بین الملل >>  اندیشکده ها >> خبر 2تایی
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۳۸۲۶۶
میدل ایست مانیتور:

اختلاف شدید روسیه و رژیم صهیونیستی

علاوه بر این، مسکو به تازگی اعلام کرد که در جنگ اوکراین ۹ اسرائیلی در کنار نیروهای اوکراینی کشته شده‌اند. این خبر باعث ایجاد اختلاف جدیدی میان روسیه و اسرائیل شد

روابط روسیه و رژیم صهیونیستی در چندین سال اخیر بر اساس منافع دوطرف در نظر گرفته شده بود و این دو بخصوص در سوریه منافع هم را در نظر می کرفتند. با شروع بحران اوکراین شرایط تغییر کرد و رژیم صهیونیستی با برنامه ریزی عظیم رسانه ای و تبلیغاتی، بشدت از روسیه را از لحاظ افکار عمومی تخریب کرد. کنار گرفتن این رژیم در کنار اوکراین آنهم بصورت آشکارا و تقویت نظامی و روانی دولت اوکراین در مقابل روسیه، ماه عسل روابط این دو را بسمت تاریکی هدایت کرد. 

میدل ایست مانیتور در گزارشی تحت عنوان  ماه عسل طولانی روابط روسیه و رژیم صهیونیستی رو به پایان است؟

می نویسد: "حمله نظامی اسرائیل به فرودگاه بین المللی دمشق، تجارت و بازرگانی را در سوریه مختل کرده است. از سال ۲۰۱۳ یعنی آغاز تجاوز اسرائیل به خاک سوریه، این نخستین حمله بزرگ در داخل این کشور بوده است. البته تنش تنها میان تل آویو و تهران محدود نبود؛ بلکه روسیه را نیز درگیر کرد. الکس بن زوی، سفیر اسرائیل در روسیه برای ارائه جزئیات بیشتر درباره این بمباران به وزارت امور خارجه روسیه احضار شد."

در ادامه گزارش میدل ایست مانیتور آمده است: " میخائیل باگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد، کرملین اجازه نخواهد داد سوریه  به عرصه نبرد میان کشورهای دیگر تبدیل شود. از دیدگاه مسکو، توضیحات اسرائیل قابل قبول نبود، این حمله را به شدت محکوم کرد و آن را اقدامی غیرمسئولانه و نقض قوانین بین المللی دانست. مقام های روس تأکید کردند، چنین حملاتی نه تنها تهدید جدی برای حمل و نقل هوایی بین المللی ایجاد می کند، بلکه جان افراد بی گناه را نیز به خطر می اندازد. روسیه از اسرائیل خواست این اقدامات «شرورانه» را متوقف کند.
 در عین حال مسکو متوجه شده است خروج تدریجی نیروهایش از سوریه برای استقرار در اوکراین، باعث خواهد شد تا تنش میان اسرائیل و گروه های نیابتی ایران افزایش یابد و سوریه را به منطقه ای بی قانون تبدیل کند. جنگیدن در هر دو جبهه برای روسیه دشوار خواهد بود و به همین دلیل به اسرائیل نسبت به تشدید حملات هوایی خود علیه اهداف نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه هشدار داده است."

این نشریه با اشاره به کنار گرفتن رژیم صهیونیستی در کنار اوکراین می نویسد: " علاوه بر این، مسکو به تازگی اعلام کرد که در جنگ اوکراین ۹ اسرائیلی در کنار نیروهای اوکراینی کشته شده‌اند. این خبر باعث ایجاد اختلاف جدیدی میان روسیه و اسرائیل شد که حضور آنها را در صف اوکراینی ها انکار نکردند. گرچه وزارت امور خارجه اسرائیل درباره اخبار روسیه اظهار نظری نکرد، اما واضح است این موضوع نشان‌دهنده افزایش قابل توجه  بحران‌هایی است که از زمان آغاز جنگ در اوکراین میان مسکو و تل‌آویو به وجود آمده است. به گفته روسیه، 35 اسرائیلی در کنار اوکراینی ها می جنگیدند که 9 نفرشان کشته شدند. هشت نفر دیگر که علیه روسیه جنگیدند، پیشتر اوکراین را ترک کرده بودند و 18 نفر هنوز در صف نیروهای اوکراینی باقی مانده اند.
از زمان آغاز جنگ اوکراین، مقام های روسیه اسرائیل را حامی رژیم نئونازی در کی یف خوانده و عنوان کرده اند مزدوران اسرائیل علیه ارتش روسیه می جنگند. افشای این خبر از سوی مسکو همزمان شد با اعلام این خبر که روسیه به دنبال تدوین پیش نویس قطعنامه علیه اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل متحد به دلیل بمباران فرودگاه دمشق است. در این پیش نویس آمده است حمله مذکور نقض قوانین بین المللی، تضعیف ثبات منطقه و نقض حاکمیت سوریه است. به این ترتیب، مسئولان تل آویو باید پاسخگو باشند به ویژه به این دلیل که  اقدامشان بر روند کمک های بشردوستانه در سوریه تأثیر گذاشته است.".

میدل ایست مانیتور  در ادامه با اشاره رفتار  این رژیم برای تامین  انرژی اروپا می نویسد: " واضح است شاهد تشدید بحران میان روسیه و رژیم اسرائیل هستیم؛ به ویژه اگر روسها جنگنده های اسرائیلی را در استفاده از حریم هوایی سوریه محروم کند. علاوه بر این، اطلاعات فاش شده از اسرائیل نشان می دهد قرارداد تأمین گاز از سرزمین های اشغالی به اروپا از مسیر مصر که در مجمع منطقه ای گاز مدیترانه شرقی (EMGF) به توافق رسید، ممکن است به بحران دیگری با روسیه منجر شود. این توافق بخشی از تلاش اروپا برای دستیابی به تأمین کننده جایگزین به جای روسیه است. در زمانی که بحران انرژی جهانی فرصت بزرگی را برای اسرائیل برای صادرات گاز طبیعی فراهم کرده است، مسکو دلیلی می دهد تا محدودیت های بیشتری را برای دسترسی اروپا به چنین منابع انرژی اعمال کند. این به نوبه خود نشان می دهد اختلاف احتمالی دیگری وجود دارد."
 
از نگاه میدل ایست مانیتور علل اصلی اختلاب بین مسکو و تل آویو قرار گرفتن رژیم صهیونیستی در بحران اوکراین  کنار زلنسکی است. بطوری این نشریه آورده است: "اختلافات میان این دو زمانی به وجود آمد که اسرائیل به خاطر جنگ اوکراین در کنار غرب قرار گرفت. اختلافات میان دو طرف با حملات اسرائیل به سایت های نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه تشدید شد که آخرین آنها بمباران فرودگاه بین المللی دمشق بود. اکنون قرارداد گاز اسرائیل و اتحادیه اروپا برای ارائه تأمین کننده جایگزین و خودداری از نقض تحریم های اروپا علیه روسیه وجود دارد. هیچ یک از دو طرف واقعا نمی دانند این اختلافات به کجا ختم می شود، اما دوره طولانی ماه عسل رو به پایان است. گرچه ممکن است این اختلافات موقتی باشد، اما همچنان احتمال تشدید تنش بیشتر در روزهای آینده وجود دارد."

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات