صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۳۶۱۰۷

ایستادن برابر جریان باطل

پایگاه بصیرت / اسماعیل کوثری

استکبارستیزی، مردم‌سالاری، اقتدار و امنیت از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است که جز با جهاد و مبارزه محقق نشد. رهبر معظم انقلاب از دو سال پیش بر موضوع توجه به جهاد تبیین تأکید کردند؛ زیرا روشنگری یکی از ارکان اصلی در جنگ رسانه‌ای امروز به شمار می‌رود. به عبارت دیگر، وظیفه همگانی است که پیرو «جهاد تبیین» مقابل روایتگری غلط دشمن بایستیم؛ پس در این راه باید موضع‌گیری عقلانی را پیش بگیریم. برکسی پوشیده نیست که در سال‌های پس از انقلاب، کشور ما با انواع تهدیدهای نرم از سوی استکبار مواجه بوده است؛ اما امروز ایران مقتدر، به واسطه انقلاب اسلامی که انقلاب ارزش‌ها بوده، در دنیا به عزت دست یافته است.

 

تحقق جهادتبیین وروشنگری در جامعه

اکنون 12 سال از فتنه سال 1388 می‌گذرد. همه ساله رسانه‌های فارسی‌زبان سعی دارند روایت تازه‌ای از آن وقایع بیان کنند؛ اما به جرئت می‌توان گفت همیشه در این موضوع شکسته خورده‌اند؛ چرا که فتنه 88 مصداق بارز روشنگری برای مردم مقابل باطل بود که با مدیریت رهبر معظم انقلاب نیز با شکست مواجه شد. بنابراین باید به این نکته توجه کرد که در راه جهاد تبیین به ملزوماتی چون مبارزه انقلابی، مواجهه جهادی و موضع‌گیری عقلانی نیاز است. همانگونه که رهبر معظم انقلاب تأکیده کرده‌اند که باید همواره واقعیت‌های جامعه به درستی تبیین شوند.

 

  چرایی تأکید امام خامنه‌ای بر جهاد تبیین

بررسی مجموعه وقایع و اتفاقات در دو دهه اخیر، نشان می‌دهد، در بسیاری از موارد جامعه به تبیین نیاز داشت؛ همانگونه که این نیاز در اوایل انقلاب نیز احساس می‌شد، اما در سال‌های اخیر وضعیت به گونه‌ای تغییر کرده که اهمیت «جهاد تبیین» دو چندان شده است.

گفتنی است، همانگونه که در هشت سال جهاد کردن در دفاع مقدس دچار آسیب شدیم، در جهاد تبیین نیز این آسیب متوجه ما خواهد بود. به عبارت دیگر، اگر در سال‌های جنگ تحمیلی از جان مایه گذاشته‌ایم، در این سال‌های جهاد تبیین باید از آبروی خود در راه روشنگری و مقابله با استکبار استفاده کنیم.

 

مقدمات جهاد تبیین

مهم‌ترین مقدمه برای حضور مؤثر در جهاد تبیین فراگیری دانش است تا بتوان به درستی از حق مقابل باطل دفاع کرد. از این‌رو شاهد بوده‌ایم که رهبر معظم انقلاب در بیانات خود اقشار گوناگونی، از جمله نهادها، دستگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، ائمه جماعات، بسیج، سپاه، علما، مداحان، مبلغان، وعاظ، استادان دانشگاه، دانشجویان، صدا و سیما و هنرمندان را به طور خاص به جهاد تبیین فرا خوانده‌اند؛ اما توجه به اینکه چه موضوعاتی به تبیین نیاز دارند، پیچیده نیست. نقش امام در انقلاب، مذاکره با آمریکا تا اقتصاد مقاومتی و حجاب و... از جمله موضوعاتی هستند که با دانش و آگاهی بیشتر نسبت به آنها باید مقابل جریان انحرافی، نفوذ و جنگ رسانه‌ای ایستاد.

جهاد تبیین به معنای باز کردن، تشریح کردن و توضیح دادن چارچوب سیاست‌های کلی نظام است و باید ببینیم که تبیین سیاست‌های کلان به چه صورت می‌خواهد باشد. در این باره حضرت امام(ره) تبیین نظام جمهوری اسلامی را بر اساس عدالت، تعلیم و تعلم و اخلاق در سیاست تبیین کرده‌اند. به عبارت دیگر، حضرت امام چارچوب نظام جمهوی اسلامی را تبیین کردند. دشمن‌ستیزی، استکبارستیزی و خدمت کردن به مردم در این چارچوب گنجانده شده و مسئولان وظیفه دارند در این چارچوب خدمت کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات