صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۳۷۳۳۶
حسین راغفر در گفت‌و‌گو با صبح صادق

درآمد ارزی در خدمت رونق تولید قرار گیرد

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا گفت: دولت برای آینده اقتصاد ایران باید برنامه داشته باشد، یعنی باید مشخص کند[...]
پایگاه بصیرت / ساحل عباسی
عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا گفت: دولت برای آینده اقتصاد ایران باید برنامه داشته باشد، یعنی باید مشخص کند که کدام صنعت می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور حال اقتصاد ایران را خوب کند.
به گزارش صبح صادق، حمایت از تولید و رشد و جهش تولید موضوع مهمی است که سال‌هاست رهبر معظم انقلاب دولت‌ها را به این سمت و سو و تحقق این مسئله مهم اقتصادی دعوت کرده است. با بهتر شدن وضعیت ارزی کشور، امیدواری برای تحقق این شعار دوچندان شده است. از طرفی با روی کار آمدن دولت انقلابی، این سؤال مطرح می‌شود که دولت در تحقق این شعار با رویکرد حمایت از صنایع چه راهبردی را باید در پیش بگیرد، لذا در این زمینه با عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا گفت‌وگو کردیم که در ادامه بحث آمده است.
دکتر حسین راغفر، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با صبح صادق درباره اهمیت حمایت دولت از صنایع کشور به منظور رشد و توسعه اقتصاد ایران گفت: «یکی از موضوعاتی که می‌تواند یاری‌کننده صنعت کشور باشد، مصرف درست ارز است. ارزی که متعلق به همه مردم ایران است، فقط و فقط باید صرف تأمین نیازهای اساسی و تولید کشور شود، نه اینکه بخش بسیار کمی از آن به تولید برسد. گفتنی است، از همه بخش‌های تولیدی نیز نباید به صورت یکسان حمایت کرد، بلکه باید به بخش‌هایی از تولید که به ارزآوری و به اشتغال‌زایی کمک شایان توجهی می‌کند، به شدت کمک کرد و حمایت‌ها را در جهات مختلف به آن سمت گسیل کرد.»
وی در ادامه خاطرنشان کرد: «به نظر می‌رسد دولت در این زمینه باید صنایع را دسته‌بندی کند، یعنی با مشخص کردن سه تا چهار گروه از صنایع، به دلیل محدودیت‌های ارزی به صورت شفاف، مشخص کند که از کدام صنایع حمایت مالی می‌کند.»
وی گفت: «دولت برای آینده اقتصاد ایران باید برنامه داشته باشد، یعنی باید مشخص کند که کدام صنعت می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور حال اقتصاد ایران را خوب کند، لذا به صورت ویژه البته با نظارت‌های بالا که به ارتقای کار آن صنعت اطمینان حاصل کند، از صنایع مورد نظر حمایت به عمل بیاورد.»
عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در ادامه خاطر نشان کرد: «دولت در زمینه حمایت از صنایعی که باید رشد داده شوند، لازم است تحولات علمی و تکنولوژیکی را که در دنیا صورت می‌گیرد، به شدت دنبال کند و تفاوت صنعتی کشور را با کشورهای توسعه‌یافته ارزیابی کند تا بتوانیم در این حوزه‌ها نیز به تدریج به دنیا برسیم. به این دلیل که ما اکنون در بسیاری از صنایعی که با علم و دانش روز مرتبط هستند؛ برای نمونه در حوزه‌های هوش مصنوعی و ربات به شدت عقب هستیم، در حالی که صنایع با علم روز آینده دنیا را می‌سازند، بنابراین برای اینکه از دنیا عقب نمانیم، دولت باید به مسئله آینده صنعت بسیار توجه کند.»
عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا خاطر نشان کرد: «با توجه به اینکه صنایع نوظهور و تکنولوژی‌های روز اشتغال‌زا نیستند و ما در حال حاضر به ایجاد اشتغال در سراسر کشور نیاز داریم، علاوه بر حمایت از صنایع دانش‌بنیان باید از صنایع اشتغال‌زا نیز برای ایجاد اشتغال و پاسخ به نیاز کارجویان حمایت شود. دولت باید این افراد را شناسایی کند و منابع ارزی خود را به چنین صنایعی تخصیص دهد؛ منتهی باید در قبال کمکی که می‌کند برنامه داشته باشد، یعنی در پایان سال باید ارزیابی شود که این صنایع تا چه حد اشتغال ایجاد کرده واز منابع خود به چه نحوی استفاده کرده‌اند؟»
وی در این باره تصریح کرد: «دولت برای رسیدن به هدف‌گذاری‌های خود باید برنامه داشته باشد. بی‌برنامگی دولت برای حمایت از صنایع به هیچ وجه به نفع صنعت و آینده اقتصاد نیست، از این رو تأکید می‌شود دولت باید منابع ارزی کشور را صرف توسعه صنعتی کشور کند و از ورود کالای لوکس و کالاهایی که مورد نیاز کشور نیست، به شدت جلوگیری به عمل آورد تا ارز کشور صرف توسعه صنایع شود؛ چرا که حمایت از صنایع به معنای حمایت از آینده اقتصاد و کمک به افزایش امنیت ملی است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات