سی‌وسومین دوره مسابقات قرآنی نیروهای مسلح اعلام شد

افتخارآفرینی چهره‌های قرآنی سپاه

آیین اختتامیه سی‌وسومین دوره مسابقات قرآن کریم آقایان شاغل و وظیفه نیروهای مسلح، با حضور فرماندهان لشکری به میزبانی سازمان عقیدتی‌ـ سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی، رئیس دفتر عقیدتی‌ـ سیاسی فرماندهی کل قوا طی سخنانی در این مراسم با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب بر درک و فهم قرآن تأکیدات فراوانی دارند، اظهار داشت: «یکی از ابعاد فهم قرآن، توجه به تحلیل‌های سیاسی قرآن است. قرآن، کتاب تاریخی نیست و وقایع‌نگاری نمی‌کند، بلکه چرایی را بیان می‌کند.»

وی اضافه کرد: «بسیاری از تاریخ‌نویسان، وقایع نگاری کرده‌اند و به چرایی حوادث کمتر نگاه می‌کنند. قرآن به وقایع با هدف چرایی می‌نگرد. بخشی از قرآن براساس بیان تاریخ و طی حوادث گذشته و با رویکرد تحلیلی همراه است. چنانکه در قرآن ۱۳۲ بار از موسی‌بن‌عمران و ۴۰ بار از حضرت نوح(ع) سخن به میان آمده است.»

رئیس دفتر عقیدتی‌ـ سیاسی فرماندهی کل قوا تصریح کرد: «یکی از مهم‌ترین دستاوردهای تبلیغی برای تاریخ، مطالعه تاریخ گذشتگان و عبرت‌گیری از آنهاست.»

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی بیان کرد: «نظر قرآن این است که تحولات تاریخی قانونمند هستند، به سه دلیل؛ یکی ارجاع به تاریخ پیشینیان است که اگر حوادث تاریخی جبری بود، آن هنگام ارجاع چه معنا دارد، دلیل دوم تحلیل انقلاب‌ها و بعثت‌های گذشته به طور خاص بوده است. قرآن به پیامبر(ص) می‌گوید: «به امتت بگو به گذشته‌ات نگاه کند»، یعنی این حوادث قابل تکرار است و دلیل سوم این است که قرآن برای انسان در تحولات تاریخی نقش قائل است.»  وی به فرمایشی از امام باقر(ع) اشاره کرد و ادامه داد: «در آنجا از حضرت سؤال کردند که چه شد و دختر پیامبر بین در و دیوار قرار گرفتند؟ آنجا جواب می‌دهند اگر حمزه و جعفر بودند، اجازه نمی‌دادند چنین اتفاقی بیفتد؛ یعنی دو نفر می‌توانستند تحولات تاریخی را تغییر دهند.»

حجت‌الاسلام سعیدی با اشاره به اینکه هرچه درباره تدابیر رهبری بگویم کم است، گفت: «سایر کشورها از عظمت قدرت تحلیل ایشان نسبت به معادلات جهانی و بین‌المللی، زبان اعتراف گشوده‌اند و تعجب کرده‌اند. ایشان فرمودند «ایستادگی کنید، این تحریم شکسته می‌شود» امروزه سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید: «تشت رسوایی از بام کاخ سفید به زمین افتاده و صدای این رسوایی در دنیا پیچیده است» و این نقش ایستادگی ملت ما در کنار رهبر معظم انقلاب است.» وی در پایان سخنانش اظهار کرد: «ذکر چهار نکته مهم است؛ اول اینکه تاریخ آیینه‌ای تمام‌نما برای عبرت است. دوم اینکه فراز و فرود انقلاب‌ها و تمدن‌ها، قانون‌مند است. سوم اینکه قرآن مستندترین و غنی‌ترین منبع برای تحلیل حوادث گذشته است و چهارم اینکه انسان چه مثبت و چه منفی در تحولات تاریخی و فراز و فرود تمدن‌ها نقش دارد.» در بخش دیگر این مراسم حجت‌الاسلام محمدباقر ابراهیمی، معاون تبلیغات و روابط عمومی سازمان عقیدتی‌‌ـ سیاسی وزارت دفاع گزارشی از برگزاری این برنامه ارائه کرد و افزود: «این دوره از مسابقات با رقابت ۲۳۵ نفر از نیروهای پایور و وظیفه نیروهای مسلح در ۱۰ رشته،‌ چون قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، اذان، درک مفاهیم براساس جزء ۲۳ تفسیر نمونه در دو سطح، حفظ ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ جزء و حفظ کل برگزار شد.»بر این اساس از ارتش ۶۰ نفر، از سپاه پاسداران ۶۰ نفر، از  فرمانده انتظامی ۶۰ نفر و از وزارت دفاع ۳۹ نفر و از ستاد کل نیروهای مسلح ۱۶ نفر به این رقابت‌ها راه پیدا کردند که با قضاوت داوران ملی و بین‌المللی به تفکیک در ۷ سالن برگزار شد.

وی بیان کرد: «رتبه‌های اول تا چهارم براساس تعداد شرکت‌کنندگان عبارت است از سپاه با ۳۷ نفر (۱۹ نفر از کارکنان پایور و ۱۸ نفر از کارکنان وظیفه) و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با ۲۸ نفر (۱۴ نفر از کارکنان پایور و ۱۴ نفر از کارکنان وظیفه) و ارتش جمهوری اسلامی با ۲۲ نفر (۹ نفر از کارکنان پایور و ۱۳ نفر از کارکنان وظیفه) و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با ۱۳ نفر (۱۲ نفر از کارکنان پایور و ۱ نفر از کارکنان وظیفه) است.»

ابراهیمی تصریح کرد: «مجموع امتیاز کسب شده در گروه آقایان شاغل به ترتیب اول تا چهارم به سپاه پاسداران با ۹۸۰ امتیاز، نیروی انتظامی با ۵۸۰، وزارت دفاع با ۵۷۰ و ارتش با ۴۰۰ و در گروه نیروهای وظیفه سپاه پاسداران با ۱۰۵۰، فرماندهی انتظامی با ۶۱۰ امتیاز، ارتش با ۵۶۰ امتیاز و وزارت دفاع با ۴۰ امتیاز می‌رسد.»

معاون تبلیغات و روابط عمومی سازمان عقیدتی‌ـ سیاسی وزارت دفاع اضافه کرد: «میانگین امتیازات کسب شده در گروه‌های پایور و وظیفه به این شرح است؛

سپاه پاسداران با ۲۰۳۰ امتیاز، نیروی انتظامی با ۱۱۹۰ امتیاز، ارتش با ۹۶۰ امتیاز و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با ۶۱۰ امتیاز.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات