صبح صادق >>  مجازستان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۳۷۶۰۵

مشکل از گیرنده است

هفته‌های گذشته اگر به فضای مجازی سری زده باشید، صدای کاربران را شنیده‌اید که از کند شدن اینترنت خود گله‌مند بوده‌اند[...]
پایگاه بصیرت / امیرمهدی صالحی
هفته‌های گذشته اگر به فضای مجازی سری زده باشید، صدای کاربران را شنیده‌اید که از کند شدن اینترنت خود گله‌مند بوده‌اند. این در حالی است که وزیر ارتباطات به تازگی اعلام کرده است، سرعت اینترنت در ایران نه تنها کاهش نیافته و بلکه بر اساس معیارهای جهانی افزایش هم داشته است. او در این باره می‌گوید: «هر ماه این مراجع، سرعت اینترنت سیار و ثابت کشورها را اندازه‌گیری می‌کنند که بر اساس نتایج پایگاه «SpeedTest» زمانی که بنده وزارت‌خانه را تحویل گرفتم، سرعت اینترنت تلفن همراه 21/8 مگابیت بر ثانیه بود و الان با حدود 15 درصد افزایش به 25 مگابیت بر ثانیه رسیده است. سرعت اینترنت خانگی نیز حدود 9 مگابیت بر ثانیه بوده و اکنون به حدود 10 مگابیت بر ثانیه رسیده است.» اما چرا با وجود افزایش اسمی سرعت اینترنت، کاربران احساس کندی دارند؟
سرعت اینترنت به متغیرهای تأثیرگذار بسیاری وابسته است، از جمله زمان اتصال به اینترنت در طول روز و تعداد برنامه‌های نصب شده بر روی تلفن ‌همراه‌تان. به همین دلیل در ادامه چند دلیل کندی اینترنت  را بررسی خواهیم کرد.
یکی از دلایل اصلی پایین آمدن سرعت اینترنت گوشی هوشمند شما مربوط به مکان نامناسب مودم بی‌سیم است. برد یک موج وای‌فای به 230 فوت می‌رسد و هر چه این مسافت افزایش یابد، سرعت سیگنال موردنظر نیز کاهش خواهد یافت. همچنین اجسام فیزیکی مانند دیوارها، کف خانه‌ها و درب‌ها نیز می‌توانند مسیر این امواج را مسدود کنند. بنابراین اگر فاصله زیادی با مودم وای‌فای خانه خود دارید، برای نمونه در دورترین اتاق خانه یا در بیرون از منزل حضور دارید، طبیعی است که سرعت اینترنت گوشی شما پایین‌تر از میزان مورد انتظار باشد.
مسئله دیگری که به کندی سرعت اینترنت گوشی شما منجر می‌شود، تراکم بالای امواج وای‌فای است. روترها سیگنال‌های خود را در کانال فرکانسی مشخصی پخش می‌کنند، اما اگر همسایه شما نیز امواج مودم خود را بر روی کانال مودم شما تنظیم کرده باشد، آنگاه سیگنال‌ها با یکدیگر تداخل پیدا کرده و در نتیجه کیفیت اینترنت هر دو طرف کاهش می‌یابد. برای حل این مشکل، کانال مودم خود را تغییر دهید.
گاهی اوقات، دیگر دستگاه‌های خانه شما نیز می‌توانند نویزهایی را به سیگنال‌های وای‌فای وارد کنند. امواج دستگاه‌هایی همانند مایکروویو، زنگ‌های درب و تلفن‌های بی‌سیم ممکن است با امواج مودم خانگی شما تداخل پیدا کنند.
یکی از دلایل شایع پایین آمدن سرعت اینترنت گوشی هوشمند شما می‌تواند مربوط به اتصال به یک شبکه ضعیف (کم سرعت) باشد. اگر در خانه شما سایر دستگاه‌ها و اپلیکیشن‌ها به شبکه وای‌فای متصل شوند، آنگاه سرعت اینترنت شما نیز کاهش خواهد یافت. تماشای برخط فیلم‌ها، دانلود کردن بازی‌های ویدئویی با به‌روزرسانی سیستم‌عامل می‌تواند سبب اشغال پهنای‌باند و در نتیجه، کندی سرعت اینترنت شما شود.
در گوشی‌های هوشمند همیشه پایین آمدن سرعت اینترنت به شبکه وای‌فای مربوط نمی‌شود. معمولاً کاربران هنگامی‌که از اینترنت سیم‌کارت خود بهره می‌برند، انتظار دارند که به اینترنتی سریع‌تر از شبکه وای‌فای خانگی خود دسترسی داشته باشند، اما همیشه این‌گونه نیست.
مسائل بسیاری وجود دارند که می‌توانند سیگنال اینترنت سیم‌کارت گوشی هوشمند شما را تحت تأثیر قرار دهند. معمولاً این موضوع در مکان‌های شلوغ بیشتر نمایان می‌شود. در این‌گونه مکان‌ها، ده‌ها هزار نفر سعی دارند به‌صورت همزمان به یک برج مخابراتی در آن نزدیکی‌ها متصل شوند.
همچنین موارد دیگری ممکن است بر کیفیت اینترنت سیم‌کارت تأثیرگذار باشد؛ برای نمونه، فاصله شما از نزدیک‌ترین برج مخابراتی، حضور در محیط‌های بسته، حتی آب‌و‌هوا نیز می‌تواند بر کیفیت امواج برج‌های مخابراتی تأثیرگذار باشد. 
وبگاه‌ها و اپلیکیشن‌های شما هر یک نیازمندی‌های خود را دارند. سخت‌افزار گوشی شما شاید نتواند به‌سرعت یک صفحه اینترنتی را رندر کرده یا اینکه توانایی انجام به موقع پردازش‌های گرافیکی یک بازی برخط را نداشته باشد.
کاربران معمولاً این مشکل را در گوشی‌های قدیمی و پایین رده اندرویدی مشاهده می‌کنند. این موضوع حتی می‌تواند گاهی اوقات در دستگاه‌های پرچم‌دار نیز رخ دهد. اگر اپلیکیشن‌های بسیاری در پس‌‎زمینه مشغول دانلود و ‌هنگام‌سازی باشند، آنگاه تقریبا پهنای ‌باند شما نیز به‌صورت کامل اشغال خواهد شد. به طور کلی، اگر تعداد بسیاری برنامه بر روی گوشی خود نصب کرده‌اید، احتمال پایین آمدن سرعت اینترنت‌تان بسیار است.
باید به خاطر داشته باشید که سرعت قابل استفاده از سوی شما با سرعتی که شما توانایی استفاده از آن را دارید، متفاوت است. بر اساس داده‌های جهانی، سرعت اینترنت در ایران افزایش قابل توجهی داشته است، اما کاربران به دلیل برخی مشکلات، مانند شلوغی و ترافیک مسیرهای ارتباطی در برخی از ساعات شبانه‌روز، قدیمی شدن سخت‌افزار و... امکان استفاده از حداکثر سرعت اینترنت خود را ندارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات