صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۳۶۰۱۲
حال و هوای جبهه‌ها و شهرها در سی‌‌‌وپنج سال پیش

بعد از چند روز دوباره موشک‌ها آمدند

پایگاه بصیرت / زینب گل‌محمدی

درباره عملیات کربلای5 که از مهم‌ترین نبردهای هشت سال دفاع مقدس است، تحلیل‌های زیادی وجود دارد. سی‌‌وپنج سال پیش در چنین روزهایی، همانطور که رزمندگان اسلام زیر آتش دشمن، ‌به نبرد جانفرسای‌شان ادامه می‌دادند، مردم شهرها هم از بمباران و موشک‌باران بعثی‌ها امان نداشتند و حالا فرصت خوبی است از لابه‌لای تک‌جمله‌های خبری از آن روزها به تصویر واقعی‌تری از آن روزها برسیم. برخی اتفاقات 17 تا 22 بهمن‌ماه 1365 را برای‌تان انتخاب کرده‌ایم تا در اتمسفر اتفاقات آن روزها قرار گیرید... .

 

جمعه 17 بهمن 1365

- در حالی که فعالیت امروز ارتش عراق در غرب کانال پرورش ماهی تقریباً عادی گزارش شده، اما مواضع ایران در سر پل غرب نهر جاسم به شدت زیر آتش قرار دارد. دشمن به سبب ضربات زیادی که خورده، تیپ‌هایی که بیشترین انهدام را داشته‌اند، از منطقه خارج و در خطوط غیر فعال مستقر کرده است. کلیه مرخصی‌ها حتی مرخصی‌های استعلاجی هم همچنان لغو است.

- به دنبال قطعی شدن اجرای مرحله اول طرح ادامه عملیات کربلای5 در جلسه روز گذشته فرماندهان سپاه، امروز جلسه‌ای دیگر با حضور فرماندهان نیروی زمینی و قرارگاه عملیاتی کربلا تشکیل شد تا طرح مانور یگان‌های این قرارگاه بررسی شود. اگر چه طرح در زمان شروع عملیات تصرف قسمت باقی‌مانده خط جاسم قطعی فرض شده بود؛ اما از نظر فرماندهان یگان‌های قرارگاه، که باید این عملیات را اجرا می‌کردند، به دلایلی مثل نبود توان و فرصت کافی، پذیرفته نشد.

- امروز علاوه بر حمله جنگنده‌‌های عراق به مناطق مسکونی تبریز، اصفهان و اراک، تأسیسات نفتی و اقتصادی گچساران و دو مرکز نظامی دزفول هم مورد حمله واقع شد. عراق هم اعلام کرد توپخانه ایران،‌ دو شهر و یک قصبه‌اش را زیر آتش گرفته است.

- در حالی که برخی رسانه‌های خارجی با مهم خواندن پیروزی ایران، به آمریکا توصیه کردند به سقوط صدام کمک کند، حامیان صدام از جمله کویت بر حمایت از عراق افزودند. روزنامه «اینترنشنال هرالد تریبیون» نوشت: «عملیات اخیر ایران در حوالی بصره، کارشناسان نظامی را به پیروزی ایران ‌متقاعد کرده است. با سقوط حکومت صدام و پایان ناگهانی ریاست‌جمهوری او،‌ پیروزی ایران تسریع خواهد شد.»

- آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس‌جمهور در خطبه‌های نماز جمعه موضوع آزادی از منظر اسلام، دستاوردهای انقلاب اسلامی، حضور ناوگان دریایی آمریکا در منطقه، موضع‌گیری نکردن سازمان‌ها و دولت‌ها در برابر بمباران شهرها و تلفات عراق در عملیات کربلای5 را بررسی کرد.

- در میزگردی با حضور تیمسار ظهیرنژاد، نماینده امام در شورای عالی دفاع و لاهیجانیان، قائم مقام وزارت جهاد سازندگی و مهمانان خارجی در هتل لاله، وضعیت نیروهای مسلح در آغاز جنگ و نقش خطیر جهادگران جهاد سازندگی در جبهه‌ها بررسی شد.

- در پی حضور نخست‌وزیر ترکیه در آمریکا و گمانه‌زنی در خصوص نقش این کشور در پایان دادن به جنگ و بهبود روابط ایران و آمریکا، دبیرکل ناتو گفت: «ترکیه با توجه به سابقه تاریخی و موقعیت استراتژیکی می‌تواند خارج از چارچوب ناتو در این زمینه اقدام کند.»

- در مورد استفاده عراق از سلاح شیمیایی، امروز علاوه بر اعلام تحقیق از اتهام تخلف یکی از شرکت‌های ایتالیایی در صدور مواد شیمیایی به عراق، یکی از پزشکان بیمارستانی در آلمان به تشریح وضعیت مصدومان شیمیایی ایرانی پرداخت.

 

شنبه 18 بهمن 1365

- نظامیان عراقی در تلاشی دیگر، در بخش جنوبی منطقه عملیاتی کربلای5، سعی کردند سرپل تصرف شده رزمندگان ایران در غرب نهر جاسم را پس بگیرند، اما موفق نشدند.

- شرکت بیمه لویدز لندن از حمله امشب به یک نفت‌کش نروژی در دهانه تنگه هرمز خبر داد و اضافه کرد تعداد کشتی‌هایی که تاکنون هدف حملات ایران با عراق قرار گرفته‌اند، به 284 فروند رسیده است.

- فرمانده و معاون اطلاعات قرارگاه نصرت با فرمانده کل سپاه دیدار کردند و از آخرین و ضعیت خطوط دفاعی خودی و دشمن در منطقه هورالعظیم گزارش دادند. علی هاشمی در این گزارش گفت: دشمن پس از شروع عملیات، از نیروهای مستقر در خطوط دفاعی‌اش برداشت کرده، اما تظاهر به تقویت این خطوط می‌کند.

- پیرو دستور چهار روز قبل فرمانده عالی جنگ، به فرمانده نیروی زمینی ارتش، برای انتقال تجهیزات درخواستی سپاه به منطقه عملیاتی کربلای5، بعدازظهر امروز وی در قرارگاه خاتم‌الانبیاء حضور یافت و در این خصوص با فرمانده کل سپاه مذاکره کرد.

- مقامات جمهوری اسلامی یادداشت‌هایی خطاب به سازمان‌های بین‌المللی مانند یونیسف و یونسکو ارسال و خواستار محکومیت جنایات عراق در بمباران مناطق مسکونی و آثار تاریخی شدند.

یک خبرنگار نروژی‌، تبلیغات غرب راجع به اعزام نوجوانان به جنگ از سوی جمهوری اسلامی را رد کرد.

- ماهر عبدالرشید، یکی از فرماندهان ارتش عراق ضمن اعلام آمادگی این کشور برای دفاع از همه نقاط مرزی و آزاد کردن فاو، مدعی شد تاکتیک‌های نظامی ایران بدون تغییر مانده است.

- رئیس دیوان عالی کشور، مجازات کشور متجاوز و سرنگونی حزب بعث را دلیل چرایی تداوم جنگ دانست.

 

یکشنبه 19 بهمن 1365

- امروز هم مانند روزهای گذشته، اگر چه اغلب فرماندهان یگان‌های رزمی با اجرای زودهنگام طرح ادامه عملیات کربلای5 موافق نبودند و برای این منظور زمان بیشتری را طلب می‌کردند، اما فرمانده کل سپاه با اعتقاد به اینکه در این صورت، مواضع دفاعی عراق تثبیت و در نتیجه، امکان عملیات سخت‌تر خواهد شد، همچنان بر اجرای این طرح، اصرار می‌ورزید.

- به موجب گزارش امروز معاونت نیروی انسانی نیروی زمینی سپاه، به فرماندهی این نیرو ‌از مجموع نیروی کادر یگان‌هایی که در عملیات کربلای5 شرکت کردند، 509 نفر شهید و 2106 نفر مجروح شدند.

- امروز با وجود تهدید پرتاب موشک به بغداد به دلیل بمباران نشدن شهرهای کشور، ‌این موشک پرتاب نشد.

- امروز در نوار مرزی سراوان هشت نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق که در ایام دهه فجر در صدد ایجاد اغتشاش و ناامنی در شهرستان بودند، در درگیری مسلحانه با نیروهای سپاه کشته شدند.

 

دوشنبه 20 بهمن 1365

- در حالی که بر اساس مصوبه جلسه روز گذشته فرماندهان منطقه عملیاتی کربلای5 قرار است فردا شب رزمندگان حمله‌ای دیگر در این منطقه را اجرا کنند، دو نفر از فرماندهان نظامی عراق و نیز دیپلمات‌های مقیم بغداد،‌ وقوع این حمله را پیش‌بینی کردند.

- ماهر عبدالرشید، فرمانده جبهه جنوبی بصره، پیش‌بینی کرد نیروهای ایرانی در حال تدارک حمله جدید به بصره هستند و احتمال دارد همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب،‌ دست به این حمله بزنند.

- نیویورک تایمز ضمن اظهار نگرانی از احتمال پیروزی ایران در جنگ برای اولین بار توصیه کرد آمریکا و متحدانش باید برای پایان دادن به جنگ پیش از پیروزی ایران، برکناری صدام را مورد توجه قرار دهند.

 

سه‌شنبه 21 بهمن 1365

- تلاش دیگر ارتش عراق برای پس گرفتن سرپل غرب نهر جاسم در منطقه عملیاتی کربلای5 به شکست انجامید.

- حجت‌الاسلام هاشمی‌رفسنجانی، فرمانده عالی جنگ در یادداشت امروز خود آورده است: از جبهه اطلاع گرفتم، ‌گفتند بناست امشب عملیات باشد. شب معلوم شد که به علت مهتاب و آمادگی دشمن منصرف شده‌اند. من هم تأکید کردم ممکن است دشمن، ‌به خاطر احتمال عملیات در شب 22 بهمن،‌ آمادگی داشته باشد.

 

چهارشنبه 22 بهمن 1365

- نیروهای خودی و معارضان عراقی در یک عملیات مشترک نامنظم، با نام فتح4، چند مرکز نظامی در عمق هفتاد کیلومتری خاک عراق را منهدم کردند.

- سه قرارگاه عملیاتی نیروی زمینی سپاه گزارش دادند که فعالیت‌های مهندسی، هوایی و توپخانه‌ای ارتش عراق در منطقه عملیاتی کربلای5 همچنان ادامه دارد. معاون اطلاعات قرارگاه قدس گفت نیروهای پیاده دشمن مشغول سنگرسازی و تشکیل خط جدید در پشت کانال ماهی و سمت راست و روی کانال زوجی هستند. دشمن سیم‌خاردارهای زیادی وارد منطقه کرده و در بعضی نقاط، چندین ردیف سیم‌خاردار نصب کرده است.

- رئیس‌جمهور در مراسم راهپیمایی ضمن تأکید بر ادامه جنگ، برقراری صلح و امنیت را فقط در صورت تنبیه عراق ممکن دانست. راهپیمایی 22 بهمن از ساعات نخست صبح در تهران با حرکت مردم به سمت میدان آزادی آغاز شد.

- همزمان با سالروز پیروزی انقلاب و پس از چند روز توقف، جنگ شهرها دوباره از سر گرفته شد و چندین شهر بمباران شدند.83 نفر شهید ‌و 350 نفر مجروح شدند.

-  شهرهای اصفهان، قروه، ‌شوشتر،‌ سردشت و... امروز بمباران شدند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات