صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۳۷۴۷۴
عطا بهرامی، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با صبح صادق مطرح کرد

تغییر قوانین به نفع مردم

بهرامی، کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: «دشمنان داخلی و خارجی تلاش می‌کنند تا به گونه دیگری مردم را فریب بدهند و اینگونه وانمود کنند[...]
پایگاه بصیرت / خانم عباسی
بهرامی، کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: «دشمنان داخلی و خارجی تلاش می‌کنند تا به گونه دیگری مردم را فریب بدهند و اینگونه وانمود کنند که تداوم نظام یارانه‌ای به نفع معیشت آنهاست؛ در حالی که سهم مردم از این نظام یارانه‌ای ۱۰ درصد است و 90 درصد نصیب ثروتمندان می‌شود.»

به گزارش صبح صادق، سوم خرداد روز مقاومت، ایثار و آزادی مردمانی است از جنس باور و ایمان به اینکه می‌توان در سخت‌ترین بحبوحه‌های زندگی سلامت و ثابت قدم از معرکه خارج شد. سوم خرداد، روز آزادسازی خرمشهر را می‌توان نمادی از مقاومت ملت ایران دانست؛ مقاومتی که نه تنها در عرصه دفاع مقدس، بلکه در همه عرصه‌ها تا کنون خوش درخشیده و اثرات مثمر ثمری به جای گذاشته است. هر چند تنگنای اقتصادی امروز مردم ایران و معیشت آنها را تحت فشار قرار داده، اما این موضوع نیز دست کمی از تحمیل جنگ بر ما ندارد. هر یک از ما باید در کنار دولت مردمی و انقلابی سرباز آماده و هوشیاری شویم برای فائق آمدن بر مشکلات و خارج شدن از جنگ اقتصادی. صبح صادق در گفت‌وگو با کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی راهبردهای پیروزی در جنگ اقتصادی کنونی وآنچه را که دولت سیزدهم در میدان عمل باید به کار بگیرد، توضیح داده ا
ست.
عطا بهرامی، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با صبح صادق به مناسبت سالگرد آزاد سازی خرمشهر در خصوص رفع چالش‌های اقتصادی و جهاد اقتصادی که کشور نیازمند رویکرد به این سمت است، گفت: «دولت سیزدهم اگر در اقتصاد ایران بخواهد افتخارآمیزی شبیه آنچه در دفاع مقدس و در آزادسازی خرمشهر دیده شد، رقم بزند، باید در حوزه اقتصاد متفاوت از آنچه مدیران در دهه‌های قبلی انجام داده‌اند، مدیریت شود. به این معنا که باید در عرصه اقتصاد و در بخش‌های مختلف اقتصادی، مدیریتی بی‌مثل و مانند و به دور از ناکارآمدی‌هایی که در دولت‌های قبلی بود، کلید زده شود.»
وی در ادامه خاطر نشان کرد: «ملت ایران انتظار دارند رئیس دولت سیزدهم از آنچه مدیران قبلی بر سر اقتصاد کشور آوردند، پرهیز کند و شهامت ایجاد تغییرات گسترده‌ در اقتصاد را داشته باشد؛ چرا که رمز بزرگ پیروزی در عرصه اقتصاد همانند دفاع مقدس، داشتن شهامت است.»
تحلیلگر مسائل اقتصادی در این باره تصریح کرد: «همانطور که رمز پیروزی در واقعه خرمشهر و در طول دفاع مقدس، ایمان و شجاعت بود، رئیس دولت سیزدهم باید هر گونه محافظه‌کاری در اقتصاد را کنار بگذارد. از برکناری مدیرانی که مایل هستند رویکردهای سابق مدیریتی که اقتصاد را به این وضعیت رسانده تکرار کنند، نهراسد، چرا که با تکرار عملکرد مدیریت دولت‌های گذشته کمترین اتفاقی به نفع غلبه بر چالش‌های اقتصادی رخ نمی‌دهد.»
وی در ادامه خاطر نشان کرد: «بیشترین حوزه‌ای که این روزها معضلات و مشکلات بی‌پایانی بر اقتصاد تحمیل کرده و دولت سیزدهم باید آن را به سرعت اصلاح کند، موضوع نظام یارانه‌ای کشور است که ضد تولید، ضد مستضعفان، ضد فقرا و ولی‌نعمتان انقلاب است. نظام یارانه‌ای که از دهه شصت برای تحت فشار قرار دادن کسانی طراحی شده که اتفاقا حامیان انقلاب بوده‌اند، لذا می‌توان گفت نظام یارانه‌ای برای تنبیه مستضعفان و اعطای یارانه‌های کلان به اشراف و اغنیا تنظیم شده است. از این نظر دولت انقلابی و مردمی باید در این موضوع به سرعت تجدید نظر کند؛ چرا که خیر این کار کمتر از آزادسازی بخشی از وطن از دست دشمن نیست.»
بهرامی خطاب به دولت و ملت گفت: «دولت باید درباره این موضوعات با مردم بیشتر صحبت کند، چرا که نظام یارانه‌ای به نفع اشراف است؛ به همین دلیل طبقه برخوردار جامعه به واسطه رسانه‌هایی که در اختیار دارند، به دنبال فریب دادن مردم هستند. آنها کوشش می‌کنند با فریب دادن مردم، وضعیت را به گونه‌ای ترسیم کنند که در صورت قطع یارانه‌ها آنها فقیر می‌شوند تا توده مردم حامی تداوم وضع موجود و اعطای یارانه‌ها به همه اقشار جامعه به یک شکل مساوی باشند و اینگونه القا کنند که پایداری وضعیت موجود به نفع آنهاست، در حالی که دروغ می‌گویند.»
کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: «اگر مردم در بحبوحه حمله بعثی‌ها به ایران فریب می‌خوردند و پای کار انقلاب و دفاع از وطن نمی‌آمدند، نه تنها خرمشهر آزاد نمی‌شد، بلکه امروز کشور آزاد و مستقل نبود. امروز نیز دچار همین وضعیت شده‌ایم، یعنی دشمنان داخلی و خارجی تلاش می‌کنند به گونه دیگری مردم را فریب بدهند و اینگونه وانمود کنند که تداوم نظام یارانه‌ای به نفع معیشت آنهاست؛ در حالی که سهم مردم از این نظام یارانه‌ای ۱۰ درصد است و 90 درصد نصیب ثروتمندان می‌شود؛ پس رسانه‌ها و دلسوزان مردم باید به جامعه درباره نظام یارانه‌ای غلط و ویرانگر ما آگاهی دهند که فقط به نفع برخورداری هر چه بیشترطبقه ثروتمند طراحی شده است.»
کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در این باره تصریح کرد: «در این نظام هر چه بیشتر مصرف کنی، یارانه بیشتری مصرف کرده‌ای. برای نمونه، خانم میانسالی در روستا که نه بنزینی مصرف می‌کند نه آب و برق و گاز قابل توجهی، کره و شیر و نان و روغن را نیز به صورت محلی تولید می‌کند، از دریافت یارانه نان و روغن نیز بی‌نصیب است؛ چرا یارانه ‌این بانوی میانسال باید نصیب خانوده‌ای شود که چند خودروی لوکس دارد؟ بی‌شک در نظام اقتصادی کنونی ضعفا جایی ندارند؛ در حالی که در دیدگاه انقلابی، مستضعفان ولی نعمت انقلاب هستند. مردمی که در بحبوحه دفاع مقدس از تخم‌مرغ و گوشواره گوش خود برای کمک به جبهه دریغ نکردند و با ایثار و ازخودگذشتگی بسیار ارزشمندی که از خود نشان دادند، باعث آزادسازی خرمشهر و پیروزی در جنگ تحمیلی شدند. دولت سیزدهم برای حاکمیت شعارهای انقلاب اسلامی باید کلید تغییر را بزند و اشتباهاتی را که در عرصه مدیریت اقتصادی رخ داده، جبران کند. دولت نباید نگران تکانه‌هایی باشد که در تغییرات ایجاد می‌شود، چرا که نگرانی از تغییرات، یعنی تکرار اشتباهات و رویه‌های غلط گذشته.»
این استاد اقتصاد در ادامه بحث افزود: «بی‌تردید دولت سیزدهم برای اینکه حرکتی بی‌نظیر شبیه آزادسازی خرمشهر را رقم بزند، در سال جاری باید اصلاحات اساسی در نظام یارانه‌ای کشور ایجاد کند. اصلاحاتی در اقتصاد ایران با از بین بردن ربا. وجود ربا در نظام بانکی کشور زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست. متأسفانه بهره بانکی در ایران بالاتر از کشورهای دنیاست. وقتی در نظامی ربا باشد، شکی وجود ندارد که در آن کشور ناهنجاری و فساد اخلاقی و فحشا ایجاد می‌شود؛ چرا که این مسائل معلول نظام ربوی هستند. دولت سیزدهم در کنار اصلاح نظام یارانه‌ای باید نظام بانکی را نیز اصلاح کند تا کمترین ربایی در نظام بانکی ما وجود نداشته باشد.»
بهرامی خاطر نشان کرد: «جای تأسف دارد که در نظام بانکی ما ربا فراوان است؛ در حالی که نظام بانکی ما سرمایه‌داری نیست، اما به مراتب از نظام سرمایه‌داری دنیا بدتر عمل می‌کنیم. نظام سرمایه‌داری بالعکس ما در عرصه اقتصاد و نظام بانکداری به شدت شفاف عمل می‌کند، یعنی در راستای کمک به تولید سیاست‌گذاری می‌کند، در حالی که نظام بانکی ما به شر مطلق تبدیل شده است. این نظام باید تغییر کند.»
این تحلیلگر مسائل اقتصادی در خصوص آفت‌های مدیریت ناکارآمد که اقتصاد ایران را به شدت ضعیف کرده، گفت: «در طول جهاد و هشت سال دفاع مقدس خبری از مدیریت و منم منم‌های مدیریتی و میز و صندلی و بروکراسی‌های اداری نبود. اکنون صندلی مدیریتی به برگ برنده‌ای برای تأمین مادی کل زندگی خود و خانواده تبدیل شده است. این موضوع در شأ نظام اسلامی نیست. دولت مردمی و انقلابی باید مدیران ناکارآمدی را که شرکت‌های دولتی را ورشکست کرده‌اند و همچنان مدیر هستند، به سرعت کنار بگذارد. وجود این مدیران آینده‌ای بدتر از آنچه در آن قرار داریم برای اقتصاد کشور رقم می‌زنند. یک فرمانده خوب، رزمندگان را داخل سنگر تنها نمی‌گذارد و خود مشغول استراحت یا تفریح باشد. امروز مدیران ما مردم را در سنگر فقر و گرفتاری تنها گذاشته و دنیا مدار شده‌اند. فرمانده بی‌تدبیر باید برکنار شود. در اقتصاد نیز وضعیت همین‌گونه است، آقای رئیسی باید نسبت به خروجی عملکرد مدیران به آنها بسپارد.»
بهرامی خاطر نشان کرد: «برای تعیین مدیران نظام اسلامی باید دستورات امام علی(علیه‌السلام) در خصوص کارگزاران رعایت شود که فرمودند: کارگزاران باید شبیه‌ترین افراد به فقرا باشند تا مردم از فقر خود خجالت نکشند. کارگزاران نظام اسلامی باید در بین مردم عادی رفت و آمد کنند و در جلساتی که مردم قادر به حضور در آن نیستند، شرکت نکنند. وجود چنین مدیرانی می‌تواند دولت آقای رئیسی را در جنگ اقتصادی که ناشی از دسیسه‌های داخلی و خارجی است، از نبرد مهلک به در کند. وجود مدیران جهادی با روحیه جهادی می‌تواند تضمین‌کننده سلامت اقتصادی باشد، اگر مجموعه مدیران سالم و کارآمد نباشد، دولت هر چه قدر تلاش کند نمی‌تواند در جنگ اقتصادی پیروز میدان باشد. شفافیت و کارآمدی و سلامت اخلاقی مدیران در دولت آقای رئیسی، از جمله مؤلفه‌های مهمی است که ما را از جنگ اقتصادی به سلامت خارج می‌کند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات