صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۳۸۷۲۲

چرا بایدن برای ایران خط و نشان‌ می‌کشد ؟

رئیس‌جمهور آمریکا قبل‌از سفر به سرزمین‌های اشغالی در گفت‌وگو با شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، مطالبی را درباره معادلات منطقه و همچنین مذاکرات برجام بیان کرد[...]
پایگاه بصیرت / خانم اکوان
رئیس‌جمهور آمریکا قبل‌از سفر به سرزمین‌های اشغالی در گفت‌وگو با شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، مطالبی را درباره معادلات منطقه و همچنین مذاکرات برجام بیان کرد که به‌نظر می‌رسید انتشار هم‌زمان آن با رسیدن بایدن به سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد او قصد دارد سیاست‌های رسمی خود را در این زمینه از آنجا اعلام کند.
جو بایدن در این مصاحبه با صراحت تمام بیان کرد، آمریکا برای مقابله با هسته‌ای شدن ایران راهی جز مذاکره و گفت‌وگو و بازگشت به برجام ندارد. با این‌حال، این مصاحبه نشان داد او حاضر نیست هیچ امتیازی به ایران در این خصوص بدهد یا اطمینان حاصل کند که ایران نیز می‌تواند از این مذاکرات و برجام نفع اقتصادی ببرد. او به دوستان صهیونیست خود اطمینان داد که سپاه پاسداران را همچنان در فهرست تحریم‌های خود نگه می‌دارد و اگر لازم باشد از گزینه نظامی علیه ایران نیز استفاده خواهد کرد. 
اتفاقی که در سفر بایدن به منطقه رخ می‌دهد، نه تلاش او برای اطمینان حاصل کردن از همکاری متحدانش در منطقه با احیای برجام، بلکه تلاش او برای پایان دادن به مذاکرات برجامی است. رئیس‌جمهور آمریکا در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور بارها اعلام کرده بود، یکی از اولویت‌های او بازگرداندن آمریکا به برجام است و در این مصاحبه تلویزیونی نیز به آن اشاره کرد، اما دقیقاً راهی را می‌رود که خلاف شرایط لازم برای احیای این توافق بین‌المللی است. بایدن درواقع در سفر به منطقه می‌خواهد بگوید که هم برجام را می‌خواهد و هم تحریم‌های آمریکا علیه ایران را. او در واقع در دوراهی تأمین منافع آمریکا و تأمین منافع رژیم صهیونیستی و عربستان گرفتار شده و در این‌میان به دلیل تأثیرگذاری بسیار شدید لابی صهیونیستی در انتخابات کنگره که دموکرات‌ها در آن به‌شدت عقب هستند، تلاش دارد منافع رژیم صهیونیستی و لابی صهیونیستی را تأمین کند. 
ایران نیز اما در این زمینه دست‌بسته نیست و از مدت‌ها پیش نشان داده‌است با افزایش میزان دیپلماسی با همسایگان و کشورهای مختلف دنیا و به‌ویژه افزایش مراودات اقتصادی با دو قدرت جهانی، یعنی چین و روسیه، اقتصاد و معیشت مردم را به مذاکرات احیای برجام پیوند نزده و نخواهد زد. سفرهای متعدد مقامات وزارت‌خارجه به کشورهای منطقه و قراردادهای تجاری منعقد شده با این کشورها، به راه افتادن کریدور شمال ـ جنوب و در عین‌حال افزایش تلاش‌ها برای عضویت ایران در اجلاس شانگهای و اجرایی کردن این عضویت، همه و همه نشان می‌دهد، ایران نیز پلن B خود را برای مذاکرات هسته‌ای دارد و در این خصوص از منافع ملی کوتاه نخواهد آمد.
بایدن شاید به‌ دلیل مسائل سیاست داخلی در آمریکا مجبور باشد سیاست خارجی این کشور را به گروگان بگیرد؛ اما همان‌طور که رسانه‌های آمریکایی مطرح می‌کنند، او نه‌تنها در حوزه سیاست داخلی با شکست مواجه شده‌ است، بلکه در حوزه سیاست خارجی نیز با وجود تمام تبلیغات و سروصداهای صورت‌گرفته پیرامون این سفر، دستاورد چندانی برای عرضه در انتخابات ندارد. او به جز رها کردن منطقه به حال خود، و خروج مفتضحانه از آن، در حوزه مراودات با چین نیز راهی جز ادامه دادن سیاست‌های ترامپ در پیش روی خود ندیده ‌است و در عین‌حال با هشدار مشاورانش روبه‌روست که می‌گویند روسیه درهرصورت پیروز میدان در اوکراین خواهد بود و هزینه‌های چند میلیارد دلاری آمریکا از جیب مالیات‌دهندگان در این خصوص نمی‌تواند شرایط و اوضاع نظامی در منطقه را دچار تغییر و تحولی جدی کند. 
او حالا سعی دارد با یارکشی سیاسی در منطقه شکست‌های گذشته را جبران کند؛ اما این یارکشی در میان کسانی است که خود پایین‌ترین میزان ثبات سیاسی را در داخل تجربه می‌کنند. رژیم صهیونیستی که این روزها هرچند ماه یک‌بار مشغول برگزاری انتخابات پارلمانی است، هر روز بیشتر از گذشته به افول و فروپاشی نزدیک می‌شود. تلاش بایدن برای عادی‌سازی روابط کشورهای عرب منطقه با رژیم صهیونیستی نمی‌تواند باعث امنیت بیشتر این رژیم در منطقه شود؛ زیرا مهم‌ترین مشکل در داخل سرزمین‌های اشغالی است، نه مرزهای آن و اعراب. 
جدای از نمایش تبلیغات سیاسی بایدن در منطقه که در نهایت پروپاگاندایی شکست‌خورده خواهد بود، صحنه‌ای که جذابیت بیشتری برای تماشا دارد، صحنه‌های مرتبط با گاف‌های بایدن، سخنرانی‌های عجیب‌وغریب یا حرکات همراه با هراس و نگرانی‌اش در بین سران کشورهای منطقه است؛ مسئله‌ای که هم‌اکنون بیشتر از هر موضوع دیگری مورد علاقه رسانه‌ها و مردم آمریکاست. سفر بایدن به منطقه را باید در کنار مقاله روزنامه نیویورک‌تایمز در خصوص مناسب نبودن بایدن برای ریاست‌جمهوری مطالعه کرد. او در شرایطی به برپایی نمایش بزرگ در منطقه پرداخته‌است که در داخل کشورش روزنامه‌های نزدیک به حزب دموکرات نیز بیان می‌کنند دموکرات‌ها دیگر خواهان ریاست‌جمهوری او نیستند؛ زیرا ازنظر سن ‌و سال و حرکات و رفتارهای عجیب بایدن، تفاوتی میان او و ترامپ در به تمسخر کشیده شدن ایالات‌متحده در جهان وجود ندارد!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات