صبح صادق >>  پاسدار >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۳۸۰۱۶
با حضور جانشین فرمانده کل سپاه کشتی افراماکس 2 به آب انداخته شد

اقیانوس‌ها در تسخیر افراماکس

مراسم آب‌اندازی کشتی افراماکس 2، ساخته شده در شرکت صنعتی دریایی ایران(صدرا) از زیر مجموعه‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)[...]
مراسم آب‌اندازی کشتی افراماکس 2، ساخته شده در شرکت صنعتی دریایی ایران(صدرا) از زیر مجموعه‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) از طریق تصویری زنده با سردار فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه انجام شد. 

به گزارش صبح صادق، کشتی 113 هزار تنی افراماکس 2، هجدهم خرداد ماه با حضور ویدئوکنفرانسی سردار فدوی جانشین فرمانده کل سپاه و سردار هوش‌السادات فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، به منظور انجام آزمایش‌های دریایی عازم آب‌های نیلگون خلیج‌فارس شد تا پس از انجام آزمون‌های مختلف به عنوان دومین کشتی افراماکس تولید داخل عملیاتی و تحویل مشتری خارجی شود.
این کشتی با 250 متر طول، 44 متر عرض و 21 متر ارتفاع تا روی عرشه، 21 هزار و 500 تن وزن در مدت دو سال در شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) ساخته شده است و دارای یک موتور پیشران با قدرت 21 هزار اسب بخار است.
سردار دریادار پاسدار «علی فدوی» جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با محل به آب‌اندازی نفتکش «افراماکس 2» در شرکت صدرای بوشهر، اظهار داشت: «اگر توانایی و دانش جوانان ایرانی عملیاتی شود، آن‌گاه نشانه‌ای از دانش ایرانی در هر نقطه‌ای از این دنیا را در زمین، دریا‌ و آسمان شاهد خواهیم بود.»
وی افزود: «کشتی‌سازی صنعتی است که تا سال‌های سال می‌تواند برای کشور اشتغال‌آفرین و درآمدزا باشد.» جانشین فرمانده کل سپاه ادامه داد: «ساخت کشتی‌ها باید سرعت بیشتری بگیرد و بتوان در مدت زمان کوتاه‌تری این کشتی‌ها را وارد چرخه بهره‌برداری کرد.» وی عنوان کرد: «امیدواریم با انجام موفقیت‌آمیز آزمایش‌های دریایی، نفتکش افراماکس 2 هرچه زودتر در مسیر انجام خدمات طراحی شده برای آن قرار گیرد.»
 
قراردادهای جدید کشتی‌سازی
علی زارعی، مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران(صدرا) نیز در مراسم آب‌اندازی نفتکش افراماکس در بوشهر گفت: «دو قرارداد جدید کشتی‌سازی برای مجموعه ایران شمال منعقد شده و دو قرارداد دیگر هم در روزهای آینده به امضا خواهد رسید که با امضای این قراردادها در مجموع شش کشتی در شرکت صدرا ساخته خواهد شد.»
مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران(صدرا)، این شرکت را حلقه زنجیره صنعت دریایی نامید و افزود: «نفتکش افراماکس امروز با حمایت مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) برای آزمایش‌های دریایی به آب انداخته شد و نقطه عطفی در کارنامه درخشان این قرارگاه و شرکت صدراست.»
شایان ذکر است، این شناور سه دیزل ژنراتور دارد که هر یک ظرفیت تولید برق 900 کیلووات برق را دارد و با 36 خدمه شامل کاپیتان، افسران کشتی، تکنسین‌ها و ملوان‌های خود، قابلیت حرکت با سرعت 15 گره دریایی در اقیانوس‌ها را دارد.
 
چرا افراماکس؟
انتخاب نام افراماکس برای این مجموعه کشتی‌ها به موجب نامگذاری کشور خارجی سفارش‌دهنده است. پیش از این مجموعه صدرا طی قراردادی ساخت چند فروند کشتی‎ نفتکش را برای کشور ونزوئلا آغاز کرده بود، که با توجه به تحریم این کشور و ناتوانی ونزوئلا برای پرداخت هزینه‌های ساخت این پروژه متوقف شد. البته با سفر رئیس جمهور ونزوئلا به ایران اخبار خوبی درباره قراردادهای ساخت جدید به گوش می‌رسد. به آب انداختن افراماکس 2 پیش از حضور رئیس‌جمهور ونزوئلا در ایران نشان‌دهنده اخبار خوبی برای آینده کشتی‌سازی کشور است.
گفتنی است، با وجود اینکه جمهوری اسلامی حدود بیش از یک دهه است که به فناوری ساخت کشتی‌های پهن پیکر دست پیدا کرده و با تولید افراماکس 1 این توانایی را ثابت کرده بود، در دولت گذشته زمزمه‌هایی از قرارداد کشتی‌سازی با یکی از قول‌های کشتی‌سازی کره جنوبی مورد اعتراض تولیدکنندگان داخلی قرار گرفت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات