صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۳۷۴۶۸

تجهیز 40 میلیارد دلاری

در حالی که فشارهای همه‌جانبه کشورهای غربی علیه روسیه در قبال بحران اوکراین ادامه دارد، مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته کمک ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین را مصوب کرد[...]
پایگاه بصیرت / خانم اکوان
در حالی که فشارهای همه‌جانبه کشورهای غربی علیه روسیه در قبال بحران اوکراین ادامه دارد، مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته کمک ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین را مصوب کرد تا نشان دهد همچنان سیاست ویتنام‌سازی از اوکراین را در مقابل روسیه ادامه می‌دهد. 
از ابتدای شکل‌گیری بحران اوکراین، دولت ایالات متحده حدود ۸۰۰ میلیون دلار کمک‌های مالی و تسلیحاتی به این کشور ارسال کرده است تا بتواند در مقابل روسیه مقاومت کند. این میزان کمک‌های نقدی و تسلیحاتی کافی نبود و حالا دولت ایالات متحده لایحه‌ای را به مجلس فرستاده تا ۳۳ میلیارد دلار به این کشور کمک تسلیحاتی کند.
 این رقم در کنگره آمریکا به ۴۰ میلیارد دلار رسید و بعد از تصویب، برای تصویب نهایی و اجرایی شدن از سوی رئیس‌جمهور به مجلس سنا فرستاده شد. 
نکته جالب در این ماجرا این است که این میزان کمک مالی و تسلیحاتی قرار نیست به اوکراین برسد و تنها در حدود ۱۲ میلیارد دلار آن مستقیم به اوکراین می‌رسد و ۲۰ میلیارد دیگر قرار است صرف نوسازی تجهیزات نظامی آمریکا شود که در اروپا مستقر شده است و جای خالی سلاح‌هایی که تاکنون به اوکراین فرستاده شده، پر شود تا آمریکا در این منطقه دچار کمبود سلاح نباشد.
 در عین حال، به دلیل افزایش انتقادات به این قانون در وضعیت اقتصادی وخیم و همراه با تورم بالای ایالات متحده، برخی نمایندگان مجلس با افزایش رقم ۳۳ میلیارد دلار مد نظر ریاست‌جمهوری آمریکا، آن را به حدود ۴۰ میلیارد دلار رساندند و قرار است حدود ۱۰ میلیارد دلار از این مبلغ نیز صرف کمک به مبارزه با کرونا در داخل آمریکا شود! 
این مسئله به این دلیل صورت می‌گیرد که انتقادات بسیاری به افزایش میزان مرگ‌ومیرهای کرونایی در داخل آمریکا شده بود و دولت بایدن که حالا باید پاسخگوی بالا رفتن قیمت‌ها و تورم بی‌سابقه در این کشور نیز باشد، نمی‌دانست چطور باید از کنگره درخواست بودجه برای جنگ نیابتی با روسیه در اوکراین را داشته باشد.
 این کمک‌های بودجه‌ای به مقابله با کرونا بر همین اساس در لایحه حمایت از اوکراین گنجانده شد و به نظر می‌رسد از تمام ۴۰ میلیارد دلار تصویب شده تنها ۱۰ میلیارد دلار به اوکراین و کمک تسلیحاتی به این کشور  اختصاص داده می‌شود. 
تداوم حمایت‌های آمریکا در حالی انجام می‌گیرد که فشارهای غرب علیه روسیه ادامه دارد و مقامات کاخ سفید بارها اعلام کرده‌اند انتظار دارند جنگ در اوکراین گسترده‌تر و البته طولانی‌تر شود و حداقل تا پنج سال آینده ادامه داشته باشد. آمریکا که خود سردمدار جنگ‌های بیهوده و طولانی‌مدت در جهان است و رکورد جنگ ۲۰ ساله در افغانستان و عراق را به نام خود کرده است، حالا قصد دارد جنگ اوکراین را نیز به مرحله فرسایش بکشاند تا از این طریق اطمینان حاصل کند که روسیه توان و تجهیزات نظامی و اقتصادی‌اش را در این راه به کلی از دست خواهد داد. تحلیلگران آمریکایی از این راهبرد با عنوان «ویتنام‌سازی از اوکراین» یاد می‌کنند. با این حال، این موضوع چندان مورد توجه رهبران اوکراینی که هر روز تلاش دارند وضعیت را جنگی‌تر از پیش کنند، قرار نمی‌گیرد. 
هم اکنون حدود ۶ میلیون اوکراینی این کشور را ترک کرده و در کشورها و شهرهای اروپایی سرگردان شده‌اند. اقتصاد اوکراین نیز طی چند وقت اخیر با کمک و همراهی کشورهای اروپایی به راه خود ادامه می‌دهد و در صورت طولانی شدن جنگ و تبدیل شدن اوکراین به زمین نبرد نیابتی غرب با روسیه، تنها بازیگری که در این میان به شدت ضرر می‌کند، اوکراین و مردم این کشور است که باید سال‌ها سرنوشت خود را با جنگ عجین ببینند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات