صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۳۷۳۵۲

جنجال در کنگره!

دعوای همیشگی آمریکایی‌ها بر سر مسئله سقط جنین دوباره در این کشور بالا گرفته است. روزنامه «پلتیکو» چندی پیش به نقل از منابع آگاه خود و مدارکی که از دیوان عالی این کشور به رسانه‌ها درز پیدا کرده[...]
پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان
دعوای همیشگی آمریکایی‌ها بر سر مسئله سقط جنین دوباره در این کشور بالا گرفته است. روزنامه «پلتیکو» چندی پیش به نقل از منابع آگاه خود و مدارکی که از دیوان عالی این کشور به رسانه‌ها درز پیدا کرده، مدعی شد بنابر یک طرح پیش‌نویس، دیوان عالی آمریکا قصد دارد سقط جنین در سراسر آمریکا را غیر قانونی اعلام کند.
افشای این پیش‌نویس و سند محرمانه دیوان عالی آمریکا که (تارنمای خبری آمریکایی) «پلتیکو» آن را منتشر کرده، حاکی است نویسنده این پیش‌نویس قاضی «ساموئل آلیتو»، (یکی از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا) نظری مخالف آزادی سقط جنین در آمریکا داشته است. در دیوان عالی آمریکا 9 قاضی درباره مسائل مهم و چالش‌های اجتماعی آمریکا تصمیم می‌گیرند. این 9 قاضی به صورت مادام‌العمر از سوی رؤسای‌جمهور انتخاب می‌شوند. ترکیب دیوان عالی با انتخاب شدن چند قاضی محافظه‌کار در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، به سمت اندیشه‌ها و افکار محافظه‌کاران رفته است و احتمال می‌رود درگیری شدیدتری در این زمینه بین دیوان عالی و کاخ سفید شکل بگیرد. 
قاضی آلیتون در این متن نوشته است، حکم پرونده سقط جنین از همان ابتدا اشتباه بوده است. بنابراین پیش‌نویس، دادگاه حق سقط جنین را لغو خواهد کرد. این نظر یکی از پرپیامدترین تصمیم‌ها طی چند دهه گذشته از سوی دیوان عالی آمریکا خواهد بود که در زمینه سلامتی زنان و حق سقط جنین به دنبال خواهد داشت.
«سی‌ان‌ان» درادامه نوشت، به نظر می‌رسد پنج قاضی از مجموع ۹ قاضی فدرال به لغو این قانون رأی خواهند داد، اما قرار نیست این نظر تا اواخر ماه ژوئن انتشار یابد، با این حال حدود نیمی از ایالت‌های آمریکا قوانینی را تصویب کرده یا تصویب خواهند کرد که به موجب آن سقط جنین ممنوع است. انتشار این خبر هم اکنون با واکنش‌های بسیاری در محافل سیاسی و اجتماعی آمریکا و برگزاری اعتراضات به ویژه در برابر ساختمان دیوان عالی آمریکا در واشنگتن دی‌سی همراه شده است.
نکته جالب در این زمینه مخالفت بایدن با این مصوبه احتمالی است. با وجود اینکه رئیس‌جمهور ایالات متحده خود یک کاتولیک است و بر اساس عقاید مذهبی‌اش باید مخالف سقط جنین باشد، اما اعلام کرده است مخالف این مصوبه است. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به پیش‌نویس محرمانه دیوان عالی آمریکا اعلام کرد، حق زنان برای سقط جنین «اساسی» است.
رئیس‌جمهور آمریکا با ارتباط دادن این مسئله به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره از مردم آمریکا خواست تا مقامات بیشتری را که طرفدار سقط جنین هستند، در ماه نوامبر انتخاب کنند تا دموکرات‌ها بتوانند قانونی برای حمایت از حقوق سقط جنین تصویب کنند. وی ادامه داد، اگر دادگاه قانون را را لغو کند، محافظت از حق انتخاب (سقط جنین) زنان بر عهده مقامات منتخب آمریکا در تمام سطوح دولتی خواهد بود.
رئیس‌جمهوری آمریکا اضافه کرد، محافظت از این حق همچنین بر عهده رأی‌دهندگان خواهد بود که مقامات طرفدار سقط جنین را در نوامبر امسال انتخاب کنند. بایدن همچنین در مصاحبه با خبرنگاران گفت، این برای من بسیار نگران‌کننده است که بعد از ۵۰ سال، ما حق انتخاب سقط جنین یک زن را از وی سلب می‌کنیم. این اقدام هر تصمیم دیگری درباره مفهوم حریم خصوصی را زیر سؤال می‌رود. به نظر من، قضاوت در مورد حق انتخاب سقط جنین بر اساس تصمیم دیوان عالی آمریکا زیاده‌روی است.
بالا گرفتن دعوای دو حزب سیاسی آمریکا بر سر مسئله سقط جنین در شرایطی است که مهم‌ترین مسئله روز در آمریکا طی چند روز قبل از انتشار این خبر، افزایش چهار برابری تورم در این کشور، صف‌های طولانی و افزایش قیمت انرژی و بنزین و جنگ اوکراین بوده است. مردم در شبکه‌های اجتماعی نیز با مقایسه بودجه 33 میلیارد دلاری مورد درخواست رئیس‌جمهور آمریکا برای جنگ اوکراین با قیمت مواد غذایی و فقر موجود در آمریکا، از دولت این کشور می‌خواستند که به جای توجه به این جنگ، به مسائل اقتصادی داخلی بپردازد. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات