صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۳۶۳۲۴

سرقت در روز روشن!

پایگاه بصیرت / فرهاد مهدوی

در روزهای اخیر، حملات متعددی به مجلس و نظام از جانب رسانه‌های حامی غرب به بهانه‌ طرح حمایت از کاربران فضای مجازی صورت گرفته است؛ اما رسانه‌های منتقد طرح حمایت از کاربران فضای مجازی هرگز حاضر نشده‌اند که در مورد بندهای آن به صورت جداگانه و تفصیل سخن بگویند و تنها با شیوه‌های سانسور، شایعه و دروغ در این زمینه ابراز نگرانی کرده‌اند. فقط در شبکه‌ پیام‌رسان توئیتر از سوی ۶۶ اکانت بیش از ۱۱ هزار محتوا علیه این طرح در روزهای اول منتشر شد. در جبهه مقابل و حامیان طرح مزبور هم متأسفانه شاهد دفاع منطقی نیستیم؛ زیرا یا طرح را کامل مطالعه نکرده بودند یا به خود زحمت دفاع نمی‌دادند! برای روشن شدن ابعاد طرح حمایت از کاربران فضای مجازی لازم است که به برخی از بندهای آن اشاره شود: ۱‌ـ ایجاد و توسعه خدمات شبکه ملی اطلاعات در مقیاس منطقه‌ای و بین‌المللی؛ ۲ـ حمایت از برنامه‌های تبلیغاتی و بازاریابی خدمات شبکه ملی منتخب کمیسیون عالی در داخل و خارج از کشور؛ ۳ـ حمایت از توسعه ابزارهای سالم‌سازی و فناوری‌های تنظیم‌گری؛ ۴‌ـ حمایت از راهکارهای پیشگیری از جرم در فضای مجازی؛ ۵‌ـ توسعه فناوری‌های نوین مرتبط با خدمات شبکه ملی به ویژه هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، زنجیره بلوکی و اینترنت اشیاء؛ ۶‌ـ دستورالعمل اجرایی پرداخت حق‌السهم ارائه‌دهندگان خدمات فضای مجازی داخلی و تولیدکنندگان محتوای داخلی در آنها از محل وجوه حاصل از فروش ترافیک ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون در چارچوب مصوبات کمیسیون عالی، از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب و ابلاغ می‌شود؛ ۷‌ـ تضمین حقوق کاربران از سوی ارائه‌دهندگان خدمات فضای مجازی؛  ۸‌ـ حفاظت از حریم خصوصی کاربران و جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به داده‌های آنها؛ ۹‌ـ احراز هویت معتبر کاربران و حفظ اطلاعات آنها مطابق قوانین موضوعه و سند هویت معتبر مصوب شورای عالی فضای مجازی؛ ۱۰‌ـ انتقال ندادن داده‌های مرتبط با هویت کاربران ایرانی به خارج از کشور؛ ۱۱‌ـ عدم حذف حساب کاربران و محتوای مجاز مگر به درخواست مالک آن؛ ۱۲‌ـ چنانچه اشخاصی که مسئول حفاظت از داده‌های مذکور بوده یا داده‌ها یا سامانه‌های مرتبط با آنها را در اختیار دارند، بر اثر بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی یا رعایت نکردن تدابیر امنیتی ابلاغی مرکز ملی فضای مجازی، موجب دسترسی اشخاص فاقد صلاحیت به داده‌های مذکور شوند، به حبس یا جزای نقدی درجه ۶ و شش ماه تا دو سال محرومیت از اشتغال به امور مربوطه محکوم می‌شوند.

مطالب فوق بخشی از بندهای طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی بود که طبیعی است مردم به دلیل جنجال کانال‌ها و شبکه‌های معاند از آن خبری نداشته باشند.

اکنون وجدان خود را قاضی کنید، آیا این طرح به دنبال بستن اینترنت و فضای مجازی است یا حمایت از کاربران؟ آیا در مقابل حیثیت و آبروی مردم سکوت کرده است؟ آیا کسب‌وکارهای مجازی را رونق می‌دهد یا می‌بندد؟ قطعاً که اجرای این طرح به نفع مردم، کاربران و فعالان فضای مجازی است و البته ما هم وظیفه داریم که جزئیات این طرح‌ها را بیشتر برای مردم بیان کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات