صبح صادق >>  فرهنگ >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۳۷۴۷۶

خوشنامی رسانه ملی

ماه رمضان امسال نیز مانند سال‌های گذشته سریال‌های مناسبتی از شبکه‌های سیما پخش شد، اما برخلاف سال‌های قبل برخی از آنها با تمام شدن ماه مبارک به پایان نرسید[...]
پایگاه بصیرت / خانم اسدپور
ماه رمضان امسال نیز مانند سال‌های گذشته سریال‌های مناسبتی از شبکه‌های سیما پخش شد، اما برخلاف سال‌های قبل برخی از آنها با تمام شدن ماه مبارک به پایان نرسید و همچنان پس از ماه رمضان ادامه پیدا کرد. سریال‌های مناسبتی که برخی با حال و هوای ماه رمضان تناسب بیشتری داشت و برخی کمتر، مانند سریال «از سرنوشت» که تناسب کمتری با ایام رمضانی داشت و همچنان از شبکه دوم سیما در حال پخش است یا سریال «خوشنام»،که می‌توان گفت هر چند کمدی و طنز بود؛ اما به دلیل سوژه اصلی فیلم و محتوایش تناسب بیشتری با ایام ماه مبارک داشت. 
 
خودمانی با مخاطب
خوشنام را می‌توان یکی از سریال‌های موفق طنز سال‌های اخیر سیما دانست. سریالی که از بازیگرانِ نه به اصطلاح سلبریتی، بلکه بازیگرانی کاربلد و شناخته شده و هنرمند بهره گرفته بود و با مخاطب راحت و خودمانی بود و همین را می‌توان یکی از اصلی‌ترین دلایل نقاط قوت خوشنام دانست. خوشنامی که توانست با خلق لحظه‌های شاد، اما بی‌تکلف و غیرتصنعی، در میان بینندگانش مورد توجه و رضایت قرار بگیرد؛ به گونه‌ای که اگر بتوان داستان جذابی برای فصل دوم آن نوشت، قطعاً مورد استقبال مخاطبان قرار خواهد گرفت. داستان یک خطی جذاب، اولین نقطه قوت سریال است. فردی که در گذشته خطاهای زیادی داشته، توبه کرده و حالا دنبال حلالیت گرفتن از تک‌تک افرادی است که به آنها ظلم کرده است. حالا هر یک از این افراد برای خودشان داستانی حاشیه‌ای و جذابی دارند که نه تنها داستان یک خطی را به حاشیه نمی‌برد؛ بلکه به بار طنز و کمدی داستان کمک می‌کند. 
هر چند برخی نقدها بر سریال نیز وارد است؛ مانند فریادهای زیادی که بین شخصیت اصلی، یعنی شهرام و دوستانش رد و بدل می‌شود؛ اما نمی‌توان از انصاف گذشت که خوشنام خوش درخشید و شب‌های ماه رمضان و حتی پس از آن را برای مخاطبان خود شیرین و به یادماندنی کرد. سریالی که لحظات بسیار شاد، اما در عین حال پندآموز را برای بینندگان به جا گذاشت. 
 
 افت و خیزهای «نجلا 2»
سریال دیگری که بسیار مورد توجه مخاطبان روزه‌دار قرار گرفت، سریال «نجلا 2» بود. فصل اول این داستان جذاب بود؛ اما بدون شک فصل دومش به جز برخی قسمت‌ها جذاب‌تر از فصل اول نیز بود. داستانی در ژانر عاشقانه که هر چند، در قسمت‌های ابتدایی تصاویر مربوط به زندان عبد و عطا چندان خوشایند مخاطبان نبود؛ اما رفته‌رفته و با ورود عبد و عطا به آبادان جان گرفت و تا اواسط فیلم که به عبد تهمت جاسوسی زدند نیز به اوج خود رسید. پس از این اوج با بازگشت عبد به عراق برای نجات عباس و ورود داستان به شروع جنگ چه از لحاظ داستانی و چه از لحاظ کارگردانی، نجلا افت زیادی داشت. 
صحنه‌های تکراری و پی در پی بمباران که دقیقا با تفاوت‌هایی در لوکیشن دائم تکرار می‌شد، مخاطب را خسته می‌کرد. به گونه‌ای که حتی در فیلم‌های دفاع مقدسی نیز تا این حد چنین صحنه‌هایی حتی در میدان جنگ نیز تکرار نمی‌شد، اما دوباره پس از گذشت چند قسمت سریال جانی دوباره گرفت و توانست هم لحظه‌های سخت و حضور ستون پنجم در زمان دفاع مقدس را به خوبی و شاید برای اولین بار در یک مجموعه تلویزیونی به تصویر بکشد و هم در پیشبرد داستان عاشقانه به کمک نویسنده بیاید. البته قطعاً به برخی قسمت‌های سریال نقدهایی بسیار جدی وارد است؛ مانند زمانی که عمه نجلا با دیدن عشق قدیمی‌اش، نجلا و مشکلاتش را تنها گذاشت در حالی که بسیار مدعی علاقه به آنها بود یا قسمتی که تقریبا نیمی از زمان سریال را بدون هیچ توضیح روشن و تناسبی، به پرواز جنگنده‌های ارتش و ظاهرا پخش تصاویر آرشیوی و رپرتاژی از فیلم‌ها و سریال‌های قدیمی پرداخت، بدون اینکه داستان جلو برود! 
با این حال، نجلا نیز در نوع خود یک سریال ماندگار عاشقانه بود که شاید نتواند با سریال‌ عاشقانه‌ای، مانند «وفا» رقابت کند؛ اما در نوع خود و در سال‌های اخیر مجموعه‌ای موفق و به یاد ماندنی به شمار می‌آید.
 
ابداع خوب «مسافران شهر»
و اما سریال رمضانی شبکه پنجم سیما، سریال «مسافران شهر» که سریالی اپیزودی بود و تنوع داستان و تنوع بازیگران مطرح و خوب کشورمان در آن به چشم می‌خورد. 
این سریال با رویکردی خانوادگی و اجتماعی از شبکه پنجم سیما بر روی آنتن رفت. توجه به موضوعاتی، مانند نذر، گذری بر زندگی رزمندگان دفاع مقدس و حتی طنز بودن قسمتی از آن، از جمله نقاط قوت سریال به شمار می‌آمد، اما زمان پخش سریال نقطه ضعف آن بوده است. 
در هر حال، این سریال و در کل رویکرد شبکه پنجم سیما در جدی گرفتن سریال‌سازی را می‌توان به فال نیک گرفت و انتظار داشت که به زودی این شبکه به روزهای اوج خود بازگردد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات