صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۳۸۵۲۳
کارشناس حوزه رسانه در گفت‌وگو با صبح صادق مطرح کرد

جهاد در برابر دروغ

طی سالیان اخیر، تطهیر رژیم منحوس پهلوی به یکی از مهم‌ترین راهبردهای جنگ نرم دشمنان انقلاب اسلامی بدل شده است؛ به همین دلیل نیز با بهره‌گیری از شیوه‌های گوناگون تبلیغی و رسانه‌ای تلاش می‌کنند تصویری انحرافی و بزک شده از رژیم پهلوی را به نسل جوان کشورمان ارائه کنند؛ در واقع حامی‌این قبیل رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی و اطلاعاتی با پیشبرد این رویکرد مستکبرانه تلاش می‌کنند سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی را در بین نسل جدید انقلاب کاهش داده و به ظن خود زمینه عبور نرم از نظام اسلامی را فراهم آورند؛ از این رو ضروری است با تبیین واقعیات پشت پرده این جنگ شناختی برای افکار عمومی، آحاد مردم از این توطئه پیچیده دشمن آگاه شوند. در همین راستا با «نوید کمالی» جانشین رئیس سازمان بسیج رسانه گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه آن را می‌خوانید.
پایگاه بصیرت / عباس مهدوی
* از نظر شما علت تمرکز و سرمایه‌گذاری رسانه‌های معاند بر تطهیر پهلوی چیست؟
برای ارائه پاسخی دقیق به این پرسش باید به این نکته اشاره کرد که دشمنان انقلاب اسلامی در طول چهار دهه گذشته طیف گسترده و متنوعی از اقدامات را برای مقابله با انقلاب اسلامی و خنثی‌سازی آرمان‌های آن به کار گرفته‌اند. آنها در گام نخست قدرت سخت خود را برای مقابله با انقلاب اسلامی و نظام الهی برخاسته از آن به کار گرفتند که نمود آن در شکل‌دهی بحران تجزیه‌طلبی در استان‎های مرزی و تحمیل جنگ هشت ساله به کشورمان مشهود است. خوشبختانه انقلاب اسلامی به پشتوانه ملت بزرگ و فداکار ایران توانست تهاجم‌ها و فشارهای سخت دشمنان را خنثی کرده و در مسیر بالندگی قرار دهد، البته دشمنان کشورمان با مشاهده ناتوانی قدرت سخت خود در مهار جمهوری اسلامی ایران، از اوایل دهه 70 خورشیدی به شکلی ویژه بهره‌برداری از قدرت نرم علیه این نظام نو پا را در دستور کار خود قرار دادند. رهبر معظم انقلاب(حفظه‌الله) نیز در همان ایام با طرح کلید واژه «ناتوی فرهنگی» به تغییر راهبرد استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا علیه انقلاب اسلامی و همچنین تغییر عملکرد ناتو از نظامی به فرهنگی در تقابل با خیزش و حرکت بالنده اسلامی هشدار دادند.
از آن پس، دشمن تمام ظرفیت‌های نرم خود به ویژه ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و رسانه‌ای را برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی با تأکید بر سرمایه اجتماعی انقلاب که همان مردم و خاصه نسل جوان و آینده‌ساز کشور بودند به کار گرفت تا به ظن خود زمینه‌ساز استحاله انقلاب اسلامی شود؛ اما حدود سه دهه ناکامی در این عرصه نیز شرایط را برای تغییر راهبرد مواجهه نرم آنها با ملت ایران مهیا کرد که تطهیر رژیم منحوس پهلوی و معرفی بازماندگان و حامیان آنها به منزله آلترناتیو جمهوری اسلامی از جمله این راهبردهاست. 
 
* دشمن انقلاب اسلامی چگونه این راهبرد ضد ایرانی را عملیاتی می‌کند؟
در ابتدای دهه 70 خورشیدی پای اینترنت و تلفن همراه به مثابه ابزارهای ارتباطی و رسانه‌‎ای فراگیر به کشورمان باز شد و در کمتر از یک دهه بعد و در ابتدای دهه 80 کشورمان به یکی از پیشروترین کشورهای فعال منطقه در حوزه ارائه دسترسی به کاربران اقصی نقاط کشور بدل شده بود. متأسفانه قانون‌گذاری نامناسب در این حوزه موجب شد تا فضای مجازی نو ظهور و پر مخاطب کشورمان به سرعت به محل بهره‌برداری دشمن در عرصه جنگ شناختی بدل شود و آنها در قالب بسترهایی، مانند وبلاگ، وبگاه، شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌های مجازی و... ده‌ها ابزار دیگر عملیات‌های روانی را علیه ادراک مخاطبان ایرانی به اجرا گذارند که محور قریب به اتفاق آنها ناامیدسازی مخاطب نسبت به انقلاب و دستاوردهای نظام و در مقابل برجسته‌سازی دستاوردهای نداشته نظام منحوس پهلوی و القای ضرورت وابستگی به غرب است. البته در این حوزه نباید از ظرفیت شبکه‌های ماهواره‌ای ضد ایرانی که همراه با پیوست فضای مجازی به شکل جدی در مسیر پیشبرد این مأموریت گام بر می‌دارند، غفلت کرد.
 
* می‌توانید به یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های روانی مورد استفاده برای تطهیر رژیم پهلوی اشاره کنید؟
در ابتدا برای تطهیر رژیم منحوس پهلوی از تکنیک‌های عملیات روانی متنوعی استفاده می‌شد که یکی از مهم‌ترین آنها تکنیک «پاره حقیقت‌گویی» یا «نشر قطره چکانی» بود که امروزه دیگر از این تکنیک هم عبور کرده‌اند و به «وارونه‌گویی» و «تحریف‌حقیقت» رسیده‌اند. در این تکنیک‌ها از طریق تحریف خبری و اطلاعاتی، زمینه ایجاد خطای ادراکی در مخاطب مهیا می‌شود. در چند سال اخیر، رسانه‌های معاند چه در فضای مجازی و چه در شبکه‌های ماهواره‌ای، جریان محتوایی پرحجمی را با استفاده از این تکنیک و در راستای تطهیر رژیم پهلوی به راه انداخته‌اند و فرد مخاطب در صورت ضعف سواد رسانه‌ای تصور می‌کند که در حکومت خون‌ریز پهلوی هیچگونه فشار و فسادی متوجه مردم نبوده است. به عبارت بهتر، تکنیک پاره حقیقت‌گویی، تکنیک تحریف حقیقت است.
 
* راهکار مقابله با این جریان تحریف چیست؟
بدون شک مهم‌ترین راهکار مقابله با جریان تحریف، جهاد تبیین است. البته برای ورود مؤثر و موفق به عرصه جهاد تبیین نیازمند تقویت خود در حوزه‌های گوناگون هستیم که یکی از مهم‌ترین آنها فهم درست مسائل است، طبیعتاً برای فهم درست مسائل نیز نیازمند آموزش و تحلیل دقیق هستیم. برای نمونه، بدون داشتن سواد تاریخی و رسانه‌ای مناسب ورود به عرصه تبیین‌گری، ظلم به این عرصه خطیر به شمار می‌آید؛ چرا که دفاع بد خودش بازی در زمین دشمن حساب می‌شود. علاوه بر این، باید ما و تمام فعالان عرصه جهاد تبیین رویکرد کنشی و ایجابی را در این عرصه اتخاذ کنیم؛ چرا که توقف در حالت واکنشی یا پدافندی ما را در موضع انفعال قرار داده و دشمن را به تهاجم روانی بیشتر تشویق  می‌کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات