صبح صادق >>  مجازستان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۳۸۰۱۳

تقلب با چاشنی فناوری!

هر سال در ماه خرداد و آغاز امتحانات فرزندان‌مان و در ادامه برگزاری کنکور سراسری، بسیاری از والدین در فکر کمک به فرزندان خود و جبران عقب‌ماندگی‌های تحصیلی آنها هستند[...]
پایگاه بصیرت / امیرمهدی صالحی
هر سال در ماه خرداد و آغاز امتحانات فرزندان‌مان و در ادامه برگزاری کنکور سراسری، بسیاری از والدین در فکر کمک به فرزندان خود و جبران عقب‌ماندگی‌های تحصیلی آنها هستند. این جبران در بسیاری از خانواده‌ها با معلم خصوصی، مشاوره تحصیلی و برنامه‌ریزی‌های دقیق انجام می‌شود؛ اما متأسفانه برخی به سوی خرید پرسش‌های امتحان نهایی، کنکور سراسری یا حتی استفاده از شیوه‌های جدید تقلب کشیده می‌شوند! فضای مجازی بستر تسهیل‌کننده این تخلف شناخته می‌شود و اما مهم‌تر از آن، تغییر دیدگاه نسبت به مفهوم تقلب است! آیا واقعاً به این نتیجه رسیده‌ایم که تقلب عادی است و کودکان‌مان را به این کار تشویق و حتی کمک می‌کنیم؟ بررسی این فرضیه برعهده نویسنده این متن نیست و در ادامه به خطراتی اشاره خواهیم کرد که سودجویان برای دانش‌آموزان شما پهن کرده‌اند.
افزون بر فروش سؤالات، درآمدزایی از کنکور به شکل‌های تازه‌تری انجام می‌گیرد؛ به گونه‌ای که برخی کانال‌های تلگرامی با دریافت مبلغی روش‌های تقلب در کنکور را آموزش می‌دهند. در واقع، با توجه به اینکه در سال‌های گذشته بسیاری از داوطلبان شرکت در کنکور فریب سودجویان را خورده بودند و مبالغ گزافی برای سؤالات پرداخت کرده بودند و بعد از امتحان متوجه شده بودند چه کلاهی بر سرشان رفته است و هیچ کدام از سؤال‌های ادعایی فروشندگان با سؤال‌های سر جلسه امتحان هماهنگ نبوده است، دیگر امروزه کسی به حرف فروشندگان سؤال توجهی نمی‌کند و به همین دلیل کسب و کار این افراد به شیوه‌های جدید بازایابی نیاز داشته است که اثرات آن را در این چند هفته مشاهده کرده‌ایم!
دیگر فروش سؤالات مدنظر نیست، بلکه به شما راه و روش تقلب آموزش داده می‌شود! در روزهای گذشته همه ما تصویری را دیدیم که از شرکت‌کننده در جلسه امتحان، وسایل رادیویی برای تقلب کشف شده بود که آنها را در زیر ماسک خود جاسازی کرده بود! احتمالاً او یکی از مشتریان این کانال‌های تلگرامی بوده است که آموزش‌های تقلب را ارائه می‌دهد!
در یکی از این کانال‌ها روش‌های جاسازی وسایل به داوطلبان آموزش داده می‌شود و از داوطلبان خواسته می‌شود وسایل تقلب‌شان مانند هندزفری را در کفش، کمربند یا جامدادی خود قرار دهند. همچنین این کانال به مبتدی‌ترین روش درباره عبور از گیت ورودی محل آزمون با همراه داشتن وسایل غیرمجاز صحبت می‌کند؛ به گونه‌ای که قدیمی‌ترین گیت‌ها هم می‌توانند این مسئله را تشخیص دهند. جالب اینجاست که این کانال مدعی است افراد برای تقلب باید وسایل خاصی را تهیه کنند و فهرستی از وسایل را اعلام کرده و این نوع وسایل را هم به فروش می‌رساند و داوطلبان باید با صرف هزینه هنگفت این وسایل را بخرند. از انواع وسایلی که در این کانال به فروش می‌رسد، گوشی کوچک بندانگشتی، خودکار هندزفری‌دار، ساعت هوشمند، پاک کن مخصوص، هندزفری نامرئی و هندزفری بلوتوثی است که به صورت میلیونی فروخته می‌شود.
وقتی از دگرگونی شیوه‌های بازایابی این سودجویان صحبت می‌کنیم، منظورمان دقیقاً همین است، سودجویان که متوجه شده‌اند دیگر کلک فروش سؤال‌های امتحانی نمی‌گیرد، به سراغ بازارهای جایگزین رفته‌اند و ادعا می‌کنند روش تقلب را به شما می‌فروشند! در حالی که این روش‌ها نه تنها کارساز نیست؛ بلکه شما را مجبور به خرید وسایلی می‌کنند که ناکارآمد بودن آن را سر جلسه امتحان متوجه می‌شوید! به زودی مانند نخ‌نما شدن ادعای فروش سؤالات امتحانی، ادعای آموزش روش‌های تقلب هم نخ‌نما خواهد شد، سودجویان در فضای مجازی بیکار نخواهند ماند و به وقتش، با ترفندی جدید به سراغ طعمه‌های خود خواهند رفت و چه خوب است که ما بدانیم فضای مجازی از فضای واقعی بی‌چارچوب‎تر است و ادعاهای افراد در این محیط، اغلب دروغ است!
چه خوب است به جای اینکه به حرف این کلاهبرداران در شبکه‌های اجتماعی گوش دهیم و اسیر ترفندهای آنها شویم، با یک برنامه‌ریزی و مطالعه درس‌ها در نهایت نتیجه مورد نظرمان را بگیریم. البته باید به انتظارات والدین هم توجه کرد، فرزندمان را همانگونه که است، بپذیریم و از او انتظار کارهایی که در توانش نیست، نداشته باشیم. موفقیت همه در نمره 20 رقم نمی‌خورد!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات