صبح صادق >>  دیدگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۳۸۶۷۴

تقدیم معجزه به دشمن!

فقط یک قدم تا کامل شدن فاجعه مانده، «مارک ویلموتس» در پرواز مستقیم منامه‌ـ بروکسل رؤیای نجومی‌ترین دستمزد تاریخ فوتبال ایران را می‌دید[...]
پایگاه بصیرت / سیدفخرالدین موسوی

فقط یک قدم تا کامل شدن فاجعه مانده، «مارک ویلموتس» در پرواز مستقیم منامه‌ـ بروکسل رؤیای نجومی‌ترین دستمزد تاریخ فوتبال ایران را می‌دید! تیم ملی ایران با هدایت او تنها با شش امتیاز از چهار بازی در رتبه سوم جدول گروه C دور اول مقدماتی جام جهانی بر لبه تیغ حذف قرار داشت! اما درست در زمانی که خوش‌بین‌ترین هواداران فوتبال هم در حال بستن پرونده صعود تیم‌ ملی ایران به جام‌جهانی بودند و نجومی‌ترین پرونده فساد و ناکارآمدی فدراسیون فوتبال روی میز دادگاه عالی ورزش باز شده بود، «درآگان اسکوچیچ» مربی تیم ملی ایران شد! مربی‌ای که بسیاری معتقدند، آمده است تا مقصر فاجعه شناخته شود؛ اما او و شاگردانش در تیم ملی ایران معجزه رقم زدند! درآگان در همان 10 بازی اول رکورد‌ پیروزی‌های متوالی را به نام خود سند زد و نه تنها ایران را از جهنم منامه عبور داد، بلکه به اولین تیم آسیایی صعودکننده به جام جهانی 2022 تبدیل کرد! اما اسکوچیچ با این کارنامه درخشان، همه رکوردهای دست نیافتنی‌اش را به تنهایی جشن گرفت! درآگان تنها مغضوبی بود که در تمام روزهای حضورش بر نیمکت تیم ما، از نیش تیترها بر جانش در امان نبود! شاید شبیه بسیاری از مربیان دیگر در جهان فوتبال، اما عجیب اینکه در میانه این تقابل به یک باره سر و کله فرصت‌طلبان سیاسی پیدا می‌شود!

در فاصله یک اردو تا شروع جام جهانی زمزمه تغییر نیمکت تیم ملی در رسانه‌ها تکرار می‌شود! از مربی پرتغالی که پس از ترک تهران کلکسیونی از شکست و اخراج را جمع کرده است. برانکو که تحت قرارداد فدراسیون فوتبال عمان است، علی دایی و چند مربی ایرانی دیگر برای جایگزینی مربی کروات نام برده می‌شود!
24 ساعت بعد کمیته فنی فدراسیون فوتبال رأی به اخراج مربی کروات می‌دهد و یکی از اعضای کمیته فنی فدراسیون در اظهاراتی می‌گوید که در انتخاب مربی جدید تیم ملی منویات رهبر معظم انقلاب را در نظر می‌گیریم! اندکی بعد اینستاگرام دفتر حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای به بهانه صعود شاگردان «بهروز عطایی» به مرحله نهایی لیگ جهانی والیبال، سخنان چند سال پیش رهبر معظم انقلاب درباره افتخار به مربی ایرانی در رأس تیم ملی والیبال را بازخوانی می‌کند! و چه فرصتی بهتر از این برای دشمنان ملت ایران تا قصه خود را ببافند!
رسانه فارسی‌زبان دربار سعودی سناریونویسی می‌کند تا دخالت رهبر معظم انقلاب در تغییر نیمکت تیم ملی را قطعی نشان دهد! داستانی که در تلویزیون‌های پادشاهی انگلیس، صدای کاخ سفید و اکانت‌های اجاره ای هم آرایش مشابه می‌گیرند. جو‌سازی‌هایی که در نهایت با تکذیبیه دفتر رهبر معظم انقلاب همراه می‌شود.

دشمن، دشمن است، فوتبال، سیاست و اقتصاد برایش فرقی نمی‌کند و هر چیزی را به خدمت می‌گیرد تا اهداف خود را محقق کند؛ اما نکته مهم اینجاست که چرا پاس گل به دشمن می‌دهیم؟! بازبینی رویکردهای رسانه‌ای و فهم فضای کشور و لحاظ کردن آن در سیاست‌های رسانه از یک سو و جلوگیری از سوءاستفاده‌های منفعت‌جویانی که تلاش می‌کنند با پنهان شدن پشت سخنان رهبر معظم انقلاب اهداف و منافع خود را تأمین کنند، دو نکته کلیدی است که می‌تواند فضای رسانه و مدیریت افکار عمومی را متحول کرده و بسترهای سوءاستفاده دشمن را مسدود کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات