صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۳۶۳۲۵

سیاست داخلی بد سیاست خارجی افتضاح

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان

سخنرانی سالیانه رئیس‌جمهور آمریکا در کنگره این کشور، معمولاً یکی از مهم‌ترین و نمادین‌ترین اقداماتی است که رؤسای‌جمهور ایالات متحده انجام می‌دهند. واکنش نمایندگان به این سخنرانی نیز همیشه جالب توجه بوده است. از «دروغگو» خطاب کردن اوباما در یکی از سخنرانی‌های سالیانه‌اش گرفته تا پاره کردن متن سخنرانی ترامپ از سوی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، همه حاشیه‌های جذاب این سخنرانی‌ها بوده که تا مدت‌ها به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل شده است.

این بار بایدن برای دومین مرتبه در شرایطی قرار است سخنرانی سالیانه خود در کنگره را انجام دهد که هم در عرصه سیاست خارجی، هم در مسئله مدیریت بحران کورنا و هم در مسئله مدیریت اقتصاد آمریکا و افزایش تورم و گرانی‌ها، دولت او حرفی برای گفتن ندارد. او در طول مدت یک سال گذشته در عین حال بسیاری از طرح‌هایی را که در دوران ریاست‌جمهوری گفته بود انجام می‌دهد، انجام نداده و برخی از آنها نیز به تأیید کنگره نرسیده است و در تأمین نظر نمایندگان برای اجرای آنها عاجز مانده است.  از طرف دیگر محبوبیت بایدن به شدت رو به افول بوده و در عین حال محبوبیت ترامپ در حال افزایش است. همه این مسائل زمانی که به خروج مفتضحانه آمریکا از افغانستان و شکست این کشور در مقابل روسیه برسد، باعث می‌شود حضور بایدن در کنگره آمریکا اهمیت بالایی داشته و به احتمال زیاد با سر و صدای زیادی همراه شود.  میزان تماشای سخنرانی‌های سالیانه رؤسای‌جمهور آمریکا نیز در طول چند سال گذشته کاهش شدید داشته است و از ۳۷ میلیون تماشای سخنرانی در آخرین سخنرانی ترامپ به ۲۷ میلیون تماشا در سال ۲۰۲۱ در اولین سخنرانی بایدن در مجلس نمایندگان رسیده است. رسانه‌های آمریکایی پیش‌بینی کرده‌اند، اوضاع نامناسب ایالات متحده از نظر مسائل داخلی و خارجی باعث می‌شود امسال نیز سخنرانی بایدن چندان مورد نظر مردم قرار نگیرد.

رسانه‌های آمریکایی معتقدند، بایدن نیز قرار است در سخنرانی خود مانند بسیاری از رؤسای‌جمهور قبلی ایالات متحده بیان کند که تا قبل از روی کار آمدن دولت او، همیشه همه چیز به هم ریخته و آمریکا در معرض فروپاشی قرار داشته و دولت او بوده که آمریکا را نجات داده است! برای نمونه، در سال ۱۹۸۲، ریگان در سخنرانی سالیانه خود در کنگره به کاهش میزان تورم و نرخ سود بانکی اشاره کرد. او بیان کرده بود «اگر ما نبودیم و اقدامات لازم را انجام نمی‌دادیم، الان وضع آمریکایی‌ها به شدت بدتر از وضعیت فعلی بود.» چند دهه بعد، بیل کلینتون در سخنرانی سالیانه‌اش گفت: «ما بن‌بست و بی‌هدفی را با اصلاح و تجدید حیات اهداف دولت جایگزین کردیم.» اوباما نیز در سخنرانی خود در سال ۲۰۱۰ گفت: «دو میلیون آمریکایی تنها به دلیل گام‌هایی که دولت من برای ایجاد شغل برداشته، الان مشغول کار و فعالیت هستند، وگرنه همچنان بیکار بودند.» در سال ۲۰۱۸؛ ترامپ به تعداد فوق‌العاده 4/2 میلیون افزایش شغل در آمریکا اشاره کرد که در دوران ریاست‌جمهوری او به وجود آمده بود و آن را شکست یک رکورد بزرگ اعلام کرد.

سخنرانی امسال بایدن وضعیتی بهتر از سخنرانی‌های قبلی رؤسای‌جمهور آمریکا ندارد. پیش‌بینی می‌شود بایدن مانند سایر رؤسای‌جمهور آمریکا، ایجاد شغل در این کشور را به منزله یکی از دستاوردهای مهم خود جا بزند و در ماجرای افغانستان نیز همچنان بگوید که آمریکا خروجی «فوق‌العاده» از این کشور داشته است. او در عین حال تشدید بحران در اوکراین را نیز بر سر روسیه می‌اندازد و ادعا می‌کند این بحران قرار بود بسیار جدی‌تر و بزرگ‌تر باشد و اگر تحریم‌های آمریکا نبود، روسیه تا به حال تمام اوکراین و کشورهای همسایه‌اش را تسخیر کرده بود!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات