صبح صادق >>  فرهنگ >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۳۷۴۸۳

فرصت نو

هنر متعالی راهی برای تعالی بشر و انتقال آموزه‌های اصیل به مخاطبان است و در این راه، هنرهای نمایشی و تئاتر از جمله آثاری است[...]
پایگاه بصیرت / شاهرخ صالحی
هنر متعالی راهی برای تعالی بشر و انتقال آموزه‌های اصیل به مخاطبان است و در این راه، هنرهای نمایشی و تئاتر از جمله آثاری است که می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. حالا، در دهه پنجم انقلاب اسلامی، استفاده از فضای مساجد و بچه‌های مسجدی برای اجرای تئاتر و نمایش‌های صحنه‌ای و استفاده از این هنر در انتقال مفاهیم اصیل و معنوی، به حرکتی تبدیل شده تا در این راستا، نخستین رویداد آموزشی تئاتر بچه‌های مسجد با شعار «تئاتر برای همه» برگزار شود. 
در طول سال‌های گذشته، هنرهای نمایشی به خصوص تئاتر به دلیل وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه، و به ویژه شیوع کرونا، با نزول شدیدی روبه‌رو شده است، به گونه‌ای که بسیاری از نمایش‌های صحنه‌ای یا تعطیل شدند یا مجالی برای اجرا پیدا نکردند. فعالان حوزه تئاتر هم روز به روز نحیف‌تر شدند. معدود اجراهایی هم که در این مدت به صحنه رسیدند، با استفاده از سوپراستارهای سینمایی بیشتر به دنبال گیشه بودند و خبری از اجراهای معناگرا و اثرگذار در آنها نبود. 
در نخستین رویداد آموزشی تئاتر بچه‌های مسجد قرار است این هنر با محتوای دینی و فرهنگی و در ژانرهای متنوع به سراسر کشور و حتی دورترین نقاط و استان‌های کشور تعمیم داده شود. نکته جالب توجه در این رویداد این است که تعداد مساجد در کشور بسیار زیاد است و این در حالی است که تعداد سالن‌های نمایش بسیار محدود است و با ظرفیتی که مساجد دارند، در هر مسجد امکان ساخت یک سن ساده برای اجرای صحنه به راحتی وجود دارد. از سوی دیگر، تئاتر دینی، ظرفیت‌های گسترده‌ای به لحاظ بن‌مایه‌های مذهبی و تاریخی در کشور ما دارد؛ محتوایی مانند تاریخ انبیای الهی، معجزات عترت،‌ داستان‌های زیبایی از زندگانی ائمه و بسیاری از موضوعات دیگر گوشه‌ای از محتوای معرفتی و اخلاقی ما به شمار می‌آیند. این بن‌مایه‌ها می‌تواند زمینه نمایشنامه‌های اثرگذاری باشد که در مساجد کشور به صحنه اجرا درآمده و از این رهگذر، استعدادهای جدید نویسندگی و بازیگری نیز کشف و به عرصه هنر متعهد و متعالی کشور معرفی خواهد شد. 
افزون بر اینها، اجرای تئاتر در مساجد فرصت خوبی برای آشتی جوانان با مساجد است؛ در سال‌های گذشته، بسیاری از مساجد از رونق افتاده و به دلیل جذابیت نداشتن، جوانان بسیاری از مساجد روی‌گردان شده‌اند. در چنین وضعیتی، فرصت اجرای آثار فرهنگی و هنری و مذهبی، هم جوانان را به مساجد می‌کشاند و هم فرصت استعدادیابی از جوانان علاقه‌مند را فراهم می‌کند. 
البته نباید از نظر دور داشت که ورود جوانان مذهبی و انقلابی به عرصه‌های هنری، چون تئاتر می‌تواند در پالایش برخی کجروی‌ها یا رفتارهای ضدفرهنگی که در سال‌های اخیر در برخی جریان‌های هنری ریشه دوانده است نیز مؤثر باشد و کمک کند تا با ورود این جوانان مؤمن و معتقد، شرایط جدیدی نیز در فضای فرهنگی و هنری کشور حاکم شود. چه اینکه، ورود این تفکر، در قالب جشنواره‌هایی مانند فیلم عمار در سال‌های گذشته، توانست فضای جدیدی را در حوزه سینما و مستندسازی کشور ایجاد کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات