صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۳۷۹۹۵

عدالت سیاسی

سیدمحمود دعایی چهره‌ای نام‌آشنا برای مردم، به‌ویژه اهالی رسانه و مطبوعات بود. این چهره بی‌ادعا و بی‌تکلف را در جلسات و محافل مدیران و دست‌اندرکاران رسانه به دفعات دیده بودم[...]
پایگاه بصیرت / علی حیدری
سیدمحمود دعایی چهره‌ای نام‌آشنا برای مردم، به‌ویژه اهالی رسانه و مطبوعات بود. این چهره بی‌ادعا و بی‌تکلف را در جلسات و محافل مدیران و دست‌اندرکاران رسانه به دفعات دیده بودم. مرحوم دعایی به لحاظ خط و مشی سیاسی و جریانی در یک طیف سیاسی تعریف می‌شد؛ اما اصالت شخصیت و اعتقاد و باور او به انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) موجب شده بود تا پس از دوران حیات امام راحل نیز تبعیت از رهبری را سرلوحه حرکت خود قرار دهد و تا پایان مقید به آرمان‌های انقلاب باشد.
برخی ویژگی‌های رفتاری و اخلاقی آن مرحوم و سبقه سیاسی و مبارزاتی‌اش به زیباترین شکل در پیام رهبر فرزانه انقلاب متبلور شد: «ایشان برخوردار از صفات نیک و پسندیده‌ای بودند: صفا و سلامت نفس، فروتنی و ساده‌زیستی، پاکدستی و قناعت، ارادت عمیق و راسخ به امام بزرگوار و انقلاب و پایداری و وفا در دوستی و رفاقت. گذشته ایشان در عراق و ایران در دوران مبارزات هم فصل مُشبِع دیگری است که موجب رحمت و مغفرت الهی است؛ ان‌شاءالله.»
معظم‌له در جایگاه رهبر جامعه اسلامی که خود از پیشگامان نهضت از دوران مبارزه علیه رژیم ستمشاهی بوده، از یک سو شناخت دقیقی از چهره‌های سیاسی اصیل انقلاب دارند و از سوی دیگر تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد، ایشان در فقدان شخصیت‌های سیاسی و انقلابی و... تنها به صدور پیامی بسنده نمی‌کنند و در موارد متعددی آنچه باید افکار عمومی بدانند و برای‌شان یادآوری شود، با دقت و تدبیر و بدون ملاحظه و مسامحه بیان می‌کنند. با این نگاه استفاده از چنین تعابیری در توصیف شخصیت حجت‌الاسلام دعایی، نشان‌دهنده نهادینه بودن این ویژگی‌ها در آن مرحوم است و حکایت از انصاف و قدرشناسی رهبر معظم انقلاب از کسانی است که با هر سلیقه و گرایشی به انقلاب اسلامی و مردم خدمت کرده‌اند. پس از درگذشت آقای دعایی با وجود خبرهایی که از گوشه و کنار درباره گزینه‌های مدیریت مؤسسه و روزنامه اطلاعات به گوش می‌رسید، حکیم انقلاب در انتخابی شایسته یکی از چهره‌های نام آشنای عرصه علم، فقه و فرهنگ و رسانه، یعنی سیدعباس صالحی را به نمایندگی خود در مؤسسه و روزنامه اطلاعات و مدیر مسئول آن روزنامه منصوب کردند که از نظر سیاسی با مرحوم دعایی همسو و دارای سوابق مبارزاتی و انقلابی است. اما نکته مهم در این انتخاب، نگاه و باور رهبر معظم انقلاب بر این اصل است که یک روزنامه‌ای تا کنون «نمایشگر یکی از اضلاع نظام و انقلاب» بوده و «چند وجهی بودن نگاه‌ها و سلایق سیاسی در میان نخبگانی که در اعتقاد راسخ به انقلاب و نظام اسلامی مشترکند، وجود روزنامه‌ای با این خصوصیت را مفید و شاید الزامی می‌کرده و اکنون نیز آن‌چنان است.» 
نوع نگاه حکیم انقلاب به جریان‌های سیاسی نشان‌دهنده اعتقاد و احترام ایشان به حضور و فعالیت سلایق مختلف در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی و الزامات آن مانند داشتن رسانه برای بیان دیدگاه‌ها و نظرات‌شان به منزله یکی از اصول حکمرانی است. در نگاه کلان‌تر می‌توان این موضوع را با عنوان «عدالت سیاسی» نیز تجزیه و تحلیل کرد که یکی از شاخصه‌های مکتب امام(ره) است که رهبر معظم انقلاب خود مبیّن، مبلغ و استاد بزرگ این مکتب هستند. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات