صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۳۷۳۳۱

بازگشت امید

اهل سیاست بر حافظه کوتاه افکار عمومی حساب ویژه باز کرده و فکر می‌کنند می‌توان با هیاهو و تبلیغات واقعیت‌های روشن را از چشم‌ها پنهان و روایت‌های غیرواقعی را جایگزین حقیقت کرد[...]
اهل سیاست بر حافظه کوتاه افکار عمومی حساب ویژه باز کرده و فکر می‌کنند می‌توان با هیاهو و تبلیغات واقعیت‌های روشن را از چشم‌ها پنهان و روایت‌های غیرواقعی را جایگزین حقیقت کرد! یکی از تازه‌ترین محاسبه‌هایی از این قبیل امروز پیش روی ماست و آن، بازگشت هیاهوهای اصلاح‌طلبان برای تخریب دولت سیزدهم است! اما به واقع افکار عمومی در کشور ما کم حافظه شده است که دهه 90 شمسی را هم فراموش کند؟ روزهایی که روحانی با شعار حل مشکلات کشور به میدان پا گذاشت، بر عملکرد نهم و دهم تاخت و وعده تحول داد؛ اما از فردای انتخابات تا واپسین روزهای حضور در پاستور در سخنرانی دولتی‌ها و حامیان سرسخت آن یک فصل مشترک داشت و آن، اینکه مقصر مشکلات کشور دولت قبل است! مسئولیت‌ناپذیر بودن دولت اعتدال و تکرار ادعای «تقصیر دولت قبل است» آنقدر عجیب شده بود که حتی صدای محمد عطریانفر را هم بلند کرد و گفت: «جامعه وقتی پوست‌اندازی کرده و دولتی را تغییر می‌دهد، در مقطع زمانی کوتاهی مثلاً سه ماه تا شش ماه می‌پذیرد که دولت پیشین نقد شده و اشکالات آن مرتفع شود. با این حال نمی‌توان تا پایان دولت دوم با چنین رویه‌ای پیش رفت و دولت قبل را به صورت همیشگی به نقد کشید.»  واقعیاتی که وقتی از فضای رسانه‌ای و مجازی و هیاهوهای آن کمی فاصله بگیریم در میان گفته‌های برخی از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان نیز می‌توان نشانه‌هایی از آن را یافت؛ چنانکه سعید لیلاز، عضو شورای مرکزی کارگزاران با تأکید بر حرکت مثبت دولت ابراهیم رئیسی می‌گوید: «دولت سیزدهم با انضباط مالی که داشته، توانسته است رشد نقدینگی را کنترل و تورم را کاهشی کند، با این حال بی‌انضباطی مالی همچنان ادامه دارد و موتور رشد نقدینگی به سمت فساد شبکه بانکی همچنان با قدرت کار می‌کند؛ اما جدا از این اظهار شخصی برای درک وضعیت و آیا اینکه دولت در مسیر اصلاح شرایط گام برداشته است یا خیر، باید به آمار رجوع کرد.»
تبدیل رشد اقتصادی منفی به مثبت : بر اساس گزارش مرکز آمار، رشد اقتصادی کشور در پاییز ۱۴۰۰ که اولین فصل عملکرد دولت سیزدهم به شمار می‌آید، نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 3/5 برابر شده است. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد، در پاییز امسال نرخ رشد اقتصادی کشور به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰ به 3/9 درصد افزایش یافته است، در حالی که در پاییز سال گذشته نرخ رشد اقتصادی کشور 1/1 درصد بود. به این ترتیب، رشد اقتصادی کشور در پاییز امسال در مقایسه با پاییز سال قبل 5/3 برابر شده است.
کنترل نقدینگی: دولت سیزدهم کار خود را زمانی شروع کرد که حجم بالایی از نقدینگی در اقتصاد وجود داشت و رشد آن نیز شتابان بود. حجم نقدینگی در پایان مرداد ماه ۱۴۰۰، به رقم ۳۹۲ هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با مرداد ۱۳۹۹ معادل 39/1 درصد رشد داشت. سال گذشته در ماه مرداد میزان نقدینگی حدود ۲۸۱ هزار میلیارد تومان بود. هرچند هنوز روند نقدینگی و پایه پولی افزایشی است؛ اما نتیجه اقدامات دولت در زمینه جبران غیر تورمی کسری بودجه می‌تواند ترمزی بر رشد نقدینگی باشد. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات