صبح صادق >>  جبهه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۳۷۳۶۶
معاون تربیت و آموزش عقیدتی‌ـ سیاسی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه خبر داد

طراحی نظام استعداد محور

در هفته عقیدتی‌ـ سیاسی در سپاه فرصتی فراهم شد تا جهت‌گیری‌ها و اقدامات این مأموریت مهم و محوری نمایندگی ولی‌فقیه را با معاون تربیت و آموزش عقیدتی‌ـ سیاسی برادر پاسدار مجید غلامرضا در میان بگذاریم[...]
در هفته عقیدتی‌ـ سیاسی در سپاه فرصتی فراهم شد تا جهت‌گیری‌ها و اقدامات این مأموریت مهم و محوری نمایندگی ولی‌فقیه را با معاون تربیت و آموزش عقیدتی‌ـ سیاسی برادر پاسدار مجید غلامرضا در میان بگذاریم و خوانندگان را در جریان برنامه‌های سال 1401 قرار دهیم.
 
* ابتدا درباره محوری‌ترین جهت‌گیری معاونت عقیدتی سپاه توضیح دهید.
ستون اصلی برای تحول در نیروی انسانی مربیان فرهیخته‌ای هستند که مسیر رشد و تعالی پاسداران را تضمین می‌کنند و در مقطع کنونی انقلاب اسلامی جهاد تبیین امری محوری برای آنان به شمار می‌آید و ضروری است نظر استادان و مربیان ارزشمند به نکاتی جلب شود. ما امروز به تلاشی دائمی و خستگی‌ناپذیر و با اخلاص نیاز داریم تا بتوانیم با ارتباط عمیق و گسترده با فراگیران، زمینه پرورش آنها را فراهم کنیم. شما مانند یک رزمنده در عرصه فکر و عمل وارد میدان شوید و آینده را بسازید و متناسب با هجمه افکار و اندیشه‌های الحادی و دشمنان به موقع نقش تبیینی را ایفا کرده و پاسخگوی شبهات روز و نیازهای اعتقادی و سیاسی باشید.
 
* به‌طور مشخص چه سیاستی را در قبال استادان و مربیان عقیدتی‌ـ سیاسی سپاه دنبال می‌کنید؟
یکی از اصلی‌ترین کارها شبکه‌سازی علمی و تخصصی استادان و مربیان در سراسر کشور است. انسجام‌دهی به ظرفیت‌های موجود در استان‌ها و بهره‌گیری از توان درون سازمانی و توان روحانیون حوزه‌های علمیه و استادان دانشگاه‌ها از زمینه‌های شکل‌گیری این مهم است. ارتقا و توان‌افزایی علمی و مهارتی و ورود جهادی در عرصه‌های تعلیم و تربیت دینی و انقلابی و استفاده از همه روش‌ها و ابزار تبیینی از جدی‎ترین فعالیت‌های پیش‌روست که مسائل و شبهات فکری و فرهنگی مخاطبان خود در این جنگ شناختی که معرکه بسیار پیچیده‌ای است، مقابله کند.
 
* در رابطه با جهاد تبیین با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) چه اقداماتی را پیش‌بینی کرده‌اید؟
شکل‌گیری قرارگاه جهاد تبیین در نمایندگی از زمینه‌های مهم در برنامه‌ریزی مأموریتی مجموعه به شمار می‌آید. یکی از اقدامات مهم اجرای هزاران کلاس و اجتماع قرآنی در ماه مبارک رمضان است که جهت‌گیری اصول و قواعد قرآنی در زندگی و تأکید بر جهاد تبیین و الزامات آن به صورت پر شور و با حضور استادان و مربیان قرآنی در سپاه برگزار شده است. به علاوه پیش‌بینی منظومه فکری امام خامنه‌ای(مدظه‌العالی) در دروس دانشگاهی در مقاطع ارشد و دکتری، از جمله پیش‌بینی‌های در حال طراحی است. از مهم‌ترین اقدامات در سال‌های گذشته احصای شبهات و خلأ‎های فکری در میان پاسداران است که با هدایت نماینده محترم ولی فقیه و کارگروه تحول در نمایندگی، بنا شد در سال 1401 به طور گسترده موضوع مهندسی حکومت دینی و نظام سیاسی اسلام، به ویژه شبهات مهم در دوره‌های تربیت و تعالی مورد بحث و هم‎راستا با جهاد تبیین از اذهان مرتفع شود و پاسداران به عنوان جهادگران تبیین نقش مؤثری در این امر قطعی و فوری ایفا کنند. 
 
* مهم‌ترین دغدغه‌های امروز شما در عرصه تربیت و آموزش چیست؟ 
پاسداران در صف اول دفاع و نگهبانی از انقلاب اسلامی هستند و بیش از چهل سال در مسیر مبارزه با استکبار جهانی از پای ننشسته‌اند و یک نیروی مسلح با اعتقاد و معنوی هستند؛ آنها رمز موفقیت و پیشبرد انقلاب در جهات الهی و امداد خداوند در برابر تمامی دشمنان بوده‌اند و این بعد معنایی روز به روز باید استحکام بخشیده شود. باید پایه‌های مبانی دینی پاسداران تقویت و زمینه ارتقای ایمان و معنویت و تربیت دینی و انقلابی به وجود آید. با وجود داشتن نظام مدون از ابتدای تشکیل سپاه پاسداران و اجرایی شدن آن و چندین بار بازنگری در نظام تربیت و آموزش عقیدتی‌ـ سیاسی تاکنون، یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مسائل فراروی عقیدتی‌ـ سیاسی پیاده‌سازی درست و دقیق نظام معرفتی و تربیتی در سپاه است که مطالعات و کار کارشناسی آن به پایان رسیده و در مراحل اعتباربخشی آن در فرماندهی و نمایندگی و هموار کردن الزامات اجرایی آن در برنامه پنج ساله هفتم قرار دارد که در نوع خود سپاه و پاسداران را در این رابطه متحول کرده و از رشد قابل توجه نظام فکری برخوردارخواهد کرد و جایگزین نظام فعلی تربیت و آموزش عقیدتی‌ـ سیاسی می‌شود. نظام در حال طراحی استعداد محور و پلکانی، افراد را در دانش و بینش رشد می‌دهد و نظام‎واره دروس معارفی از سطح عمومی به سطوح تخصصی و کاربردی به تناسب نیاز اقتضایی و علاقه افراد است و در طول دوره پاسداری دارای سیر و مقاطع و با مدارج علمی و معتبر خواهد بود.
 
* در رابطه با معنوی‌سازی پاسداران و سپاه چه اتفاقاتی در جریان است؟
شکل‌گیری برنامه صادقین در مسیر تربیت دینی و جهادی پاسداران است که مقدمات آن در یک کار مشترک با برادران آموزش سپاه فراهم شده است و اهتمام مربیان و فرماندهان به عنوان عناصر اصلی و تأثیرگذار می‌تواند در ساخت و رشد نیروی انسانی و ایجاد فرهنگ نهادی و ارزشی و نیز برطرف کردن بسیاری از خلأ‎ها و آسیب‌ها کمک کند. ارتباط طبیب‎‌گونه و نزدیک مربیان روحانی با پاسداران و خانواده آنان در برنامه تربیت محمدی(ص) از جمله مؤثرترین فعالیت‌هایی است که طی سال‎های گذشته در رده‌ها شکل گرفته و توانسته است در حل مسائل روحی و معنوی و بعضاً مادی و سازمانی نقش داشته باشد. 
 
* در سال جدید برای خانواده و اعضای وابسته چه پیش‌بینی‌هایی انجام شده است؟
یکی از برنامه‌های اثربخش در سپاه که با مشارکت و پشتیبانی فرماندهان در حال اجراست، برنامه خانوادگی پاسداران است که با محوریت سبک زندگی اسلامی‌ـ ایرانی و بر اساس سطوح تخصصی و نیازهای مراحل زندگی پیش‌بینی و در جوار حرم امام رضا(ع) برگزار می‌شود و تلاش شده است در کنار فعالیت‌های آموزشی و تربیتی، محیطی آرام و قابل قبولی برای تمامی اعضای خانواده فراهم شود. 
 
* با توجه به ابلاغ سند اعتلای بسیج چه اقداماتی در دست اجرا دارید؟
با همکاری نمایندگی ولی‌فقیه در بسیج و فرماندهی سازمان، کارگروه‌های مشترک برای تدوین نظام‌نامه اجرای مأموریت عقیدتی‌ـ سیاسی پیش‌بینی شده است و همسو با مجموعه و با همت بلندی که از شبکه عقیدتی‌ـ سیاسی سراغ داریم، برنامه‌های آموزشی فرماندهان و مربیان بسیج را در سال جاری دنبال خواهیم کرد و در بسیج سرفصل جدیدی از فعالیت‌های عقیدتی‌ـ سیاسی را شاهد خواهیم بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات